خبرگزاری کار ایران

لاریجانی:

از سال ۶۵ تا ۹۶ جمعیت دانشجویی ۵ برابر سرعت جمعیت کشور گسترش پیدا کرد

asdasd
کد خبر : ۱۳۲۶۱۳۵

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران و معاون اسبق وزارت بهداشت، گفت: امروز در حوزه پزشکی کسی که فارغ التحصیل می شود همان روز می تواند خدمات ارائه دهد و نظام سلامت ما در عین اینکه در حوزه آموزش و‌ پژوهش کار می کند، پاسخگوی چالش های حوزه سلامت نیز هست. درواقع تلاش ما این است که نظام سلامت را پاسخگو کنیم.

به گزارش ایلنا، باقر لاریجانی، در هفتمین همایش مرجعیت علمی با محوریت ادغام و با عنوان "ادغام آموزش علوم پزشکی در نظام سلامت؛ دستاورد پرافتخار و تجلی مرجعیت علمی نظام جمهوری اسلامی ایران"، تاکید کرد: عدالت در آموزش عالی مبحث مهمی است، چراکه یکی از اهداف آموزش عالی این است که بتواند عدالت آموزش عالی را بسط و گسترش داده و آموزش را به صورت عادلانه در دسترس همه قرار دهد. 
 
وی افزود: باید دسترسی آسان‌تر برای دانشجویان و دانش آموختگان فراهم شود، زیرا عدالت اجتماعی در تمام ابعاد باید تجلی پیدا کند.
 
لاریجانی با بیان اینکه عدالت از منظر آموزش عالی، سه ویژگی دارد، این ویژگی ها را قابلیت دستیابی، قابلیت دسترسی و اثری که در کیفیت مداوم آموزش عالی دارد، برشمرد و گفت: در بحث نظام ادغام یافته آموزش عالی، این سه اصل، بسیار مهم و قابل تحقق هستند.
 
وی در این خصوص ادامه داد: در مورد قابلیت دستیابی، باید بگویم که از سال ۱۳۶۵  تا ۱۳۹۶، پنج برابر سرعت جمعیت کشور، جمعیت دانشجویی را گسترش دادیم، بنابراین به دلیل اینکه نظام آموزشی ادغام یافته ای داشتیم، قابلیت دسترسی به خدمات آموزشی ارتقا یافته و در نتیجه توانستیم عدالت در آموزش عالی را در کشور تحقق ببخشیم. همچنین اعضای هیات علمی که یکی از دستاوردهای افزایش ظرفیت های دانشگاهی در کشور بودند، هفت برابر افزایش پیدا کرد.
 
وی افزود: دستیابی به تحصیلات تکمیلی در طول یک دهه با توسعه رشته ها در مقاطع مختلف گسترش پیدا کرد و علت آن این بود که بسیاری از بیمارستان ها و مراکز ارائه خدمات در اختیار آموزش قرار گرفتند؛ ما نمی توانستیم با چند بیمارستان آموزشی به این اهداف برسیم. در دنیا نیز چنین است مثلا اینگونه نیست که چند دانشگاه بزرگ دستیار تربیت کنند بلکه بسیاری از خدمات را در بیمارستان ها و مراکزی ارائه می دهند که سطح علمی شان از مراکز آموزشی ما بالاتر نیست.
 
وی درخصوص قابلیت دسترسی، گفت: در طول سه دهه گذشته تسهیل دسترسی به آموزش عالی، پنج برابر افزایش پیدا کرده است. 
 
لاریجانی سند آمایش سرزمینی را چارچوبی برای گسترش آموزش عالی متناسب با جمعیت هر منطقه، عنوان و اظهار کرد: یکی از مواردی که نشان می دهد دانش آموخته ما چگونه تربیت می شود این است که دانش آموخته شغل دارد یا ندارد؟ حوزه آموزش پزشکی از جمله حوزه هایی است که کمترین بیکار دانشگاهی را دارد و در مقایسه با رشته های دیگر، در رشته های علوم پزشکی بیکاری کمتر دیده می شود. 
 
استاد ممتاز دانشگاه علوم پزشکی تهران، تاکید کرد: حوزه اعتباربخشی پزشکی عمومی ما برای ۱۰ سال توسط نهادهای بین المللی مورد تایید قرار گرفت. این رویداد نشانه ای از کیفیت است، یعنی آموزش پزشکی ما درجاتی از کیفیت را دارا بوده است.
 
وی در ادامه درخصوص روش های ادغام در سایر کشورهای جهان گفت: ادغام آموزش پزشکی به این شکلی که در کشور ما به وجود آمده تا حدودی منحصر بفرد است، اما شاید بتوان ده ها نمونه پیدا کرد که در کشورهای مختلف به درجات مختلف روی مبحث ادغام کار می کنند. 
 
وی افزود: ادغام در هر کشوری متناسب با شرایط آن کشور شکل می‌گیرد در کشور ما متناسب با نظام ارائه خدماتمان اینگونه شکل گرفته، اما به این معنی نیست که در دنیا تجربه ادغام وجود ندارد. 
 
 لاریجانی یادآور شد: مساله ادغام بر تبلور پاسخگویی بحثی است که به آسانی نمی توانیم به آن برسیم. امروز در حوزه پزشکی کسی که فارغ التحصیل می شود همان روز می تواند خدمات ارائه دهد و نظام سلامت ما در عین اینکه در حوزه آموزش و‌ پژوهش کار می کند، پاسخگوی چالش های حوزه سلامت است. درواقع تلاش ما این است که نظام سلامت را پاسخگو کنیم.
انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز