خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

نظر وزارت بهداشت درباره راه‌اندازی هنرستان‌های طب ایرانی/ اجرای طرح نهضت سواد سلامت‌آموزی در مدارس

asdasd
کد خبر : ۱۳۲۴۸۵۰

مدیر کل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از اجرای طرح نهضت سواد سلامت آموزی با هدف اموزش سبک زندگی سالم به دانش‌آموزان و‌معلمان خبرداد.

«نفسیه حسینی یکتا» مدیر کل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره اجرای طرح نهضت سواد سلامت‌آموزی گفت: در جشنواره ملی طب ایرانی که در روز ۴ بهمن ماه با حضور وزرای بهداشت و آموزش و پرورش برگزار شد بر اهمیت آموزش سلامت در دوره های متوسطه و ابتدایی و سایر مقاطع آموزشی که سنین یادگیری و ایجاد عادت است، تاکید شد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر طب ایرانی با هویت ملی ما گره خورده است و آشنا شدن دانش‌آموزان در مقاطع مختلف با یک مکتب غنی منحصر به فرد ملی و آشنایی با دانشمندان نامدار بزرگی در این مکتب علاوه بر بحث سلامت و سبک زندگی باعث ایجاد افتخار و غرور ملی و آشنایی با هویت غنی ایرانی است.

مدیر کل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به حضور وزیر آموزش و پرورش در جشنواره طب ایرانی برای رونمایی از طرح نهضت سواد سلامت‌آموزی، گفت: نهضت سوادآموزی طرحی نام آشنا برای جامعه است که از ابتدای انقلاب در ایران انجام شد و یک طرح موفق برای سواد آموزی در سطح جامعه است به همین علت نام نهضت سواد سلامت آموزی را برای این طرح برگزیدیم همانطور که همه جامعه باید سواد خواندن و نوشتن داشته باشند باید سواد سلامت و‌سبک زندگی سالم را نیز داشته باشند. این طرح به دنبال هدف آموزش اصلاح سبک زندگی به دانش‌آموزان، معلمان و در قدم بعدی اولیاء برنامه‌ریزی شده است که به صورت آزمایشی در تهران آغاز شده است و انشاءالله به صورت کشوری در آینده نزدیک برگزار خواهد شد.

حسینی یکتا خاطرنشان کرد: بنابراین ما در این طرح در بستر دانش‌آموزی و در بستر آموزش و پرورش سبک صحیح زندگی را برای داشتن بدنی سالم به دانش‌آموزان آموزش می‌دهیم. اینکه چه چیزی باید بخورند، چه موقع باید بخوابند، اهمیت ورزش چیست داشتن حالات روحی و روانی و داشتن آرامش چه اثری در شرایط جسمی می‌گذارد و نیم‌نگاهی به بحث فضای مجازی و ارتباط آن با سلامت داشته‌ایم. در واقع در این طرح دانش‌آموزان سبک زندگی سالم را براساس آموزه‌های طب ایرانی می‌آموزند.

وی با تاکید بر اینکه در همه دنیا درباره اهمیت اصلاح سبک زندگی تحقیق و بررسی شده است، گفت: اینکه ما با داشتن سبک زندگی سالم می‌توانیم از بسیاری از بیماری‌های غیرواگیر که گربیان نظام سلامت کشور را گرفته است رهایی پیدا کنیم؛ موضوع تحقیق شده‌ای است و نتیجه آن نیز مشخص است و نشان دهنده اهمیت سبک زندگی سالم برای همه است. بسیاری از کشورهای پیشرفته تحت عنوان سبک زندگی رشته‌های دانشگاهی دارند و بورد تخصصی آموزشی دارند و بودجه‌های بسیاری برای این منظور در نظر می‌گیرند تا سبک زندگی را از سنین کودکی به بچه‌ها بیاموزند و بچه‌ها با همین عادت بزرگ شوند و انشالله در آینده سبک زندگی سالمی داشته باشند.

مدیر کل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اهمیت این طرح تصریح کرد: این که ما این حلقه مفقوده نظام سلامت را که نگاه ویژه به بحث سبک زندگی است با بحث طب ایرانی گره زده‌ایم موضوع مهمی است که مطمئنا اگر این طرح به خوبی انجام شود اثرات آن را در سال‌های آینده خواهیم دید. وزیر آموزش و پرورش نیز با نگاه مثبتی که به طرح نهضت سواد سلامت‌آموزی داشتند درخصوص اجرای این طرح اعلام آمادگی کامل کردند و گفتند از برخی از ظرفیت‌های دیگر برای این موضوع ما می‌توانیم استفاده کنیم و همچنین در زمینه آشنایی دانش‌آموزان با ظرفیت‌های گیاهان دارویی کشور و مشاغل مرتبط با آن می‌توانند کمک کنند.

حسینی یکتا در پاسخ به این سوال که هنرستان های طب ایرانی که توسط وزیر آموزش و پرورش پیشنهاد داده شد، چگونه و با چه هدفی می تواند راه اندازی شود؟ گفت: ۲۳۰۰ گونه از ۸۰۰۰ گونه گیاهان دارویی در ایران وجود دارد که شاید بتوان از بستر آموزش و ‌‌پرورش برای آشنایی دانش اموزان با مشاغل مرتبط با تولید گیاهان دارویی بهره گرفت پیشنهاد هنرستان طب ایرانی هم که توسط وزیر محترم آموزش و پرورش در جشنواره مطرح شد در صورتی که بخواهد در مسیر اجرایی شدن قرار بگیرد مسیر کارشناسی دقیق را طی خواهد کرد تا تامین کننده هدف فوق باشد.

مدیر کل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به واکنش برخی رسانه ها و کارشناسان حوزه سلامت نسبت به این پیشنهاد و ابراز نگرانی برای تربیت مداخله گران در امر درمان در چنین مراکزی، تاکید کرد: وزارت بهداشت متولی سلامت جامعه است و از هر ظرفیتی برای ارتقا سلامت جامعه بهره می گیرد و ما در دفتر طب ایرانی ‌مکمل نیز با همین رویکرد ضمن بهره گیری از ظرفیت های سازمان ها و‌ارگان های مختلف برای توسعه منطقی طب ایرانی با دقت هرگونه طرحی را که مرتبط با حوزه طب ایرانی است را بررسی و رصد و نظارت می کند تا ارایه خدمات در این حوزه فقط توسط افراد متخصص و مجرب و مورد تایید وزارت بهداشت صورت بگیرد و قرار نیست در چنین مراکزی نیروهای درمانی تربیت شوند امری که موجبات نگرانی کارشناسان مختلف در حوزه سلامت را فراهم کرده بود در این راستا وزارت بهداشت و‌ آموزش و پرورش هماهنگ عمل خواهد کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز