خبرگزاری کار ایران

پلنگ سرخه حصار دم به تله نداد

asdasd
کد خبر : ۱۳۰۵۲۴۴

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: یکشنبه (۲۹ آبان ماه) طی گزارشی به محیط زیست اعلام شد گربه‌سانی در حوالی پادگان ۰۱ ارتش دیده شده است که بلافاصله با اطلاع به محیط زیست استان تهران، یگان حفاظت و دامپزشکان دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش، پایش منطقه آغاز و در بررسی‌ها مشخص شد که این گربه‌سان یک قلاده «پلنگ» است.

به گزارش ایلنا، حسن اکبری اظهار کرد: براساس بررسی‌ها مشخص شد که این پلنگ مدت نسبتا طولانی است که وارد این پادگان و سایر محوطه‌های بزرگ مجاور پارک ملی شده و به دلیل وجود مکان‌هایی که امکان اختفاء داشته، مستقر شده و از مواد غذایی دورریختنی پروتئینی و شکار گربه و سگ‌های بلاصاحبی که در آن محل بودند، تغذیه می‌کرده و با آن محیط به دلیل دسترسی آسان به مواد غذایی کنار آمده است. 

وی افزود: در ابتدا تلاش شد تا با استفاده از سلاح بیهوشی نسبت به زنده‌گیری این حیوان اقدام شود که به دلیل بزرگ بودن فضا، موفقیت آمیز نبود و مجبور به تله‌گذاری شدیم.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به تلاش نیروهای حفاظت محیط زیست برای زنده‌گیری این گونه گفت: سه تله جعبه‌ای ضامن‌دار در محل با گذاشتن طعمه نصب شد اما پلنگ گرایشی به سمت تله‌ها نداشته است و به نظر می‌رسد که به دلیل در دسترس بودن غذا، سراغ تله‌ها نمی‌آید. 

وی تصریح کرد: این پلنگ در چند روز گذشته مشاهده نشده بود و گمان شد به سمت طبیعت رفته است اما در روز گذشته یک بار دیگر دوربین‌های مداربسته حضور این حیوان را در مراکز نظامی ثبت کرده‌اند.

 اکبری افزود: آخرین تصمیمی که کارشناسان فنی در این خصوص گرفته‌اند این است که اگر تله‌ها باعث زنده‌گیری پلنگ نشود، از کومه سیار یا ابنیه موجود در مسیرهایی که دوربین این پلنگ را ثبت کرده است برای دارت کردن حیوان با استفاده از اطلاعاتی که از دوربین ها استخراج شده، استفاده شود تا بتوانیم حیوان را بیهوش و از آن منطقه منتقل کنیم. 

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: تا کنون این حیوان به سمت شهر نیامده است و خطری ساکنان مناطق اطراف را تهدید نمی کند و خوشبختانه در مراکز نظامی نیز هیچ گونه حمله یا خطری برای پرسنل نداشته است  همکاری خوبی برای ورود همکاران محیط زیست و تلاش برای زنده گیری این گونه انجام شده اما چون محدوده وسیع و تقریبا خلوت است و فضاهایی برای اختفاء این گونه وجود دارد، زنده گیری اندکی زمان بر شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز