خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران:

۹۴ درصد عامل افزایش انتشار دی‌اکسید گوگرد مربوط به منابع ثابت است

asdasd
کد خبر : ۱۳۱۷۹۴۲

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفت: طی هفت سال اخیر آلاینده دی اکسید گوگرد فراتر از حد مجاز نرفته بود، اما این اتفاق افتاد و ۹۴ درصد مربوط به منابع ثابت و شش درصد مربوط به منابع متحرک است.

به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه خبری شهر، محمد مهدی میرزایی قمی، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای شهرداری تهران در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: افرادی که آلودگی هوا را سیاسی می کنند، دلسوز نیستند و نباید آدرس غلط بدهیم، چون دودش در چشم مردم می رود؛ ما برای اولین بار موضوع تحلیل تصاویر ماهواره‌ای را شروع کردیم که منشاء آلودگی هوا را شناسایی کنیم.

وی افزود: شرکت کنترل کیفیت هوا سال ١٣٧٢ تاسیس شده و وظیفه سنجش آلودگی هوا و آلودگی صوت را برعهده دارد و این سازمان بر اساس قانون وظیفه‌ای برای مدیریت آلودگی هوا ندارد.

میرزایی قمی اظهار کرد: ٢٢ ایستگاه سنجش کیفیت هوا در سطح شهر تهران داریم، ٣٦ ایستگاه سنجش آلودگی صوت و ١٨ نمایشگر هم در پایتخت وجود دارد که در موضوعات مطالعاتی، تحلیل و سنجش، شرکت کنترل کیفیت هوا همتا و نظیری ندارد.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای شهرداری تهران گفت : منابع آلاینده به ٢ نوع ثابت و متحرک تقسیم می شوند. مدل پیش بینی آلودگی هوا در قانون مشخص شده است و سازمان هواشناسی مکلف شده که مدل پیش بینی را پیاده سازی کند.

وی افزود: کشور چین از سال ۱۹۹۸ اعلام کرد که وارد جنگ با آلودگی هوا شده ایم و ظرف ۲۰ سال می خواهیم این مشکل را حل کنیم و توانستند طی ۱۵ سال این مشکل را رفع کنند. راهکارهای معضل آلودگی هوا شناخته شده و نیاز به شناسایی راهکار جدید نیست، اما باید این راهکارها را در بستر تکنولوژی به روز رسانی کرد. چین طی ۱۵ سال با راهکارهای شناسایی شده موفق شد این معضل را حل کند؛ باید با اراده سیاسی به دور از سیاست زدگی موضوع را پیگیری کرد و اینکه افرادی بابت اغراض سیاسی به شهرداری تهران حمله کنند، آدرس غلط دادن است.

میرزایی قمی گفت: طبق قانون هوای پاک بر اساس آمارهای دیوان محاسبات و سازمان بازرسی کل کشور تمامی دستگاه‌های مسئول شناسایی شده اند، اما عمده مسئولیت‌ها بر عهده دستگاه‌های اجرایی دولتی است و نامی از شهرداری تهران در قانون هوای پاک برده نشده است. در حال حاضر قانون سیاسی هوای ناپاک شکل گرفته و گویی شهرداری تهران تبدیل به دولت اجرایی شده که آدرس غلط دادن است.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای شهرداری تهران بیان کرد: برای شهر تهران سیاهه انتشار تهران ذکر می‌کنند که سهم اصلی در انتشار آلودگی در شهر تهران مربوط به وسایل نقلیه است؛ طی هفت سال اخیر آلاینده دی اکسید گوگرد فراتر از حد مجاز نرفته بود، اما این اتفاق افتاد و ۹۴ درصد مربوط به منابع ثابت و شش درصد مربوط به منابع متحرک است.

وی ادامه داد: در شهرداری تهران، سلامت و جان شهروندان اهمیت دارد و قطعا روی سنجش ها، تحلیل های لازم را داریم و عمدتا در قالب مکاتبات محرمانه به دستگاه‌های ذی ربط اعلام می کنیم و در خصوص افزایش دی اکسید گوگرد تحلیل خود را ارائه کردیم و دوستان موظف هستند که این موضوع را پیگیری کنند و تصمیم گیران به تحلیل‌های شرکت کنترل کیفیت هوا مراجعه کنند.

میرزایی قمی گفت: حق مردم است که از وضعیت هوا اطلاع داشته باشند و تحلیل ها بر پایه مطالعاتی است که انجام می شود و با توجه به اینکه قانون‌گذار تکلیفی برای ما تعریف نکرده نمی‌توانیم دقیقا اظهارنظر کنیم و هشدار ما صد در صد قابل استناد نیست.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای شهرداری تهران در خصوص قیمت موتورسیکلت‌های برقی گفت: در کل کشور یک ایستگاه شارژ بیشتر وجود ندارد و از طرفی زیرساخت این موضوع وجود نداشت.

وی در خصوص طرح سوآپ اظهار کرد: کسی که موتورسیکلت برقی را خریداری می‌کند صرفا مالک بدنه موتورسیکلت است و افزایش قیمت به‌واسطه قیمت باتری لحاظ نشود و بخشی به‌عنوان تامین کننده بدنه و بخشی به‌عنوان شبکه باتری موتورسیکلت برقی فعالیت کند و میان شرکت ملی پست ایران و شهرداری تهران توافقنامه ای امضا شد که موتورسیکلت‌های کار شرکت ملی پست در قالب طرح سوآپ برقی سازی شوند.

میرزایی قمی با بیان اینکه در موضوع آلودگی هوا برنامه ریزی دقیق، منسجم و بلندمدت نداریم، افزود: اگر ۲۳ دستگاه پای کار آیند و برنامه ریزی بلندمدت صورت گیرد و اراده وجود داشته باشد، خوشبینانه این است که تا دو سال آینده شاهد کاهش آلودگی هوا در پارامترهای ذکر شده خواهیم بود.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای شهرداری تهران با بیان اینکه تکلیفی در خصوص سنجش سوخت نداریم، گفت: در خصوص توسعه ایستگاه‌ها برنامه ما این است که هم توسعه کمی و هم کیفی داشته باشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز