خبرگزاری کار ایران

ضرورت اقدام برای حذف آثار سوء تحریم‌ها بر فعالیت‌های بشردوستانه هلال‌احمر

asdasd
کد خبر : ۱۳۲۳۹۱۴

رئیس جمعیت هلال احمر خواستار توجه روسای جمعیت‌های ملی صلیب سرخ و هلال احمر منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا (مِنا) بر موضوع حذف آثار سوء تحریم‌ها بر فعالیت‌های بشردوستانه هلال احمر ایران شد.

به گزارش ایلنا، پیرحسین کولیوند در جریان دومین روز برگزاری نشست مشورتی روسای جمعیت‌های ملی صلیب سرخ و هلال احمر منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا (مِنا) که با حضور سران ۱۲ جمعیت ملی در بیروت در حال برگزاری است، گفت: همانگونه که در مقدمه توافقنامه سویل ۲ آمده است برای تحقق و مأموریت‌های مشترک برای مقابله با بحران‌های کنونی و آنی نهضت بین‌المللی صلیب سرخ و هلال احمر خود را متعهد به بازنگری این سند کرده و تمام تلاش خود را به کار گرفته است تا از نقش محوری و کلیدی جمعیت‌های ملی در کشورهای متبوع آنها حمایت کند.

کولیوند با بیان اینکه اجرای صادقانه این توافقنامه به حسن نیت، اعتماد، عملگرایی و احترام و حمایت متقابل برای فعالیت ها و برنامه‌های مشترک بستگی دارد، گفت: این نقش باید به درستی مورد شناسایی واقع شود. مطابق موافقتنامه سویل ۲ جمعیت‌های ملی نقش محوری در انجام فعالیت ها در کشورهایشان خواهند داشت و نقش کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ و فدراسیون بین المللی جمعیت های صلیب سرخ و هلال احمر، هماهنگ کننده خواهند بود.

رئیس جمعیت هلال احمر کشورمان ادامه داد: آموزش های لازم برای نهادینه شدن موافقتنامه سویل ۲ به صورت مشترک توسط کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ و فدراسیون بین المللی جمعیت‌های صلیب سرخ و هلال احمر به جمعیت‌های ملی و به کارکنان دفاتر کشوری کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ و فدراسیون بین المللی جمعیت های صلیب سرخ و هلال احمر اعلام می‌شود. هلال احمر ایران اقدامات لازم برای تقویت این نقش جمعیت ها در سطح ملی و ارتباط با همه شرکای کاری و حتی با دولت های ملی به شکل مناسب انجام داده چرا که این موضوع باید در کنفرانس بعدی بین المللی به شکل مناسب و درست اجرا شود.

وی افزود: بنابراین به عنوان جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران انتظار می رود که با تاکید بر روح این سند از کلیه ظرفیت و توانمندی و تجارب نهضت صلیب سرخ به ویژه فعالیت‌ها و اقدامات ارزشمند فدراسیون در یک سال گذشته بهره لازم برای حذف آثار سوء تحریم‌ها بر فعالیت‌های بشردوستانه ما گرفته شود.

تشریح اقدامات هلال‌احمر ایران در مقابله با اثرات تغییرات اقلیمی

کولیوند همچنین در نشست منطقه‌ای سران جمعیت‌های ملی خاورمیانه و شمال آفریقا گفت: تاثیر منفی تغییرات اقلیمی در ایران به صورت خشکسالی، سیل‌های ناگهانی، کمبود جدی منابع آبی، مهاجرت و ظهور ریزگردها بروز کرده و به همین دلیل هلال احمر اقداماتی را برای مقابله با این معضل انجام داده است.

وی گفت: جمعیت هلال احمر به عنوان بزرگترین نهاد بشردوستانه و مردمی داخلی و عضو فعال و برجستۀ نهضت بین‌المللی صلیب سرخ و هلال احمر در مسیر حمایت از کرامت انسانی، تسکین آلام بشری و کمک به بهبود زندگی انسان‌ها در داخل و خارج از کشور گام بر می‌دارد.

رئیس جمعیت هلال احمر افزود: وظایف جمعیت در سطح کشور و خارج از کشور شامل ارائه خدمات امدادی در هنگام بروز حوادث و سوانح طبیعی، ارائه کمک‌های اولیه، آموزش همگانی و آمادگی برای مقابله با حوادث و سوانح، اعزام عوامل امدادی و درمانی به سایر کشورها در صورت لزوم، کمک به تهیه دارو، وسایل و تجهیزات پزشکی، امر توانبخشی و همچنین توسعه مشارکت جوانان و داوطلبان در فعالیت‌های مربوط به آنها است.

کولیوند در ادامه پیشنهاداتی را به منظور تبادل اطلاعات و تجربیات هلال احمر ایران با سایر همتاهای خود ارائه کرد و گفت: ارائه خدمات به زائرین اربعین حسینی (ع)، اقدامات انجام شده در زمینه موضوع مقابله با تغییرات اقلیمی، فعالیت‌های صورت گرفته در رابطه با مقابله با تحریم‌های ظالمانه آمریکا بر علیه جمهوری اسلامی ایران، اقدامات مربوط به نوآوری و تحول دیجیتالی می‌تواند منجر به افزایش همکاری جمعیت های ملی و بین المللی شود.

وی با بیان اینکه تغییرات اقلیمی‌به تنهایی می‌تواند در کنار تهدیدهای جهانی، بزرگ‌ترین تهدید بین‌المللی محسوب شود که تمام دنیا در شکل‌گیری آن دخیل هستند، افزود: در قرن کنونی تغییرات اقلیمی یکی از مهم‌ترین و تأثیرگذارترین مسائل و چالش‌ها برای سلامت، صلح و امنیت بین‌المللی به‌شمار می‌رود.

وی افزود: جمعیت هلال احمر پرداختن به تغییرات اقلیمی را اولویت خود می‌داند، زیرا تاثیر منفی این پدیده در ایران به صورت خشکسالی، سیل‌های ناگهانی، کمبود جدی منابع آبی، مهاجرت و ظهور ریزگردها بروز کرده است.

کولیوند در ادامه در تشریح اقدامات هلال احمر ایران برای مقابله با تغییرات اقلیمی‌گفت: ایجاد مرکز تغییرات اقلیمی جمعیت هلال احمر، تهیه برنامه اقدام دو ساله جمعیت هلال احمر برای مقابله با اثرات ناشی از تغییرات اقلیمی، انعقاد تفاهم‌نامه با سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی و غیردولتی و دانشگاه‌ها جهت همکاری و عدم موازی‌سازی کارها در حوزه تغییرات اقلیمی، ارائه آموزش‌های همگانی، به کارگیری و استفاده از اعضای جوان و داوطلب جمعیت هلال احمر در خانه‌های هلال برای اطلاع‌رسانی عمومی‌پیرامون تغییرات اقلیمی و تبادل اطلاعات و تجربیات بین هلال احمر و جمعیت‌های صلیب سرخ و هلال احمر منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا (منا) از جمله این اقدامات بوده است.

به گفته رئیس جمعیت هلال احمر برگزاری کارگاه تغییرات اقلیمی‌برای اصحاب رسانه در خصوص آشنایی با نحوه مقابله با تغییرات اقلیمی‌با حمایت نمایندگی فدراسیون بین‌المللی جمعیت‌های صلیب سرخ و هلال احمر در ایران، برگزاری وبینارهای پژوهشی پیرامون تغییرات اقلیمی و پیامدهای آن، اطلاع‌رسانی عمومی در خصوص سازگاری با تغییرات اقلیمی در وب‌سایت جمعیت هلال احمر، برگزاری دوره‌های ضمن خدمت برای کارشناسان استانی، برگزاری دوره‌های ویژه مدیران عامل استان‌ها برای حساس‌سازی و اهمیت بحث تغییرات اقلیمی در استان‌ها از جمله سایر اقدامات هلال احمر برای مقابله با تغییرات اقلیمی‌بوده است.

کولیوند همچنین در جریان این اجلاس به تشریح اقدامات جمعیت هلال احمر در برگزاری مراسم راهپیمایی اربعین هم گفت: با توجه به اینکه سالانه بالغ بر ۲۰ میلیون نفر از سراسر دنیا اعم از مرد و زن و پیر و جوان در مراسم اربعین شرکت می‌کنند و نیاز به ارائه خدمات به آنها در حوزه‌های بهداشتی، درمانی، آموزشی، امداد و نجات و ... وجود دارد، جمعیت هلال احمر ایران در راستای انجام وظایف خود نسبت به ارائه خدمات بشردوستانه به زائرین از طریق همکاری با جمعیت هلال احمر عراق و وزارت بهداشت این کشور اقداماتی را انجام می دهد.

بر اساس اعلام پایگاه اطلاع‌رسانی جمعیت هلال احمر، وی در ادامه در تشریح اقدامات هلال احمر در اربعین توضیح داد:  برگزاری اولین کنگره بین‌المللی سلامت در اربعین حسینی در سپتامبر ۲۰۲۲ با دعوت از نمایندگان سلامت کشورهای عراق، ایران، پاکستان، افغانستان، سوریه، یمن، هندوستان، ترکیه، آذربایجان، امارت متحده عربی و کویت، تقویت هماهنگی بین‌بخشی میان گروه‌های ارائه‌کننده خدمات سلامت در زیارت اربعین،  تاکید بر نقش آموزش در کاهش بیماری‌ها و خطرات ناشی از حوادث از جمله برخی از اقدامات هلال احمر بوده است.

رئیس جمعیت هلال احمر ارائه خدمات بهداشتی و درمانی در مرزهای مشترک ایران و عراق،  برپایی و استقرار پایگاه امداد و نجات سلامت از نقطه صفر مرزی تا شهرهای مقدس نجف اشرف و کربلا معلی برای پوشش به موقع حوادث و سوانح احتمالی، ایجاد چهار پایگاه امداد و نجات در ده کیلومتری خاک عراق،  برقراری ارتباط اینترنتی بین گروه‌های عملیاتی در کشور عراق، راه‌اندازی اتاق بحران مشترک و بهره‌گیری از ۴۵۰۸ دستگاه خودرو عملیاتی را از جمله سایر اقدامات هلال احمر برای حضور در راه پیمایی اربعین معرفی کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز