خبرگزاری کار ایران

«مراقبت فعال از زائران اربعین» اولویت برنامه‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی

asdasd
کد خبر : ۱۲۶۹۱۱۵

مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: مراقبت فعال از زائران اربعین اولویت برنامه‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی باشد.

به گزارش ایلنا، کوروش اعتماد در نشست مدیران غیرواگیر دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور با بیان این مطلب، گفت: مراقبت از زائران اربعین یکی از دو برنامه اولویت دار امسال دفتر مدیریت بیماری های غیرواگیر است. به ویژه مراقبت از زائرانی که دارای بیماری فشار خون بالا و دیابت هستند و در پیاده روی‌های اربعین دچار زخم پای دیابتی می‌شوند.

وی اولویت دیگر این دفتر را واکسیناسیون فعال گروه های پرخطر  دارای بیماری های زمینه‌ای در برابر کرونا و آنفلوآنزا دانست و افزود: واکسیناسیون بیماران دیابتی، پرفشاری خون و سرطانی ها در اولویت است.

ایراپن اولویت برنامه‌های بیماری‌های غیرواگیر

وی اجرای کشوری برنامه ایراپن را اولویت اول برنامه‌های مدیریت بیماری‌های غیرواگیر دانست و گفت: اهداف این برنامه طبق توصیه سازمان بهداشت جهانی کاهش ۲۵ درصدی بیماری های قلبی، کاهش ۱۰ درصدی مصرف الکل، افزایش ۲۰ درصدی فعالیت‌های بدنی، کاهش ۳۰ درصدی مصرف نمک و کاهش ۲۵ درصدی فشار خون است.

مدیرکل دفتر مدیریت بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت گفت: به صورت اختصاصی ایران کاهش ۲۰ درصدی سوانح، به صفر رساندن اسید چرب ترانس، کاهش ۱۰ درصدی مصرف مواد مخدر و افزایش ۲۰ درصدی دسترسی به خدمات سلامت روان را نیز به برنامه جهانی افزوده است.

اعتماد حیطه بیماری ‌های غیرواگیر را شامل چهار حیطه‌ حاکمیت، حیطه کاهش عوامل خطر، حیطه نظام سلامت و حیطه نظام مراقبت برشمرد و گفت: دانشگاه‌های علوم پزشکی بروزرسانی سندهای بیماری‌های غیرواگیر را باید پیگیری کنند.

وی توسعه تله‌مدیسین در برنامه‌های غیرواگیر با توجه به راهبردهای سند تقویت نظام شبکه را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: دستگاه‌های جدیدی خریداری و به مراکز بهداشتی ارائه خواهد شد که خدمات را دیجیتال و ثبت آنان را در سامانه سیب از حالت دستی خارج می‌کند.

اجرای پایلوت برنامه پوکی استخوان

وی از اجرای پایلوت برنامه پوکی استخوان در سال جاری خبر داد و گفت: همچنین ارتقای تحصیلی کارشناسان غیرواگیر و توجه به حقوق و مزایای این کارشناسان در برنامه های دفتر مدیریت بیماری های غیرواگیر قرار دارد.

وی در پایان بر تشکیل کمیته های غیرواگیر دانشگاهی شورای سلامت و امنیت غذایی تاکید کرد و افزود: مدیران غیرواگیر دانشگاه‌های علوم پزشکی به پایش جامع برنامه‌ها، توجه به تشکیلات، تصدی ردیف ها و جابجایی نیروهای آموزش دیده، توجه به شیوه های ارزشیابی و ردیف های اعتباری از محل کالاها و خدمات آسیب رسان نظارت داشته باشند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز