خبرگزاری کار ایران

در جشن تکلیف دانش‌آموزان باید خوشحالی کنند نه اینکه چند مسئول سخنرانی کنند

asdasd
کد خبر : ۱۳۱۷۶۹۷

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش ضمن بیان اصول و سیاستها و برنامه‌های این معاونت، بر مردمی سازی فعالیت‌ها و مشارکت فعال دانش‌آموزان تاکید کرد.

به گزارش ایلنا، اصغر باقرزاده در نشست با معاونین پرورشی استان های سراسر کشور که با حضور مدیران کل و مشاورین حوزه ستادی و به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، با گرامیداشت یاد آیت الله العظمی مرحوم مصباح یزدی، تعابیر به کار برده از طرف رهبر معظم انقلاب پیرامون برکات علمی و عرفانی ایشان را بی نظیر دانست و خاطرنشان کرد: توصیف رهبر معظم انقلاب از آقای مصباح تداعی کننده توصیف حضرت امام (ره) پیرامون شهید مطهری و حتی می توان گفت بالاتر است و این نشان می دهد که آن عالم بزرگوار، چه فهم و درک عمیق و چه قلم مانایی برای انقلاب اسلامی داشته است و چه میزان می تواند ما را با معارف عمیق اسلام و انقلاب آشنا کند.

عمل گرایی ابتکاری و تقلیل برنامه های ابلاغی و تجویزی

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش در ادامه صحبت‌های خود اعلام کرد: نمایه برنامه ۱۴۰۱ معاونت پرورشی و فرهنگی تنظیم شده است که به استانها ارسال می شود، این نمایه شامل برنامه‌های کلان ۳ اداره کل است که دستورالعمل هماهنگ کننده‌ای برای استانهاست.

باقرزاده گفت: تاکید ما بر اصول و سیاست‌های معاونت پرورشی و فرهنگی است؛ ویژگی این برنامه این است که برنامه‌ها تقلیل پیدا کرده و به ۶۴ برنامه تبدیل شده است. ما معتقدیم اصول و سیاست‌ها باید با زیرمجموعه‌ها مطرح شود.

وی با بیان اینکه از ابتدای تصدی مسئولیت برنامه‌های ابلاغی پرورشی را از ۲۶۴ به ۶۴ برنامه تقلیل دادیم، تصریح کرد: یک اصل که از اول دوره معاونت پرورشی و فرهنگی اعلام کردم، رویکرد اقتضایی عمل کردن و کارهای ابتکاری است؛ این رویکرد باعث شده است برخی از استان‌ها خلاقیتهای ویژه‌ای را به کار ببندند که جای خرسندی دارد.

معاون پرورشی و فرهنگی عنوان کرد: مشارکت فعال دانش آموز اصل اول در برنامه‌هاست دومین اصل احیای نقش تنظیم گری مربی، نظارت و مدیریت فرهنگی است. باید خودمان متولی تنظیم گری و نظارت شویم و این امر را به بدنه انتقال دهیم. با همکارانتان در استان و مناطق و مدارس جلسات صمیمانه‌ای برگزار کنید و آنها را با رویکرد پرورشی آشنا کنید و از برنامه های تجویزی و بخشنامه های مکرر پرهیز کنید.

معاون پرورشی و فرهنگی در بخش دیگری از نشست با معاونین پرورشی استان‌ها گفت: «نورینو» به یک پایگاه برای مجموعه فعالیت‌ها و برنامه‌های اجرایی و عملیاتی معاونت پرورشی و فرهنگی تبدیل می شود در ابتدای کار این سامانه، در هفته قرآن ۴ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر رشته برای شرکت در مسابقات در این سامانه ثبت نام کردند.

وی ادامه داد: مردمی سازی، شبکه سازی و فعالیت‌های جهادی در سند دولت مطرح شده است، برهمین اساس ارزیابی کیفی برنامه ها به عهده مدیران کل ما در ستاد است و ایشان گزارشات استان‌ها را دریافت کرده تا یک ارزیابی دقیق از عملکرد استان ها به دست بیاوریم.

باقرزاده گفت: موفقیت‌هایی که با کمک گروه های مردمی در حوزه پرورشی انجام می شود و خلاقیت‌های بسیاری را در خود دارد، باید دیده شود، کارهایی که در استان‌ها بسیار انجام می شود اما متاسفانه کمتر کسی در خارج از دایره آن فعالیت از آن آگاه می شود، پس باید معاونین پرورشی استان ها این فعالیت‌ها را گزارش دهند تا دیگر استان ها نیز از آن تجارب استفاده کنند. برای مثال تئاتری که در مشهد توسط بچه های خودمان طراحی شده و روی صحنه رفته و در ایام فاطمیه بیش از ۵۰ هزار بیننده به خود جلب کرده، کار کوچکی نیست، یا طراحی یک پهپاد در یکی از کانون های فرهنگی تربیتی ما در زنجان که حتی در تست فرودگاهی هم موفق شده است، اما تقریبا کسی این فعالیت های پرورشی به گوشش هم نرسیده است.

معاون پرورشی و فرهنگی در ادامه عنوان کرد: به زودی در نورینو بخشی اضافه می شود تا اولیایی که علاقه مند به نظارت بر نمازهای جماعت مدارس فرزندان خود هستند، این امکان را داشته باشند، اینگونه هم اولیا هم ما در وزارت متوجه می شویم که واقعا این کار انجام می شود یا صرفا گزارش است، و اینکه اگر نماز جماعت یا فعالیتی انجام می شود چه کیفیتی دارد و چه نقص هایی وجود دارد که می توان آن را رفع کرد.

معاون پرورشی و فرهنگی درباره نحوه برگزاری جشن تکلیف دانش آموزان عنوان کرد: جشن تکلیف، تشرف و عبدگی به مناسبت ولادت حضرت زهرا (س) باید زیبا برگزار شود، نه اینکه چندین مسئول به سخنرانی برای دختران ۹ ساله ما بپردازند. این برنامه باید دانش آموزی باشد و به یک جشن تبدیل شود تا دانش آموزان احساس خوشحالی کنند.

باقرزاده افزود: حتی پیشنهاد می کنم که اردویی برگزار کنیم که شامل چند برنامه متنوع و بازی برای فرزندان دختر تازه به تکلیف رسیده باشد. این بچه ها باید از اینکه به تکلیف بندگی رسیده اند خوشحال باشند و این روز در ذهن آنان نقش ببندد.

وی گفت: یک جشن متمرکز استانی در این ایام برای دختران در استان‌ها داریم که همین جشن در روز ولادت امام علی (ع) برای پسران برگزار می‌شود.

معاون پرورشی و فرهنگی در پایان به مرور چند فعالیت سراسری این حوزه پرداخت و از معاونین پرورشی استان‌های کشور خواست تا در معرفی این برنامه به دانش آموزان و فرهنگیان و خانواده‌های آنان فعال تر عمل شود.

باقرزاده با بیان اینکه پویش ختم سوره صف در شبکه شاد راه‌اندازی شده است که ۷۰ هزار خانواده بیش از ۱۵۰ هزار بار این سوره را تلاوت کردند.

وی درباره پویش هیس طوری نیز گفت: این پویش مطالعه یک کتاب تاریخ ۱۵ جلدی است که باید دانش آموزان را به این کار ترغیب کنیم و تا چند روز پیش حدود ۴۵ هزار نفر در آن شرکت کردند.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش، معاون پرورشی و فرهنگی همچنین در ادامه به موضوع هیات‌های دانش آموزی اشاره و تصریح کرد: شیوه نامه برگزاری هیات‌های دانش آموزی تنظیم و مقدمات آن در سامانه نورینو بارگذاری شده است که دانش آموزان در این سامانه ثبت نام کردند. باید از هیات‌های دانش آموزی برای اجرای برنامه‌های فرهنگی، مذهبی و ورزشی در مدارس استفاده شود.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز