خبرگزاری کار ایران

تلاش می کنیم دانشگاه ها را به سنت دانشگاه های پیشرو هدایت کنیم

asdasd
کد خبر : ۱۲۸۸۶۶۱

وزیر علوم گفت: تلاش می کنیم دانشگاه ها را به سنت دانشگاه های پیشرو هدایت کنیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدعلی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در پنجاه‌ و هفتمین اجلاس معاونان پژوهش و فناوری دانشگاه‌ها، مراکز آموزش عالی، پژوهشی و فناوری کشور که چهارشنبه ۲۷ مهرماه در سازمان پژوهش‌های علمی و فناوری برگزار شد، گفت: علی رغم همه محدودیت‌هایی که به خاطر تحربم‌های ظالمانه دلیلی استکبار وجود دارد دانشگاه توانستند آموزش حضوری را آغاز کنند وضعیت علمی کشور شایسته است و رتبه علمی ما حفط شده و رتبه ما یک منطقه و ۱۵ دنیا در تولید علم هستیم با تلاش شما صمن حفط این رتبه امیدواریم شاهد رشد آن باشیم.

او با بیان اینکه رشد خوبی در مجلات تحت نمایه بین المللی رخ داد گفت: ۲۰ مجله در دوماه پیش تحت نمایه بین المللی قرار گرفته است. ۱۰۱ مجله وابسته به وزارت علوم در چهار دهه از اول انقلاب تا به حال تحت نمایه بین المللی قرار گرفتند و در مدت ردی کار آمدن دولت سیزدهم ۲۰ مجله تحت نمایه بین المللی شده است که اتفاق بزرگی است البته ما قانع نیستیم. این اتفاق چند حسن دارد؛  ما مرجعیت علمی پیدا می کنیم و دیگران سراغ ما می آیند دوم اینکه رتبه علمی ایران را ارتقا می دهد و از سوی دیگر موجب رشد نویسندگان علمی ما می شود.

زلفی گل ادامه داد: معاونین پژوهشی و فناوری باید برای مجلات علمی دانشگاه ها برنامه داشته باشند معاون پژوهشی ما به مجلاتی که علمی شوند ۱۰۰ میلیون جایزه دادند و سال آینده نیز همین کار را خواهند کرد. ما به سردبیران و مدیر مسئولانی که مجلات علمی را در گذشته در می آوردند و در آینده درمی آورند به زبان خارجی دو پایه و زبان فارسی یک پایه تشویقی می دهیم. همچنین به ازای هر ۵ سال مدیریت علمی مجله تحت نمایه بین المللی نیز یک پایه تشویقی دیگر می دهیم به شرطی که مجله بین المللی بماند. اگر کسی توانست ضریب تکثیر بگیرد هم یک پایه تشویقی دیگر می دهیم پس پنج پایه تشویقی داریم.

او افزود : دولت مردمی سیزدهم نسبت به دانشگاه ها واقعا نگاه ویژه دارد البته در برخی فصاها اتفاقاتی افتاد که الحمدلله در حال اصلاح است. در مدتی که مسئولیت برعهده گرفتم رییس جمهور هر ماه یک جلسه با دانشگاه ها داشته است. سابقه ای که رئیس جمهور ماهی یک بار برای آموزش عالی وقت بگذارد تا به حال نبوده و باید از این فرصت استفاده کنیم. شورای عالی عتف نیز بعد یازده سال با حضور رئیس جمهور برگزار شد.

وزیر علوم تاکید کرد: پیگیر هستیم اعتباراتی بگیریم که دانشگاه ها را تجهیز کنیم  و امیدواریم معاون اول رئیس جمهور این امر را تحقق ببخشد. ما نگرشی نوین به نظام سنجش و آموزش داریم و این نگرش را در پایه های تشویقی اعلام کردیم و تقریبا اکثر دانشگاه ها پایه ها را در یافت کرده اند. ما پایه های تشویقی را به ۶۰ رسانده ایم و عضو هیأت علمی با انگیزه می تواند از آن استفاده کند.  میزان فعالیت فناوری و تحقیقات بنیادی دو برابر قبل است و برای بحث آموزشی و فرهنگی میز نگاه ویژه شده است.

او با بیان اینکه هیأت علمی فعال علاوه بر پایه تشویقی عادی، دوپایه تشویقی سالانه هم می توانند بگیرند اظهار کرد: پایه های استاد ممتازی در یک سال ممکن است به استادی داده شود و اگر کسی فعال باشد می تواند به همه این پایه ها دست پیدا کند و اگر مثلا ده سال سابقه داشته باشد و  فعال هم باشد به پایه ۳۰ برسد و افزایش حقوق دائمی را تجربه می کند و این طرح در هیات دولت تصویب شده است.

زلفی گل خاطرمشان کرد: معاون فناوری ما آیین نامه حمایت از دانش بنیان‌ها را تدوین کردند و امیدواریم آن را مورد عنایت قرار بدهید و کارگاه برایش بگذارید. ظرفیت های خیلی خوبی در آن قانون دانش بنیان دیده شده است. رییس جمهور دیروز در سخنرانی خود تعبیر جدیدی در دیدار نخبگان داشتند؛ دانشگاه پیشرو و دانشگاه پیرو. تلاش کنیم دانشگاه ها را به سنت دانشگاه های پیشرو هدایت کنیم.

وزیر علوم افزود: در برخی دانشگاه ها مثل دانشگاه صنعتی شریف کارهای قشنگی کرده اند و در امیرکبیر هم خواهش کردم پایه تشویقی برای استادان فعال تعیین کنند. سهم پژوهش در بودجه دانشگاه امیرکبیر ۲۰ درصد تعیین شده بود که نشان از قدر بودن معاون پژوهشی آن دانشگاه است.

او ادامه داد: باید با تعاملاتی که با رئیس دانشگاه و معاونت مالی اداری دارید بودجه پژوهشی خوبی بگیرید و قرار است تعیین کنیم که بودجه پژوهشی دانشگاه ها براساس‌ معیار مشخصی باشد.

زلفی گل در خصوص بودجه پژوهشگری گفت: اخیرا معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری هم بحثی مطرح کردند و تلاش می کنیم بیمه پژوهشی و فناوری عملیاتی شود و بیمه مرکزی پشت آن باشد.

او یادآور شد: سامانه نان که بین نیازهای جامعه و صنعت ارتباط برقرار می کند. قرار است دانشجوی تحصیلات تکمیلی را به دو شکل پذیرش کنیم و رهبر انقلاب تاکید داشتند از مقاله محوری به نیاز محوری برویم. قوانین و مقررات در حوزه پژوهشی و فناوری باید تشویقی و حمایتی باشد. باید از اساتید و کار علمی پژوهشی آنها قدردانی کرد.

او افزور: یکی از بلایای که در سیستم علمی هم هست این است که نباید حسود باشیم. دیده شدن برای دانشمندان بهترین کاری است که برای یک استاد برتر انجام می دهیم بااین کار فرهنگ ایجاد می شود. پس نسبت به دیده شدن همکاران موثر کوتاهی نکنید.

او به استفاده از ظرفیت استاندار، فرماندار و نمایندگان مجلس تاکید کرد و گفت: از استاندار تهران خواستیم هزار میلیارد تومان برای دانشگاه های تهران از رئیس جمهور درخواست کنند و موافقت هایی هم شده است.

زلفی گل درمورد اهمیت دیپلماسی علمی و آیین نامه  تعاملات علمی ملی و بین المللی  علمی و حمایت از اساتید برای سفرهای علمی بیان کرد: استاد وقتی مرخصی دارد تحت عنوان ماموریت که حق ماموریت هم نمی‌خواهد کمک کنید به سفر علمی برود و انتقال علم صورت بگیرد از این ظرفیت های قانونی نهایت استفاده را ببرید.

وزیر علوم در خصوص دستیار فناوری و پسادکتری فناوری گفت: با ستادکل نیروهای مسلح جلسه داشتیم و قرار شد چند اتفاق بیفتد؛ در یک تعامل امریه پسادکتری را قرار شد از رهبر اذن بگیرند و کسی که دکتری دارد کار تحقیقاتی کند به جای سربازی،  قرار شد نیروهای مسلح دفتر در پارک‌ها راه اندازی کنند تا رابط دانشجویان و امریه و سربازی باشند و قراردادها و تفاهم نامه هایی که قرار است دانشگاه ها مشترکا با نیروی مسلح انجام دهند را تسهیلگری کند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز