خبرگزاری کار ایران

در گفت و گو با ایلنا مطرح شد:

لزوم پوشش تعرفه‌های خدمات «پرستاری در منزل» توسط سازمان‌های بیمه گر/ ۳۵۰ هزار سالمند تحت مراقبت مستقیم پرستاری هستند

asdasd
کد خبر : ۱۳۲۸۹۲۸

معاون پرستاری وزارت بهداشت با بیان اینکه پوشش بیمه ای خدمات پرستاری از موضوعات بسیار مهم است، گفت: در حال حاضر این خدمت یک خدمت لاکچری است، یعنی افرادی که امکان مالی برای آن‌ها فراهم است می‌توانند از این سیستم استفاده کنند و مابقی افراد مجبورند به بیمارستان مراجعه کنند و این یک سیکل معیوب است چراکه هم کار پرستاران در بیمارستان بیشتر می‌شود و خدمتی را که بیمارستانی نیست مجبور هستیم در بیمارستان ارائه دهیم و هم اینکه مردم به زحمت بیشتری می‌افتند

«عباس عبادی» معاون پرستاری وزارت بهداشت در گفت و گو با خبرنگار ایلنا در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه جمعیت کشور به سمت سالمندی می‌رود آیا برنامه ریزی برای آینده در زمینه پرستاری از سالمندان صورت گرفته است، گفت: در حال حاضر بالغ بر ۸ میلیون سالمند داریم که یک و نیم میلیون نفر از این سالمندان روزی بیش از ۳ الی ۴ دارو مصرف می‌کنند. همچنین ۳۵۰ هزار سالمند نیز داریم که تحت مراقبت مستقیم پرستاری هستند و این وضعیت کشور ما در سال ۱۴۰۱ است.

وی ادامه داد: در سال ۱۴۳۰ جمعیت سالمندان ما تقریبا ۲۵ درصد از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند و این عدد بزرگی است. باتوجه به رشد نرخ سالمندی در کشور انتظار می‌رود بیماری‌های مزمن افزایش یابد و کاهش این بار یک راهکار مهم است.

معاون پرستاری وزارت بهداشت با بیان اینکه به لحاظ زیرساخت آموزشی برای تربیت نیروی انسانی آمادگی وجود دارد، تصریح کرد: به لحاظ تربیت نیروی انسانی در مقطع کارشناسی ارشد ما رشته‌ای در پرستاری داریم به عنوان رشته پرستاری سالمندان. علیرغم اینکه ۴ الی ۵ سال از تاسیس این رشته می‌گذرد اما یکی از نقاط ضعفی که ما در این بخش داریم این است که با توجه به اینکه در حوزه سالمندی توسعه کافی نداشته‌ایم فعالیت این همکاران ما در حوزه سالمندی حداقلی است و این پرستاران نیز به در بخش‌های عمومی فعال می‌شوند.

عبادی با بیان اینکه یکی دیگر از مهمترین چالش‌های ما در این بخش‌عدم پوشش بیمه‌ای خدمات پرستاری در منزل است، گفت: بحث پوشش بیمه‌ای خدمات پرستاری در منزل یکی دیگر از موضوعات مهم است چراکه بسیاری از خدماتی که سالمندان به آن نیاز دارند ضرورتی به حضور در بیمارستان و ارائه خدمات در بیمارستان به این افرادنیست. اگر پوشش بیمه‌ای برای مراقبت پرستاری از سالمندان در نظر گرفته شود خیل عظیمی از سالمندان ما چه در حال حاضر و چه در سنوات آتی می‌توانند از مراقبت پرستاری در منزل نیز استفاده کنند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر خدمات پرستاری در منزل یک خدمت لاکچری است، خاطرنشان کرد: یعنی افرادی که امکان مالی برای آن‌ها فراهم است می‌توانند از این سیستم استفاده کنند و مابقی افراد مجبورند به بیمارستان مراجعه کنند و این یک سیکل معیوب است چراکه هم کار پرستاران در بیمارستان بیشتر می‌شود و خدمتی را که بیمارستانی نیست مجبور هستیم در بیمارستان ارائه دهیم و هم اینکه مردم به زحمت بیشتری می‌افتند. درخواست ما از سازمان‌های بیمه‌گر این است که تعرفه‌های هوم کر و خدمات در منزل تحت پوشش بیمه قرار بگیرد.

معاون پرستاری وزارت بهداشت در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به این سوال که آیا در بخش پرستاری ما توانسته‌ایم به چشم اندازی که در برنامه ششم توسعه در نظر گرفته شده بود برسیم یا خیر، گفت: در ماده ۷۴ برنامه ششم توسعه به خدمات پرستاری اشاره شده است که بخشی از آن مربوط به تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری است خوشبختانه ما به این بخش دسترسی پیدا کرده‌ایم.

وی با اشاره به ارائه خدمات در منزل گفت: اما در خصوص ارائه خدمات پرستاری در منزل هنوز با مشکل مواجه هستیم البته تعرفه‌های این بخش تعریف شده است اما هنوز بیمه‌ها متعهد برای پوشش دادن تعرفه‌ها نیستند.

عبادی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا پرونده همه پرستارانی که در کرونا شهید شده‌اند بررسی شده است، گفت: تا جایی که من اطلاع دارم حدود ۳۰۰ پرونده شهدای سلامت نهایی شده‌اند که از این تعداد ۶۶ نفر از پرستاران عزیز بوده‌اند معدود پرونده‌هایی نیز وجود دارد که از آرای قبلی احراز شرایط نشده‌اند و مورد اعتراض قرار گرفتند و در حال بررسی مجدد است تعداد این پرونده‌ها نیز انگشت شمار است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز