خبرگزاری کار ایران

غربالگری اختلالات عصبی شناختی سالمندان/ دو استان به صورت پایلوت در نظر گرفته شد

asdasd
کد خبر : ۱۲۸۰۷۱۱

معاون پیشگیری از معلولیت‌های مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور از اجرای برنامه پیشگیری، غربالگری اختلالات عصبی شناختی سالمندان به صورت پایلوت در دو استان خبر داد.

به گزارش ایلنا، افروز صفاری‌فرد در روز جهانی آلزایمر با بیان اینکه یکی از برنامه‌های دفتر پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی در سال جاری برنامه پیشگیری، غربالگری اختلالات عصبی شناختی سالمندان یا دمانس است که در نظر داریم به صورت پایلوت در ۲ استان کشور اجرا شود، گفت: این برنامه با همکاری انجمن دمانس آلزایمر ایران انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه ضرورت اجرای این برنامه این است که باتوجه به افزایش جمعیت سالمندان در جهان و ایران، نیاز است به سالمندان و برنامه‌های مرتبط با سالمندی توجه ویژه‌تری شود،‌ ادامه داد: براساس گزارش سازمان سلامت جهانی تا سال ۲۰۵۰ جمعیت سالمندان ایران به بالغ بر ۲۶ میلیون نفر خواهد رسید و پیش‌بینی می‌شود جمعیت ایران به یک جامعه پیر تبدیل شود؛ لذا لازم است برای بیماری‌های شایع دوران سالمندی اقدامات لازم را انجام دهیم.

وی خاطرنشان کرد: بیماری آلزایمر شایع‌ترین علت سندروم دمانس است که به دلیل تخریب وسیع نورون‌های مغزی ایجاد می‌شود و باعث افت وضعیت شناختی در سالمندان، درنتیجه تخریب شدید حافظه، جهت‌یابی و شناخت در سالمندان و همچنین موجب مختل شدن عملکرد اجتماعی و خانوادگی فرد می‌شود و فرد نیاز به مراقبت‌های مداوم طبی و روانی دارد که این موارد تاثیراتی را هم برای زندگی فرد و هم افراد زندگی خانواده او خواهد داشت.

وی با بیان اینکه با آزمون‌های غربالگری می‌توان شروع بیماری دمانس را سریع‌تر تشخیص و مداخلات به هنگام را ارائه داد و همچنین سیر بیماری را کندتر کرد، خاطرنشان کرد: تصمیم گرفتیم در ۲ استان افراد در محدوده سنی ۶۰ تا ۷۵ سال مورد ارزیابی و غربال قرار گیرند و بعد از شناسایی افراد مستعد ابتلا به بیماری، برای تشخیص به متخصصین مربوطه ارجاع شوند و براساس پروتکل تشخیص سند ملی دمانس اقدامات تشخیصی برای آنها انجام شود. باتوجه به حساس‌سازی‌ها و آگاه‌سازی‌های انجام شده برای دریافت مداخلات درمانی و توانبخشی، این افراد به مراکز تخصصی ارجاع داده شوند. همچنین برنامه پیگیری ۶ ماهه و یک ساله را هم در نظر گرفتیم که از دریافت مداخلات و نتایج حاصله نیز اطمینان پیدا کنیم.

معاون پیشگیری از معلولیت‌های مرکز توسعه پیشگیری بهزیستی کشور با بیان اینکه قرار است این برنامه به صورت پایلوت در استان‌های یزد و قزوین انجام شود، گفت: امید است بتوانیم با اجرای این برنامه ابتدا به صورت پایلوت و سپس کشوری یک سالمندی سالم برای افراد داشته باشیم.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز