خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

واکنش سازمان سنجش به تجمع اعتراضی درباره برگزاری مجدد آزمون رفع شبهه

asdasd
کد خبر : ۱۳۰۰۳۸۷

معاون امور آزمون‌های سازمان سنجش به تجمع اعتراضی درباره برگزاری مجدد آزمون رفع شبهه واکنش نشان داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ظهر روز گذشته ۲۹ آبان ماه گروهی از داوطلبان کنکور ۱۴۰۱ که در آزمون مجدد سازمان سنجش شرکت کرده بودند، در اعتراض به برگزاری آزمون رفع شبهه، در مقابل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تجمع کردند. آن‌ها مدعی بودند که از سازمان سنجش با آن‌ها تماس گرفته شده و باید روز جمعه ۴ آذر در آزمون رفع شبهه دیگری شرکت کنند. همچنین این معترضان معتقد بودند که سطح سوالات آزمون رفع شبهه مهر ماه بسیار سخت و کیفیت سوالات مانند المپیاد دانش‌آموزی بوده است. همچنین آن‌ها اعتراض داشتند که چرا سازمان سنجش مانند سایر آزمون‌ها، سوالات و پاسخنامه آزمون رفع شبهه را بعد از برگزاری روی سایت قرار نمی‌دهد؟ در رابطه با این ابهامات با «حسن مروتی» معاون امور آزمون‌های سازمان سنجش آموزش کشور گفت‌وگویی داشتیم. 

مروتی در خصوص علت دعوت مجدد برخی داوطلبان برای شرکت در آزمون رفع شبهه در تاریخ ۴ آذر به خبرنگار ایلنا گفت: بعد از آزمون سراسری براساس ماده ۱۱ قانون رسیدگی به تخلفات آزمون‌های سراسری، چنانچه رتبه‌ای که داوطلب کسب کرده با سوابق تحصیلی‌اش همخوانی نداشته باشد یا با پاسخ نامه‌های تقلب مشابهت داشته باشد و… این موارد را به عنوان شبهه در آزمون قلمداد می‌کنیم. فرض کنید داوطلبی در دوران دبیرستان نمره ریاضی‌اش را با تک ماده قبول شده و بعد در آزمون سراسری ۹۰ درصد ریاضی زده است! این مشکوک محسوب می‌شود و لازم است برای برقراری عدالت در مورد سایر داوطلبان، رفع شبهه صورت بگیرد. ما برای این موارد تمهیداتی اندیشیده‌ایم و از این داوطلبان می‌خواهیم که مجددا آزمون بدهند. انتظار هم نداریم این داوطلبان به اندازه درصد قبلی هم به سوالات پاسخ بدهند و با رافت اسلامی برخورد می‌کنیم و به آن‌ها می‌گوییم اگر فقط ۳۰ درصد از درصدی که قبلا کسب کرده بود را به دست بیاورد، رتبه قبلی او را قبول می‌کنیم. 

او تصریح کرد: بر همین اساس آزمون رفع شبهه برگزار شد و هیات بدوی در این زمینه حکم داد، اما یک عده‌ای برای شرکت آزمون رفع شبهه حاضر نشدند، برخی مشکلاتی داشتند مثلا درگیر بیماری بودند و… عده‌ای هم در آزمون رفع شبهه شرکت کردند که حدود ۷۷۷ نفر بودند. از این ۷۷۷ نفر حدود ۵۰ نفر حدنصاب لازم را به دست آوردند و حتی برخی خیلی بیشتر از حدنصاب را به دست آوردند و شبهه این افراد رفع شد و به دانشگاه‌هایشان معرفی شدند که به تحصیل بپردازند. 

مروتی با بیان اینکه در برخی موارد اعتراضاتی وجود داشت و افراد شبهه‌دار می‌گفتند به ما گفته‌اند، در آزمون رفع شبهه شرکت نکنید، ادامه داد: در این موارد پرونده افراد به هیات تجدیدنظر فرستاده شد. ما یک هیات بدوی داریم و یک هیات تجدیدنظر. هیات تجدیدنظر برای رافت اسلامی اعلام کرد که می‌توانید از این افراد مجددا در تاریخ ۴ آذرماه یک امتحان رفع شبهه بگیرید و امکان شرکت در این آزمون رفع شبهه مجدد برای آن‌هایی که در آزمون شرکت کردند یا نکردند، وجود دارد. در واقع این آزمون رفع شبهه مجدد فرصت دوباره‌ای برای افرادی است که می‌خواهند رفع شبهه شوند. 

معاون امور آزمون‌های سازمان سنجش آموزش کشور در پاسخ به این پرسش که علت اعتراض به این فرصت مجدد چیست؟ توضیح داد: ناراحتی افراد معترض به این دلیل است که نمی‌توانند آن ۳۰ درصد را به دست بیاورند و به احتمال زیاد جزو متقلبان هستند و شبهه در مورد آن‌ها درست است. آن‌ها می‌گویند ما آزمون نمی‌دهیم و ما را باید تبرئه کنید. این داوطلبان اگر می‌توانند ۳۰ درصد از رتبه قبلی که کسب کرده‌اند را در آزمون رفع شبهه به دست آوردند نگران چه هستند؟

وی ادامه داد: کسی که ۹۰ درصد ریاضی در کنکور زده است، ذهنش که پاک نشده است و می‌تواند در رفع شبهه هم شرکت کند و موفق شود. یا درمورد درس زبان انگلیسی، وقتی فردی زبان انگلیسی را در کنکور ۸۰ درصد زده است که بعد از چند ماه همه چیز را فراموش نمی‌کند و قطعا اگر تقلب نکرده باشد، می‌تواند در آزمون رفع شبهه ۳۰ درصد از آن ۸۰ درصدی که کسب کرده را لااقل پاسخ بدهد. در مورد برخی دروس حفظی شاید نتوانیم با این قطعیت بگوییم، اما در مورد دروسی مثل زبان و ریاضی و… مفاهیم به این زودی از ذهن داوطلب پاک نمی‌شود که نتواند حتی ۳۰ درصدش را در آزمون رفع شبهه ثابت کند. 

او در پاسخ به اعتراضات مربوط به منتشر نشدن سوالات و پاسخنامه آزمون رفع شبهه مانند دیگر آزمون‌های سازمان سنجش گفت: حتما این کار را می‌کنیم. رفع شبهه مانند آزمون سراسری نیست و نوعی ارزیابی و حدنصاب است، اما باز هم ما این کار را خواهیم کرد و سوالات را روی سایت قرار می‌دهیم. وقتی همه آزمون‌هایمان برگزار شد، سوالات و پاسخنامه‌اش را روی سایت می‌گذاریم و فکر می‌کنیم این رویکرد منطقی هم باشد. 

مروتی در مورد ضریب دروس در آزمون رفع شبهه و اینکه آیا با ضریب همان درس در کنکور فرق دارد یا خیر؟ بیان کرد: ما ضریبی به دروس نداده‌ایم و فقط می‌گوییم ۳۰ درصد از درصدی که قبلا کسب کرده‌اند را درست بزنند کافی است. ما واقعا کار را آسان کرده‌ایم و فقط می‌خواهیم مطمئن شویم کسی که معدل یا نمراتش در دیپلم پایین است آیا واقعا خودش تلاش کرده و به این درصدهای بالا در کنکور رسیده یا احیانا تقلب کرده است که در ۹۰ درصد موارد به این نتیجه رسیده‌ایم که درصد کسب شده درصد واقعی داوطلب نیست و تقلب صورت گرفته است. 

معاون امور آزمون‌های سازمان سنجش آموزش کشور با تاکید به اینکه با سند و مدرک تعداد زیادی دستگاه شنود و… جهت تقلب خریداری و وارد کشور شده است و فقط ۸۵۷ مورد ابزار تقلب را کشف کرده‌اند، گفت: در این شرایط که شبهه وجود دارد باید بررسی کرد. اگر داوطلب خودش بوده که درصد بالایی زده نگران چه مسئله‌ای است؟ چرا نمی‌آید توان خودش را ثابت کند؟ این افراد بدون اینکه شبهه را رفع و خود را ثابت کنند، می‌خواهند تبرئه شوند. ما از خودمان که حرفی را نمی‌زنیم قانون می‌گوید که چنانچه بررسی‌های فنی سازمان سنجش به این نتیجه رسید که رتبه داوطلب با سوابق قبلی داوطلب نمی‌خواند، باید رفع شبهه شود.

او افزود: ما مواردی داریم که فرد روز قبل در آزمون سراسری یک از رشته‌ها شرکت کرده و مثلا در درس زبان درصد صفر آورده و فردا در آزمون رشته دیگری زبانش را ۸۰ درصد زده است! خب یک شبه که زبانش به این حد نمی‌تواند برسد! با این موارد چه کار کنیم؟ این افراد می‌گویند ما آزمون رفع شبهه نمی‌دهیم و ما را تبرئه کنید. چطور می‌توان این کار را کرد؟! باید قانون اجرا شود. وضعیت این افراد از هیات بدوی درآمده و وارد تجدید نظر شده‌اند. بعد از این مرحله نیز کار این افراد به دیوان عدالت اداری کشیده می‌شود. 

او در پاسخ به این سوال که آیا افراد شبهه‌دار می‌توانند بدون شرکت در آزمون رفع شبهه یا بعد از شرکت در این آزمون با هر نتیجه ای، مجددا در کنکور شرکت کنند؟ اظهار کرد: این افراد چه آزمون رفع شبهه بدهند و رد شوند، چه موفق شوند و… در هر حال چون مسئله در حالت شبهه است، ما آن‌ها را متقلب نمی‌دانیم و می‌توانند در آزمون سراسری شرکت کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز