خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر علوم در گفت‌وگو با ایلنا:

جزئیات پذیرش ۲۰ درصدی دانشجویان دکتری به صورت استادمحور/ دفتر ارتباط با صنعت و جامعه دوباره رونق می‌گیرد

asdasd
کد خبر : ۱۲۸۰۰۸۰

معاون آموزشی و پژوهشی وزارت عتف و دبیر طرح تحول آموزش عالی از جرئیات جذب ۲۰ درصد دکتری به صورت استادمحور گفت.

«قاسم عمو عابدینی» معاون آموزشی و پژوهشی وزارت عتف و دبیر طرح تحول آموزش عالی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در خصوص بروزرسانی دانش اساتید دانشگاه‌ها با توجه به تحولات روز توضیح داد: در همه جهان سیستم آموزش ضمن خدمت وجود دارد و ما هم داریم؛ یعنی کسی که کاری را پیش می‌برد، در کنار آن آموزش ضمن خدمت هم می‌بیند. به عنوان مثال در رابطه با استفاده از فناوری‌های نو در عرصه آموزش نیاز است، بسته‌ای تعریف شود و کسانی که در فضای مجازی آموزش می‌دهند، کار در این عرصه را به کمک آموزش ضمن خدمت یاد بگیرند. 

عموعابدینی با بیان اینکه در دوران کرونا چنین اقدامی برای آموزش دهندگان در سیستم الکترونیکی دانشگاه‌ها صورت گرفته است، ادامه داد: در دوران کرونا بروشورها یا دوره‌هایی در دانشگاه‌ها گذاشته شد تا برای آموزش ضمن خدمت از آن استفاده کنند. بنابراین براساس تحول که شکل می‌گیرد، لازم است به روش‌های مجازی، حضوری و کاتالوگ و… فرآیند تحول را برای اساتید تبیین کنیم و با تغییرات آشنا شوند. اساتید با این تغییرات همراه هستند و فرآیند تحولی در جایی که بتواند نظام آموزشی ما را به سمتی می برد که هم برای دانشجو و هم برای اساتید مفید باشد.

او در خصوص تدوین برنامه مشخص در این زمینه افزود: برنامه‌های مدون مصوباتی دارد و محتوای آن مهم است، به طور مثال در رابطه با اینکه دانشگاه‌های آینده چگونه خواهد بود، شاید به سمتی برویم که برای برخی رشته‌ها هیچ کلاس حضوری وجود نداشته باشد و ما باید اطلاعات مربوط به آن را به اساتید منتقل کنیم. در چنین دانشگاهی استاد چگونه باید تعامل کند و امتحان بگیرد و نمره بدهد؟ در این مثال می‌توان در قالب بسته‌های آموزشی و ضمن خدمت تحت عناوین مختلفی مثل منش، محتوای مورد نیاز برای فضای جدید را تهیه کرد. استادی که در دانشگاهی تدریس می‌کند می‌تواند از طرح‌های دانش افزایی یا معرفت افزایی استفاده کند. از این دست برنامه‌ها برای اینکه اساتید مباحث جدید را یاد بگیرند می‌توان در قالب بسته و غیربسته بهره برد. 

معاون وزیر علوم در مورد طراحی برنامه‌های آموزشی در راستای ارتباط عمیق‌تر صنعت و جامعه با دانشگاه‌ها توضیح داد: دفتر ارتباط صنعت و جامعه از قبل وجود داشته و جلسات هم دارند. البته در دوران کرونا فعالیت آن کم شد و دوباره برنامه‌های جدید خواهد داشت و معاونت پژوهشی و فناوری آن را پیگیری می‌کند. 

او در مورد جذب ۲۰ درصد دکتری به صورت استادمحور و جزئیات آن نیز اظهار کرد: مفهومش این است که برای هیات علمی در دوره کارشناسی ارشد استادیار، دانشیار و استاد تمام و برای دوره دکتری؛ دانشیار و استاد و برخی استادیارهایی که سابقه زیادی دارند آیین نامه‌ای تدوین می‌شود که بتوانند طرحی را که از صنعت و جامعه گرفته‌اند تبدیل به عنوان پایان نامه دانشجویی کنند و پس از تایید دانشگاه به دفترچه کنکور برود و دانشجوی متقاضی بتواند در این دفترچه ببیند که فلان طرح مربوط به استاد برجسته کشور در زمینه مشخصی وجود دارد. شاید تعدادی از افراد متقاضی این گزینه را انتخاب کنند، اما یک نفر باید برای همکاری با استاد انتخاب شود. تعدادی از متقاضیان که وضعیت علمی مناسب دارند با شرایط تعیین شده به استاد معرفی می‌شوند و استاد با مصاحبه از بین این افراد مثلا سه نفر را به سازمان سنجش معرفی می‌کند و از بین آنها یک نفر در نهایت انتخاب می‌شود و پس از ثبت نام کارش را شروع می‌کند. 

معاون وزیر علوم در خصوص ارتباط سامانه نان با این طرح نیز یادآور شد: نظام ایده‌ها و نیازها (نان) همانجایی است که طرح تحقیقاتی را می‌آورد و تبدیل به پایان نامه می‌شود و بعد از آن از آموزش به سمت پذیرش می‌رود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز