خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

الزام شهرداری تهران به کاهش یک درصدی حوادث با اقدامات پیشگیرانه/ ۱۲۹ ساختمان پرخطر باید تا سال ۱۴۰۲ ایمن‌سازی شوند

asdasd
کد خبر : ۱۳۲۱۴۷۸

رئیس کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورای اسلامی شهر با بیان اینکه ۱۲۹ ساختمان پرخطر باید تا سال ۱۴۰۲ ایمن‌سازی شوند، گفت: شورای ششم شهرداری و سازمان آتش نشانی را ملزم کرده است سالانه یک درصد با اقدامات پیشگیرانه کاهش حوادث را در تهران رقم بزند.

"مهدی بابایی" رئیس کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورای اسلامی شهر در گفت و گو با خبرنگار ایلنا در پاسخ به این سوال که برای جلوگیری از تکرار حادثه ساختمان پلاسکو شورای ششم چه برنامه‌ای را در برنامه چهارم توسعه شهرداری در نظر گرفته است، گفت: در برنامه چهارم توسعه که دو روز گذشته در شورا تصویب شد ما بیشتر روی موضوع ایمنی تاکید داشته ایم. در برنامه‌های قبلی موضوعات پیشگیری در عناوین کلی مطرح می‌شد و به صورت شاخص‌های عملیاتی کمتر به آن پرداخته می‌شد.

وی ادامه داد: در برنامه‌های قبلی ما در عمل موضوع پیشگیری را کمتر به عینیت می‌دیدیم. الزاماتی در این دوره شورا برای شهرداری و سازمان آتش نشانی داشته‌ایم در واقع نگاه سختگیرانه‌تری داشته‌ایم و الزام کرده‌ایم که سالانه یک درصد با اقدامات پیشگیرانه، کاهش حوادث را در تهران رقم بزنیم.

رئیس کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورای اسلامی شهر تصریح کرد: شهرداری و سازمان آتش نشانی موظف هستند با توجه به اقدامات فرهنگی و آموزشی که در این حوزه برای شهروندان انجام می‌دهند و همچنین پیگیری رفع خطر ساختمان‌های پرخطر در این حوزه با اقدامات پیشگیرانه نسبت به کاهش حوادث اقدام کنند. شاخص این موضوع نیز به صورت کمی مطرح شده است تا بتوانیم با این اقدامات باعث حفظ جان شهروندان شویم و همچنین جان نیروهای آتش نشانی حفظ شود.

بابایی با بیان اینکه بیش از ۷ هزار مورد ساختمان ناایمن شناسایی شده بود که ۱۲۹ ساختمان خیلی پرخطر بودند، گفت: ما در برنامه چهارساله شهرداری تهران مشخص کردیم که تا پایان سال ۱۴۰۲ این ۱۲۹ ساختمان خیلی پرخطر تعیین تکلیف شده و اقدامات ایمن‌سازی این ساختمان‌ها انجام و به پایان رسیده باشد و بعد از سال ۱۴۰۲ نیز به سراغ ساختمان‌های پرخطر برویم.

وی با اشاره به برنامه مدیریت بحران برای پایش ساختمانهای بلند مرتبه و خطرناک تصریح کرد: پایش ساختمان‌های بلندمرتبه و خطرناک که توسط سازمان مدیریت بحران و سایر دستگاه‌ها از جمله آتش نشانی نیز انجام می‌شود به صورت ویژه در حال انجام است. در گذشته صرفا سازمان آتش نشانی پایش ساختمان‌ها را انجام می‌داد که این هم در حوزه ایمنی در مقابل آتش سوزی بود، اما در حال حاضر تیمی متشکل از سازمان مدیریت بحران، آتش نشانی و… در حال پایش ساختمان‌های بلندمرتبه و خطرناک هستند.

رئیس کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورای اسلامی شهر با تاکید براینکه این ۱۲۹ ساختمان باید تا پایان سال ۱۴۰۲ تعیین تکلیف شوند، گفت: در حال حاضر طی پیگیری‌هایی که شورای شهر داشته است حدود ۱۰ ساختمان از ۱۲۹ ساختمان پرخطر فرآیند ایمن‌سازی شان آغاز شده و از لیست ساختمان‌های خیلی پرخطر خارج شده‌اند و امیدواریم تا پایان سال ۱۴۰۲ بتوانیم این اقدام را اجرایی کنیم.

بابایی با بیان اینکه ضعف قانونی در خصوص نظارت بر ساختمان‌های ناایمن وجود دارد، ادامه داد: قانونی که ما برای ساختمان‌های ناایمن داریم مربوط به نیم قرن پیش است و به موضوعات مرتبط با ایمنی و آتش نشانی در آن پرداخته نشده است، اما با توجه به حوادثی که در گذشته داریم مانند پلاسکو و کلینیک سینا اطهر در حال حاضر قوه قضاییه از جایگاه مدعی العموم وارد کار شده است.

وی درباره اقدامات دادستانی درخصوص ساختمان‌های ناایمن گفت: در مواردی که مناطق ۲۲ گانه با همکاری آتش نشانی احصاء کرده و اخطارهای لازم را در خصوص‌ عدم ایمنی ساختمان به آن‌ها می‌دهند و مالکان در حوزه ایمن‌سازی توجه نمی‌کنند در مرحله اول از قوه قضاییه در جهت قطع انشعابات درخواست می‌شود و در مرحله بعد پلمب ساختمان اقدام می‌شود. در حال حاضر خوشبختانه قوه قضاییه پای کار آمده و اقدامات خوبی انجام شده است.

رئیس کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورای اسلامی شهر خاطرنشان کرد: نمونه‌هایی از پلمب ساختمان‌های ناایمن در منطقه ۱۱ داشته‌ایم دو مورد آن را من اطلاع دارم پاساژ آزاد و پاساژ دراکولا هستند که پلمب شده‌اند، چراکه نسبت به ایمن‌سازی اقدام نکرده‌اند البته تا جایی که اطلاع دارم پاساژ آزاد نسبت به ایمن‌سازی اقداماتی را آغاز کرده است و امیدواریم با کارهایی که صورت می‌گیرد برای فک پلمب اقدام شود.

بابایی تاکید کرد: هدف شهرداری پلمب این ساختمان‌ها نیست بلکه ایمن‌سازی است و لذا تلاش می‌کند تا ایمن‌سازی این ساختمان‌ها انجام شود نمایندگان دادستانی و آتش نشانی نیز در منطقه حاضر می‌شوند و در حضور آن‌ها اخطاریه به مالکان داده می‌شود تا مالکان جدیت مسئولان را در این قضیه بدانند و ما به مرحله پلمب نرسیم و ایمن‌سازی محقق شود.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز