خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا اعلام شد:

برپایی ۲۵ اردوگاه برای استقرار زلزله‌زدگان خوی/ توزیع بیش از ۸ هزار چادر

asdasd
کد خبر : ۱۳۲۵۳۶۰

رییس سازمان مدیریت بحران درباره وضعیت امدادرسانی در مناطق زلزله‌زده توضیحاتی ارائه کرد.

«محمدحسن نامی» رییس سازمان مدیریت بحران کشور در گفت و گو با خبرنگار ایلنا درباره آخرین وضعیت امدادرسانی در مناطق زلزله‌زده در خوی گفت: در حال حاضر ادامه کارهای اسکان اضطراری و کمک‌رسانی به زلزله‌زدگان در مناطق زلزله‌زده در استان آذربایجان غربی و خوی در حال انجام است.

وی با بیان اینکه کمک‌های بیشتری در حال تقسیم و توزیع است، ادامه داد: چادرهایی که در منطقه بود همه بین مردم توزیع شده و تمام شد. شب گذشته دوباره از طریق دو هواپیما چادرهای دیگری از سوی هلال احمر به ارومیه منتقل و با کامیون به خوی منتقل شد. توزیع چادر و وسایل گرمایشی نیز مجددا از صبح زود آغاز شده است.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور خاطرنشان کرد: از امروز نیز غذای گرم به میزان ۵ هزار پرس در هر وعده در بین زلزله‌زدگان توزیع خواهد شد. امروز نیز بسته‌های غذایی و نان توزیع خواهد شد.

نامی درباره توزیع چادر گفت: تاکنون حدود ۸ هزار چادر بین زلزله‌زدگان توزیع شده است اما تعداد بیشتری لازم است البته این به مفهوم این نیست که همه افرادی که چادر می‌گیرند منازلشان آسیب دیده است بلکه با توجه به پس‌لرزه‌های متعددی که در این منطقه اتفاق می‌افتد و مردم هنوز نگران هستند از همین‌رو به تعدادچادر بیشتری نیاز است و چادرها نیز توزیع شده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا برآوردی از خسارات ایجاد شده صورت گرفته است؟ خاطرنشان کرد: تا پایان امروز برآوردها برای اماکنی که آسیب دیده‌اند چه اماکنی که باید تخریب شده و از نو ساخته شوند و چه اماکنی که نیاز به بازسازی دارند توسط ارزیابان بنیاد مسکن انقلاب اسلامی صورت خواهد گرفت.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور خاطرنشان کرد: پس از اینکه میزان خسارات وارد شده مشخص شد به سازمان برنامه و بودجه کشور اعلام می‌شود و از طریق هیات دولت تسهیلات و کمک‌های بلاعوض به زلزله زدگان پرداخت خواهد شد.

نامی خاطرنشان کرد: باید مشخص شود که چه تعداد منزل باید از نو ساخته شوند و چه تعداد صرفا نیاز به بازسازی دارند. آقای رییس‌جمهور تاکید دارند ضمن اینکه تسریع در کمک‌رسانی باید صورت بگیرد اما باید خانه‌هایی که نوسازی می‌شوند مقاوم و با استحکام باشند. این منطقه زلزله‌خیر است بنابراین باید روی ایمن‌سازی سایر اماکن و خانه‌ها نیز اقدامات لازم صورت گیرد ما باید به بحث پیشگیری بپردازیم تا بتوانیم از جان و دارایی مردم حفاظت کنیم و مردم را در مقابل زلزله و سایر حوادث ایمن کنیم.

وی ادامه داد: سه نفر در این زلزله جان خود را از دست داده‌اند که یک نفر از این افراد به دلیل سکته فوت شده‌است و دو نفر دیگر نیز زیر آوار جان خود را از دست داده‌اند. همچنین براساس اعلام اورژانس کشور بر اثر زلزله در این منطقه ۹۷۴ نفر نیز مصدوم شده‌اند. آمارهای مصدومان نیز باید از طریق اورژانس کشور اعلام شود، چراکه اورژانس کشور مسئول انتقال مصدومان به بیمارستان‌ها و همچنین ترخیص از بیمارستان‌ها هستند. بنابراین آمار دقیق مصدومان باید از طریق اورژانس اعلام شود.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: تا دیروز ساعت ۱۴ ، ۲ اردوگاه در این منطقه برای اسکان مردم آماده شده است و امروز این تعداد به ۲۵ اردوگاه رسیده است و چادر، زیرانداز، مواد غذایی و هیتر بین مردم در این اردوگاه‌ها توزیع شده است.

نامی درباره تخریب در مناطق روستایی تصریح کرد: تعدادی از آغل‌ها آسیب دیده‌اند تا ارزیابی که روز گذشته انجام شده بود مشخص شد ۱۲۴ آغل تخریب شده‌اند البته ارزیابان بنیاد مسکن انقلاب اسلامی همچنان در حال ارزیابی و آمارگیری هستند تا برآورد خسارت صورت گیرد. آغل‌هایی که بازسازی می‌شوند نیز با استحکام کافی ساخته می‌شوند تا در جهت پیشگیری نیز اقدامات لازم در این منطقه صورت بگیرد.

وی ادامه داد: دام‌های کمی دچار خسارت شده‌اند اما آغل‌ها تخریب شده‌اند یا آسیب دیده‌اند که نیاز به بازسازی و نوسازی دارند.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور درباره میزان وامی که به زلزله‌زدگان پرداخت خواهد شد، گفت: قبلا به افرادی که در مناطق زلزله‌زده دچار آسیب می‌شدند مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان پرداخت می‌شد اما ما تلاش می‌کنیم تا بتوانیم برای زلزله‌زدگان بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیون تسهیلات درنظر گرفته شود. همچنین حدود ۷۰ تا ۸۰ میلیون نیز کمک بلاعوض به زلزله‌زدگان پرداخت شود. البته هنوز با توجه به اینکه ارزیابی امروز به پایان می‌رسد میزان پرداخت خسارت مشخص نشده است.

نامی خاطرنشان کرد: سازمان‌های زیادی نیز در حال ارسال کمک به منطقه زلزله‌زده هستند. بنیاد مستضعفان نیز علاوه بر اینکه تامین سیمان و میله‌گرد لازم را برعهده گرفته است و یک بسته قابل توجه کمک‌های غذایی را برای زلزله‌زدگان در نظر گرفته و به منطقه ارسال کرده است.

وی ادامه داد: همچنین از بنیاد برکت و ستاد اجرایی حضرت امام و استان‌های همجوار از جمله استان آذربایجان شرقی، همدان و حتی اصفهان و زنجان کمک‌هایی از سوی استانداران به منطقه ارسال شده است.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور درباره استقرار کانکس در مناطق زلزله‌زده، تصریح کرد: باتوجه به اینکه اردوگاه‌ها را برپا کرده‌ایم و مسقف هستند و وسایل گرمایشی در آنجا حضور دارد، نیازی به استقرار کانکس نیست در روستاها نیز با توجه به اینکه مردم تمایل دارند تا در کنار منازل‌شان مستقر شوند از همین‌رو اردوگاه‌ها برپا نشده است و چادر و وسایل گرمایی و جیره‌های غذایی بین آن‌ها توزیع شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز