خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر علوم در گفت‌وگو با ایلنا:

مشکل تقلب در پایان نامه‌، حاد نیست/ تمام پایان‌نامه‌ها باید به صورت الکترونیک دریافت و بایگانی شوند

asdasd
کد خبر : ۱۳۰۲۸۲۶

معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه تقلب در پایان‌نامه‌های دانشگاه‌های وزارت علوم، مشکلی حاد و بزرگ نیست، گفت: تمام پایان‌نامه‌ها دانشگاه‌های ما باید به صورت الکترونیک دریافت و بایگانی شوند.

«پیمان صالحی» معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا در رابطه با کارکرد صندوق عتف و وظایف آن گفت: وظایف این صندوق در حوزه پسادکتری، مبلغی است که ماهانه به دانشجویان دکتری اعطا می‌شود و همچنین شامل هزینه دستیار پژوهش، حمایت از بورس خارج و… نیز خواهد بود. 

او در مورد کارکرد این صندوق پیرامون پژوهشگری و مسائل غیرمالی مانند مالکیت فکری تولیدات علمی محققان توضیح داد: این صندوق صرفا وظایف مالی دارد و مالکیت فکری در حوزه سیاستگذاری و حکمرانی وزارتخانه پیگیری می‌شود. 

معاون وزیر ادامه داد: ما تقسیم کار کرده‌ایم و معاونت پژوهش و معاونت فناوری هرکدام مسئولیت‌های جداگانه‌ای را پیگیری می‌کنند. کلیه موضوعات مربوط با تجاری‌سازی و بحث مراکز نوآوری و مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری و مالکیت فکری آن‌ها توسط معاونت فناوری و نوآوری پیگیری می‌شود.

صالحی خاطرنشان کرد: برای حفظ مالکیت فکری پژوهش‌ها ما نیز نظام پتنت را داریم که هم در سطح ملی و هم بین المللی جاری است و ما در این حوزه اشکال خاصی نداریم، اما در مورد نظام پتنت برای حفاظت از مالکیت مادی و معنوی پژوهش که بحثی بین المللی است را به جد دنبال می‌کنیم و در حال حاضر نیز این حفاظت جاری و ساری است. همچنین در راستای حفظ این شرایط، کانون پتنت ایران را داریم که این کانون زیست بوم مالکیت فکری پژوهش‌هاست. درخصوص مالکیت فکری مادی، معنوی و تجاری محصولات فناورانه در حوزه معاونت فناوری و نوآوری ماست که آن‌ها نیز برنامه خودشان را برای حفظ مالکیت‌های تجاری محصولات دارند. 

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه درمورد تقلب در پایان نامه‌های دانشگاهی و رسیدگی به چنین مواردی توضیح داد: ما در تمام دانشگاه‌های کشور کمیته اخلاق علمی داریم. بحث اخلاق علمی، ماده واحده قانونی دارد یعنی مجلس آن را تصویب کرده است و پیرو آن، تمام دانشگاه‌ها کمیته‌های اخلاق خود را فعال کرده اند. 

صالحی با تاکید به اینکه در دانشگاه‌های وزارت علوم مشکل جدی از لحاظ تقلب در پایان نامه‌ها وجود ندارد، اضافه کرد: برخی دانشگاه‌ها شاید مشکلات جدی در این زمینه داشته باشند و مواردی که در حوزه تقلب پژوهشی و پایان نامه می‌بینند را می‌توانند به ما گزارش کنند و ما این گزارش‌ها را براساس مراحل خاصی پیگیری می‌کنیم. در آیین نامه مربوطه و قانون نیز تمهیدات برخورد با چنین مواردی پیش بینی شده است و اگر آیین نامه اخلاق علمی را بررسی کنید، متوجه می‌شوید که برای تمامی موارد، براساس سطح تقلب صورت گرفته، شکل برخورد خاص خود را درنظر گرفته اند که قانون درمورد هرکدام پیش بینی خودش را داشته است. 

او تصریح کرد: پس تقلب در پایان نامه‌های دانشگاه‌های وزارت علوم، در نسبت به حجم تولید آن‌ها، مشکلی حاد و بزرگ نیست. 

معاون پژوهش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در خصوص دانشگاه‌هایی که هنوز پایان نامه را به صورت کاغذی از دانشجو مطالبه می‌کنند، بیان کرد: وزارت علوم به همه دانشگاه‌ها اعلام کرده است که پایان نامه‌ها را به صورت کاغذی دریافت نکنند و همه موارد مربوط به پایان نامه در دانشگاه‌های ما باید به صورت کاملا الکترونیک ارائه و بایگانی شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز