خبرگزاری کار ایران

مدیرحوزه‌های علمیه کشور مطرح کرد:

«شناخت دقیق فرهنگ غرب» مهمترین رسالت روحانیون و مربیان آموزش و پرورش

asdasd
کد خبر : ۱۲۸۱۳۲۰

مدیرحوزه های علمیه کشور گفت: مهمترین رسالت و وظیفه یک روحانی و مربی آموزش و پرورش شناخت دقیق غرب و آموزه‌های آن است.

به گزارش ایلنا از مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش، آیت الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه های علمیه در نخستین همایش روحانیون شاغل در آموزش و پرورش که در اردوگاه شهید باهنر برگزار شد، با بهره گیری از فراز پایانی خطبه قاصعه اظهار کرد: گرچه حضرت در این فراز از خطبه خود را مورد خطاب قرار داده ، اما این یک راه و مسیر برای کسانی است که علی وار می خواهند در جامعه خدمت کنند.

عضو فقهای شورای نگهبان با اشاره به موانع پیش روی مربیان روحانی اعم از معلمان پرورشی یا طلاب حوزه گفت: مبلغ و مربی دین باید بر تسلط بر تمدن غرب که یک فرهنگ تولید شده غیر از اصالت، حس، ماده و انسان است. زیبایی های دین را در مقابل او قرار دهد و با حکمت و مصلحت پوچ بودن فرهنگ غرب را به دانش آموز مسلمان بیاموزد.

مدیر حوزه های علمیه کشور با بیان این که خطبه قاصعه از خطبه‌های ممتاز نهج‌البلاغه و از سخنان بسیار دلنشین، دلربا، جامع و هدایتگر مولا امیرمومنان(ع) به شمار می‌آید، بیان کرد. یکی از محورهای مهم این خطبه که آغاز خطبه هست ترسیم سیمای شیطان است و نقش مخرب و ویرانگر شیطان در درون انسان است و آن جنگی است که شیطان علیه فطرت و انسانیت در درون برپا کرده است و به طور جامع در کلام حضرت تصویری از شیطان ارائه شده است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه افزود: در پایان این خطبه دلنشین، حضرت از خودشان فرمودند با این جمله‌ها خطبه به پایان می‌رسد «وَ إِنِّی لَمِنْ قَوْمٍ لَا تَأْخُذُهُمْ فِی اللَّهِ لَوْمَةُ لَائِمٍ، سِیمَاهُمْ سِیمَا الصِّدِّیقِینَ وَ کَلَامُهُمْ کَلَامُ الْأَبْرَارِ، عُمَّارُ اللَّیْلِ وَ مَنَارُ النَّهَارِ، مُتَمَسِّکُونَ بِحَبْلِ الْقُرْآنِ، یُحْیُونَ سُنَنَ اللَّهِ وَ سُنَنَ رَسُولِهِ، لَا یَسْتَکْبِرُونَ وَ لَا یَعْلُونَ وَ لَا یَغُلُّونَ وَ لَا یُفْسِدُونَ، قُلُوبُهُمْ فِی الْجِنَانِ وَ أَجْسَادُهُمْ فِی الْعَمَل». این پایان خطبه قاصعه است.

وی اظهار کرد امیرمومنان(ع) در بعضی جاهای نهج‌البلاغه از خودشان سخن گفتند ولی سخنی از خود در آن مطرح نیست، بلکه نقشه راه و نشان دادن طریق به رهجویان، مقصد و مقصود مولاست و یکی از آن موارد در پایان خطبه قاصعه است. در فراز پایانی حدود ۱۰ ویژگی را برای تیپ علی‌وار الگوی علی و تیپ شخصیتی مولا بیان شده است و اشاره هم هست به آن آیه ۵۴ سوره مائده «مَنْ یَرْتَدَّ مِنْکُمْ عَنْ دِینِهِ فَسَوْفَ یَأْتِی اللَّهُ بِقَوْمٍ یُحِبُّهُمْ وَیُحِبُّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلَی الْمُؤْمِنِینَ أَعِزَّةٍ عَلَی الْکَافِرِینَ یُجَاهِدُونَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ وَلَا یَخَافُونَ لَوْمَةَ لَائِمٍ»؛ این ویژگی‌هایی است که در آیه آمده است.  ما و شما هم در میدان عمل و هدایتگری جامعه باید به اینها متصف گردیم.

آیت الله اعرافی اضافه کرد: «إِنِّی لَمِنْ قَوْمٍ» همان قومی که در آیه ۵۴ سوره مائده آمده است که «لَا تَأْخُذُهُمْ فِی اللَّهِ لَوْمَةُ لَائِمٍ» یعنی سرزنش و ملامت او را به عقب نمی‌راند. در مجاهدت از یک منظر گفته می‌شود مهمترین مانعی که به آن برمی‌خورد و باید از آن عبور کند ترس از جان است، چون انسان مجاهد وارد میدان رزم که می‌شود باید از جان خود بگذرد. در قرآن علیرغم اینکه در موارد مختلف به آن عبور انسان از ترس مرگ اشاره می‌کند، به عبور از ترس حیثیت و آبرو و ملامت و سرزنش هم اشاره می‌کند، بنابراین مجاهدان در راه خدا به ویژه کسانی که پرچم هدایت را بر دوش می کشند هم باید از خوف بر جان عبور کنند و هم از آبرو و ملامت و سرزنش بیجای دیگران؛ این دو مولفه نشانه مجاهدان و مبلغان راستین و هدایتگران جامعه است.

عضو فقهای شورای نگهبان تصریح کرد: آیه ۵۴ سوره مائده می فرماید یُجَاهِدُونَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ وَلَا یَخَافُونَ لَوْمَةَ لَائِمٍ؛ جهاد عبور از همه مواردی است که جلوی راه مجاهدان در راه خدا و پرچمداران هدایت را می‌گیرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز