خبرگزاری کار ایران

در گفت و گو با ایلنا مطرح شد:

ارائه خدمات بهبود تغذیه به بیش از ۱۱۸ هزار خانوار زن سرپرست تحت پوشش و پشت نوبت دریافت حمایت/غربالگری جسمی زنان و دختران خود سرپرست به صورت سالانه

asdasd
کد خبر : ۱۲۷۹۰۲۱

مدیرکل دفتر توانمندسازی خانواده و زنان سازمان بهزیستی سازمان بهزیستی از ارائه خدمات بهبود تغذیه به بیش از ۱۱۸ هزار خانوار زن سرپرست تحت پوشش و پشت نوبت دریافت حمایت در سال ۱۴۰۰ خبر داد.

«نرجس اسعدی» مدیرکل دفتر توانمندسازی خانواده و زنان سازمان بهزیستی کشور در گفت و گو با خبرنگار ایلنا با اشاره به ارائه خدمات اجتماعی به خانواده‌های دارای چند قلو از سوی سازمان بهزیستی گفت: به منظور کاهش فشارهای ناشی از تولد چند نوزاد همزمان در یک خانواده و همچنین فراهم کردن امکان رشد و پرورش متعادل آن‌ها، به خانواده‌های نیازمند دارای فرزندان چندقلو خدمات متنوعی ارائه می‌شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از ۳۰۸۰۰ خانوار تعداد دارای فرزند چند قلو هستند، ادامه داد: در حال حاضر تعداد ۲۶۷۶۸ خانوار دارای فرزندان دوقلو در دهک درآمدی ۱تا ۷ و تعداد ۴۰۴۱ خانوار دارای فرزند سه قلو و بالاتر تحت پوشش این دفتر هستند.

مدیرکل دفتر توانمندسازی خانواده و زنان سازمان بهزیستی سازمان بهزیستی درباره ارائه خدمات درخصوص بهبود تغذیه خانواده‌های تحت پوشش تصریح کرد: در این طرح ارائه سبد غذایی به خانواده‌های زن سرپرست تحت پوشش و پشت نوبت دریافت حمایت با اولویت خانواده‌های نیازمند دارای فرزند خردسال و فرزند چند قلو، خانواده‌های با بعد خانوار ۳ نفر به بالا، زنان باردار و شیرده نیازمند واجد شرایط تحت پوشش سازمان، به منظور ارتقاء وضعیت سلامت، اصلاح و بهبود کیفیت غذایی مورد استفاده ایشان و همچنین افزایش سطح دسترسی خانواده‌های زن سرپرست به غذای کافی درشهرستانهای محروم استانها صورت می‌پذیرد. در سال ۱۴۰۰، بیش از ۱۱۸۰۰۰ خانوار از این خدمت بهره‌مند شده اند.

اسعدی همچنین درباره سلامت جسمی زنان خانواده‌های تحت پوشش خاطرنشان کرد: زنان به عنوان یکی از اقشار در معرض انواع مسائل و مشکلات اجتماعی، بیش از سایرین در معرض تبعیض‌های اجتماعی و فشارهای روانی قرار می‌گیرند. در این میان آن دسته از زنانی که به دلایلی عهده دار مسئولیت‌های خانوادگی هستند با عوامل آسیب‌زا همچون بیکاری، کم سوادی، نداشتن درآمد و… مواجه می‌باشند، لذا بیشتر در معرض بیماری‌های جسمی قرار می‌گیرند. این گروه عموماً شامل زنان سرپرست خانوار، دختران و زنان خودسرپرست هستند. بنابراین به منظور کاهش این آسیب ها، غربالگری جسمی زنان سرپرست خانوار هرساله انجام می‌گیرد و مبلغی نیز در صورت تامین اعتبار به عنوان کمک هزینه درمان برای افراد بیمار پرداخت می‌شود. در سال ۱۴۰۰، حدود ۲۳۰۰۰ خانوار از این خدمت بهره‌مند شده اند.

وی با اشاره به کمک به تأمین لوازم ضروری خانواده‌ای تحت پوشش تصریح کرد: جامعه هدف سازمان بهزیستی علی الخصوص خانواده‌های تحت پوشش از نیازمندترین اقشار جامعه محسوب می‌شوند. این قشر از جامعه بدلیل نداشتن سرپرست موثر و نیازمند بودن قادر به تامین هزینه‌های زندگی از جمله لوازم ضروری زندگی مانند یخچال، تلویزیون و… نمی‌باشند. لذا لوازم ضروری و اولیه آنان با توجه به نیاز خانواده‌ها از محل اعتبارات سازمان و به کمک خیرین و موسسات خیریه تامین می‌گردد. در سال ۱۴۰۰، بیش از ۱۹۷۷۸ خانوار مشمول دریافت کمک هزینه لوازم ضروری شده اند.

مدیرکل دفتر توانمندسازی خانواده و زنان سازمان بهزیستی کشور یادآور شد: به منظور افزایش سطح دانش و مهارتهای افراد مشغول به کار در فعالیتهای مختلف دفتر، آموزشهای مختلف و مورد نیاز برنامه ریزی و به مورد اجرا گذاشته می‌شود. در این رابطه آموزش نیروی انسانی مرتبط با دفتر برای دو گروه دولتی و غیر دولتی برنامه ریزی و اجرا می‌گردد. در این رابطه دوره‌های آموزشی با در نظر گرفتن اعتبار مورد نیاز در دو مدل مصوب و غیر مصوب، طراحی و به مورد اجرا گذاشته می‌شود. در سال ۱۴۰۰، تعداد ۹۷۷۲ نفر از همکاران بخش دولتی و غیردولتی از خدمات آموزش برخوردار گردیده اند.

اسعدی درباره تدوین و اجرای طرح تعیین سطوح توانمندی سرپرستان خانوار گفت: در راستای نیل به هدف تدوین نظام سطح‌بندی خدمات حمایتی، اجتماعی و توانمندسازی خانواده‌های تحت پوشش و عملیاتی شدن مبتنی برشواهد عینی ارزیابی توانمندی‌های افراد، این مقیاس تهیه، تدوین و اجرا می‌شود و تصویر کلان توانمندی‌های سرپرستان خانواده‌های تحت پوشش با جزییات کامل ترسیم می‌شود.

انتهای پیام/
نجمه رحمتی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز