خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

تدوین برنامه‌های مراقبتی برای مدیریت عوارض ناشی از طلاق/ رصد یکساله طلاق‌های سازش‌یافته

asdasd
کد خبر : ۱۳۰۲۱۳۸

مدیرکل مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی کشور گت: سازمان بهزیستی به دنبال طراحی نظام پیشگیرانه در حوزه سلامت خانواده، برنامه ارتقای کیفیت زندگی را اجرا کرد که فازهای مختلفی را داشت. این برنامه‌ها از قبل ازدواج افراد طرح ریزی شده و تا پنج سال بعد از ازدواج یا درصورتی که به طلاق منجر می‌شد تا پنج سال بعد از طلاق را دنبال می‌کند.

«بهزاد وحیدنیا» مدیرکل مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره برنامه‌های مشاوره پیش از طلاق که توسط سازمان بهزیستی ارائه می‌شود، گفت: برنامه کنترل کاهش طلاق براساس تقسیم کار ملی که صورت گرفته است. در برنامه ترویج ازدواج و کنترل و کاهش طلاق ذیل شورای انقلاب فرهنگی و شورای اجتماعی کشور دستگاه‌های مختلف نقش‌هایی را پذیرفته است و اقداماتی را انجام می‌دهند. سازمان بهزیستی بیشتر روی موضوع کار مشترک بین دستگاهی در خصوص موضوعاتی از جمله توسعه سامانه تصمیم در سراسر کشور اقدام کرده است. این سامانه برای مشاوره قبل از طلاق بوده و از قبل آن چیزی حدود ۱۸ درصد مراجعات مربوط به مراکز مشاوره را توانسته سازش در آن ایجاد کند. یعنی ۱۸ درصد درخواست‌های طلاق‌های توافقی با مداخلات روانشناسان و مشاوران به سازش منجر شده است و این سازش در یک برنامه ۶ ماهه و یکساله رصد شده است.

وی ادامه داد: موضوع دیگری که اهمیت دارد این است که سازمان بهزیستی به دنبال طراحی نظام پیشگیرانه در حوزه سلامت خانواده برنامه ارتقای کیفیت زندگی را اجرا کرد که فازهای مختلفی را داشت. این برنامه‌ها از قبل ازدواج افراد طرح ریزی شده و تا پنج سال بعد از ازدواج یا درصورتی که به طلاق منجر می‌شد تا پنج سال بعد از طلاق را دنبال می‌کند.

مدیرکل مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: قاعدتا براساس آن یک برنامه بهبود و مراقبت از روابط زوجین را داشتیم که در سال ۱۴۰۰ در دو شهر تهران و البرز اجرا شد و نتایج آن بر ضرورت توسعه مداخلات تاکید داشت و اثربخشی فعالیت‌ها را نشان می‌داد. این برنامه امسال در سه استان تهران، البرز و مازندران در حال انجام است. در استان تهران با چالش‌هایی در پیشبرد موضوع مواجه است اما در استان البرز و مازندران برنامه به درستی و مطابق استانداردهایی که وجود دارد پیش می‌رود و انشالله نتایج آن بعد از ارزیابی اعلام خواهد شد.

وحید نیا خاطرنشان کرد: این برنامه بیشتر به دنبال طرح ریزی مداخلات پایه، شناسایی زوجین در سال اول و پنج سال بعد از ازدواج است که چالش‌های این افراد بررسی می‌شود. همچنین ازدواج‌هایی که ریسک بالایی دارند نیز مورد بررسی قرار می‌گیرند و به عنوان برنامه مراقبت ویژه در نظر گرفته و نظام مددکاری پیشگیرانه به کمک می‌آید و مداخلات تعقیبی را داریم که آموزش‌ها و خدمات مشاوره‌های روانشناختی را به صورت رایگان با هزینه دولت ارائه می‌دهد. برای سایر افرادی که در آستانه ازدواج هستند یا در سال‌های اول زندگی‌شان هستند یا برای بهبود کیفیت زندگی سیاست‌های تشویقی دیده شده است که در چنین مواردی نیز ۵۰ درصد هزینه مشاوره از طریق سازمان پرداخت می‌شود و برنامه‌های آموزشی نیز ارائه می‌شود.

وی با اشاره به سایر اقدامات دفتر مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی کشور گفت: در سایر حوزه‌ها نیز طرح‌هایی را طراحی کرده و در شورای اجتماعی کشور در حال پیگیری هستیم تا اگر منابع برای آن تامین شود می‌توانیم این کارها را نیز راه‌اندازی کنیم. بخشی از این کارها مشاوره‌های روانشناختی برای زوجین سازش یافته است روابطی که بعد از مداخلات منجر به سازش شده است و در برنامه‌های تعقیبی و مراقبتی برنامه‌ریزی خاصی برای این زوجین در نظر گرفته می‌شود تا تداوم روابط موثر بیشتر شود و کارکرد خانواده بیشتر شود. برای بعد از طلاق نیز برای زوجین و همچنین برای موضوعات فرزندپروری تک والدی یا مشارکتی و همچنین مدیریت عوارض ناشی از طلاق و… برنامه ریزی شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز