خبرگزاری کار ایران

وزیر بهداشت بیان کرد:

مقاومت مافیای دارو در برابر طرح دارویار

asdasd
کد خبر : ۱۳۰۷۱۴۷

وزیر بهداشت با تأکید بر تلاش وزارت بهداشت برای تداوم طرح دارویار از مقاومت مافیای دارو در برابر این طرح خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه یکی از کارهای مهم دولت طرح دارویار است، گفت: ما قبلا تهیه دارو را با ارز ترجیحی انجام می‌دادیم، با توجه به این موضوع قیمت دارو ارزان و در نتیجه مقدار زیادی از آن قاچاق می‌شد، به گونه‌ای که ما می‌بایست برای 85 میلیون نفر دارو تولید می‌‌دادیم اما برای 450 میلیون نفر دارو دادیم.

وی افزود: داروهای ایرانی در داروخانه‌های کشور عراق و پاکستان وجود داشت در حالیکه هیچ یک صادر نشده و همه آنها قاچاق شده بودند. از طرف دیگر به دلیل اختلاف بین ارز ترجیحی و ارز نیمایی، برخی از افراد پیش‌فاکتورهایی که ارائه می‌دادند واقعی نبود، مثلا برای هزار دلار دو هزار دلار فاکتور دریافت می‌کردند و مشخص نبود آن یک هزار دلار دیگر کجا می‌رفت. 

عین‌اللهی ادامه داد: برای اینکه ارزی که دولت پرداخت می‌کند به دست مصرف کننده واقعی که مردم هستند برسد با نظر مجلس و اجازه دولت مابه‌التفاوت ارز نیمایی و ارز ترجیحی به بیمه‌ها پرداخت کردیم تا آنها به جای مردم هزینه افزایش قیمت دارو را پرداخت کنند و طرح دارویار آغاز شد.

وزیر بهداشت بیان کرد: طرح دارویار مبتنی بر نسخه الکترونیک بوده و اگر بیماری این نسخه را نداشته باشد نمی‌تواند از این طرح استفاده کند. نکته دیگر این است قیمت دارو در این طرح مشخص بوده و به طور مثال بیماری که به داروخانه مراجعه کند اگر 500 هزار تومان پول داروی او باشد دولت 450 هزار تومان آن را پرداخت کرده و بیمار تنها 50 هزار تومان پرداخت می‌کند، فاکتور آنها در کل کشور یکسان است و با یک شکل داده می‌شود.

عین‌اللهی یادآور شد: ما مشکلاتی را هم داریم، تلاش داریم که این اختلاف ارز دولتی و نیمایی را به مردم پرداخت کنیم، مافیای دارو و تجهیزات پزشکی به هر شکلی مقاومت می‌کنند اما فکر می‌کنیم این طرح را ادامه می‌دهیم.

وی افزود: وزارت بهداشت خود دارو تولید نمی‌کند بلکه یک تنظیم‌گر است، تولید را جاهای دیگر مانند تأمین اجتماعی که بین 40 تا 50 درصد داروها را تولید می‌کنند، انجام می‌دهد، باید به سمتی بروند تا به نحو احسنت نیازهای مردم را تأمین کنند.   

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز