خبرگزاری کار ایران

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی:

نیازمند حکمت سلیمانی هستیم/ مقاومت نیازمند عرصه نوآوری و بهره‌گیری از روش‌های حکیمانه در دوران ماست

asdasd
کد خبر : ۱۳۱۵۱۹۶

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه ما نیازمند حکمت سلیمانی هستیم، گفت: نگاهی که سردار سلیمانی بنایش را گذاشت نگاه خاص به زندگی و جهان هستی، رهبری، نسل جنگ، نسل مقاومت، شهدا و فلسفه زندگی است.

به گزارش ایلنا از مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، «سعیدرضا عاملی» دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در برنامه رادیو مقاومت اظهار کرد: مقاومت ریشه ایمان و ادامه ایمان است، مقاومت هم یک مقاومت ذهنی و اخلاقی و هم مقاومت عملی در مبارزه است، امر ذهنی یا امر عینی آن نیازمند پایداری است. 

وی افزود: امروز نیاز به بازخوانی انواع مقاومت هستیم، مقاومت الگوواره زندگی است اینگونه نیست که مقطعی باشد و تمام شود، مانند جهاد اکبر و جهاد اصغر، جهاد اکبر مبارزه با نفس و دلبستگی به خدای متعال است، مقاومت امر دائمی زندگیست، نباید آن را محدود به زمان و مکان خاصی کرد. 

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: مقاومت در همه ابعاد زندگی باید وجود داشته باشد و حتی در زندگی خانوادگی و زندگی اجتماعی نیز نمود پیدا می‌کند، مثلا آمار طلاق نشان می‌دهد که طلاق به دلایل کوچک و سطحی اتفاق می‌افتد در حالی که وقتی خانواده شروع می‌شود باید مقاومت باشد، توقع از زندگی و این که همه چیز آماده است ضد مقاومت است، مقاومت روبرو شدن با امور سخت است، خداوند انسان را با روحیه مقاومت آفریده و از بدو تولد انسان مقاومت می‌کند، وقتی ایمان قوی‌تر باشد، بلاها هم بیشتر می‌شود، زندگی انبیا و بزرگان نشان می‌دهد آدم‌هایی بوده‌اند که با طبع بلندشان، همواره با سختی‌ها و پیچیدگی‌ها و فتنه‌های سخت روبرو می‌شدند، گاهی فتنه‌ها قدرت تشخیص را از انسان می‌گیرد، در اینجا مقاومت به معنای تشخیص و تمیز بین حق و باطل و پایدار بر مسیر حق است. هم اکنون که در دوران بصیرت هستیم، مقاومت ضروری است و این مقوله باعث تمیز دوست و دشمن است. 

عاملی درباره خروجی مقاومت اضافه کرد: برای کسی که لذت عبودیت خدا را چشیده، وقتی سختی به اوج می‌رسد، حداکثر لذت را می‌برد، وقتی که ما رایت الا جمیلا از سوی حضرت زینب بیان می‌شود، در اوج سختی‌ها بوده است، چرا که امام و یادگاران امام و حتی فرزندان خود را از در قربانگاه شهادت دیده بود. بزرگان تاریخ در اوج سختی‌ها با توسل و آرامشی الهی به زندگی نگاه می‌کنند. در وصیت نامه امام (ره) نیز این مسیر دیده می‌شود و در سیره مقام معظم رهبری نیز این آرامش مشاهده می‌شود، این بخاطر عمق آگاهی است که دارند، شهید سلیمانی نیز این گونه بود و در اوج مشکلات آرامش داشت، وقتی ایشان مشاهده می‌شد به جای اینکه او را صرفا فردی نظامی بدانید او را فردی مومن می‌یافتید، خداوند سرمایه بزرگ ایمان را به او داده بود، وقتی رضایت خدا برای فرد مهم باشد، آرامش برای او به وجود خواهد آمد. 

وی درباره توسعه فرهنگ مقاومت در فضاهای علمی و آموزشی کشور گفت: مقاومت توانمندی است که اگر در فرد شکل بگیرد، شخصیتش بر اساس آن توانمندی ساخته می‌شود فرد توانمندی که توانمندی‌اش ریشه در ایمان به خدا دارد، زندگی را در این جهان تمام شده نمی‌بیند، امتدادی را در هستی می‌بیند، اهل خوب شنیدن و تفکر است، باید به فکر تربیت نسل جدید با توانمند شدن آن‌ها با معیارهای الهی باشیم. در این مسیر باید به دوران کودکی توجه ویژه داشته باشیم، آغاز تولد تا ۶ سالگی اوج طلایی یادگیری است، برخی فکر می‌کنند که افراد در این سن بچه هستند و زمان تعلیم و تربیت نیست در صورتی که باید دوره آموزش عالی را در کودکی فرزندانمان جستجو کنیم. 

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: برخی از مهدکودک‌ها دستورالعمل‌های یونیسف را عمل می‌کنند اگر بخواهند خیلی کار استاندارد کنند به اسناد یونیسف عمل می‌کنند آن‌ها می‌خواهد خوشحالی را با موسیقی و نقاشی فراهم کنند، اموری که از گفتمان انقلاب دور است، اگر بتوانیم در این دوره تعالیم متعالی برای کودکان داشته باشیم، نتایج مناسبی را به دست خواهیم آورد، آموزش و پرورش ماموریت پیدا کرده دوره‌های کودکی را با مصوبه سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک دنبال کند در این زمینه برای ۳ تا ۶ سالگی برنامه ریزی خاص خواهیم داشت و مهدکودک‌ها ذیل آموزش و پرورش قرار می‌گیرند. 

عاملی بیان کرد: در آموزش و پرورش باید به دنبال فرهنگ مقاومت باشیم، در ادامه باید از ظرفیت رسانه ملی؛ که بسیار در این زمینه اثرگذار است و نقش کلیدی دارد استفاده شود، وزارت فرهنگ نیز در این زمینه ماموریت مهمی برعهده دارد، باید به سمت تدوین سیاست‌ها و برنامه‌های راهبردی مقاومت برویم، برخی وقتی صحبت از سند مقاومت می‌شود، می‌ترسند که قرار است آیین نامه‌های جدید ایجاد شود، در حالی که دامنه مقاومت گستره بزرگ دارد که باید مد نظر قرار گیرد. فرهنگ مقاومت ضامن حفظ نظام است و باید آن را گسترش دهیم، مقاومت در مقابل نگاه کنترلی قرار دارد فرهنگ مقاومت باعث توانمندسازی نسل جوان می‌شود. 

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: ما نیازمند حکمت سلیمانی هستیم یعنی نگاهی که سردار سلیمانی بنایش را گذاشت نگاه خاص به زندگی و جهان و هستی، رهبری، نسل جنگ، نسل مقاومت، شهدا، فلسفه زندگی است، مکتب سلیمانی باید کاوش، شناخته و شناسانده شود. سردار سلیمانی نماد مقاومت در عصر حاضر است که فرهنگ مقاومت را از حضرت سیدالشهداء و یاران صدیق او الهام گرفته بود. مقاومت نیازمند عرصه نوآوری و بهره‌گیری از روش‌های حکیمانه در دوران ماست. سردار سلیمانی، سردار حکمت و عقلانیت همراه با عشق ورزی به خدا، ولی خدا و مردم بود.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز