خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان استعدادهای درخشان مطرح کرد:

۷۵ درصد از رتبه‌های برتر کنکور را دانش آموزان سمپاد تشکیل می‌دهند

asdasd
کد خبر : ۱۲۶۶۸۲۰

رئیس سازمان استعدادهای درخشان گفت: ۷۵ درصد از رتبه‌های برتر کنکور را دانش آموزان سمپاد تشکیل می‌دهند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان با حضور الهام یاوری رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان معاونین صبح امروز ۲۵ مردادماه برگزار شد‌.

الهام یاوری رئیس سازمان استعدادهای درخشان در ابتدای مراسم بیان کرد: سمپاد قدمت ۴۰ ساله در کشور ما دارد و در سال ۱۳۹۷ این سازمان با دستور رهبر انقلاب احیا شد و در سال ۱۳۹۸ اساسنامه آن ابلاغ شد و در سال ۱۳۹۹، اولین رئیس سازمان شروع به فعالیت کرد.

او افزود: ما ۳ هدف داریم که شامل تعلیم و تربیت متوازن و فراگیر و با کیفیت است که تعلیم و تربیت چند ساحتی است، گسترش چتر خدمات آن به خارج از سمپاد و بهسازی و شیوه‌های آموزشی است.

رئیس سازمان استعدادهای درخشان با بیان اهداف و برنامه‌های کوتاه مدت و بلند گفت: برنامه کوتاه مدت ما از سال ۹۹ آغاز شد و دو ساله بود که تا مهر امسال پیش‌بینی شده است و شامل سازمان سازی، نیروسازی از سمپاد برای دانش‌آموزان، اولیا و مربیان و جامعه است.

او ادامه داد: برنامه دو ساله دوم نیز شامل ارزیابی مدارس و مدیران، برقراری انضباط مالی و شفاف سازی در آن و توانمندسازی نیروهای صف است.

رئیس سازمان استعدادهای درخشان در مورد پایش تحصیلی  توضیح داد: دانش‌آموزان را در ازمون های مشابه پایش می‌کنیم  که در راستای عدالت  آموزشی است. امسال شاهد موفقیت و حضور دانش‌آموزان از مناطق دورتر در کنکور بودیم.

یاوری با اشاره به به فعالیت چند ساحتی برای دانش‌آموزان گفت: به عنوان مثال بیش از ۵ هزار دانش‌آموز سمپاتی در المپیادهای ورزشی حضور داشتند و جشنواره هنری سمپاد را نیز برگزار کردیم که ۱۰ هزار شرکت کننده داشت. همچنین جشنواره ملی فردوسی با حضور ۱۰ هزار دانش‌آموز با همکاری فرهنگستان هنر و با هدف عمق بخشی به اهداف برگزار شد.

رئیس سازمان استعدادهای درخشان با تاکید به تلاش‌ها در زمینه مهارت بخشی به نیروها و توانمندسازی و در نهایت چهره سازی گفت: کارهای هویتی برای بچه‌ها انجام شده و سرودی که در مدارس از آن استقبال شد در همین راستاست. سمپاد محلی برای تجمیع افراد مستعد برای اثرگذاری در فضای تمدنی کشور و تمدن اسلامی است تا با استفاده از همکاری و شبکه سازی با یکدیگر به هدف حل مسئله برسند.

او یادآور شد: شعار چشم اندازی که برای بچه‌ها طرح کرده ایم این است: هر نیاز کشور؛ یک سمپادی آماده اثرگذاری.

یاوری در ادامه با اشاره به اینکه تعلیم و تربیت با کیفیت چندساحتی برنامه‌های مختلفی را شامل می شود اظهار کرد: این شیوه‌ها در حوزه های فناوری هم وارد شده که در استان ها برای کیفیت بخشی آموزش طراحی و اجرا کرده ایم. ما پایش تحصیلی را هرسال دوبار در آزمونی مشابه انجام می دهیم و همزمان دانش آموزان را رصد می کنیم و کارنامه‌های مشخصی به تفکیک به مدارس می دهیم. ما میخواهیم رقابت از سطح دانش آموز به سطح مدارس برسد. باید در مناطق دوردست تر براساس نتایجی که به دست آمده برای بهبود وضعیت اقدام کنند. ما می‌توانیم گسترش چتر برنامه‌های علمی و پایش را با پیشرفت‌های خوب شهرستان‌ها در دوسال اخیر مرتبط بدانیم.

یاوری ضمن بیان اینکه ۷۰ درصد از رتبه‌های برتر را مدارس سمپاد تشکیل می دادند و در سالهای اخیر از مدارس دوردست تر موفقیت هایی داشتیم ادامه داد:  

لیستی از برنامه ها را برای مدارس بیرون از استعدادهای درخشان داریم که در این راستا فیلم کل کلاس ها را برای بیرون از مدارس سمپاد قرار دادیم و رایگان فیلم کلاس ها در اختیار بچه ها قرار داده ایم. در برنامه تلویزیونی علمی شو نیز توسط مدرسان المپیاد، دوره کامل برای همه شاخه های المپیاد در کشور تدریس می شود و از تلویبیون برای آنهایی که به مدارس ما دسترسی ندارد در اختیار است.

او تصریح کرد: ما همچنین پروژه‌ای برای ثبت نام بچه‌های کمیته امداد داشتیم و با تمهیداتی که داشتیم تعداد این دانش آموزان ما بیشتر شده و کمک محتوایی به آنها کرده‌ایم و حضور بچه‌های کمیته امداد در مدارس سمپاد ۱.۸ دهم برابر شده است و می توانند رایگان در این مدارس تحصیل کنند. برنامه‌هایی برای بچه‌های بیرون از سمپاد هم داریم و امکان دارد گستردگی آن بیشتر شود.

او در مورد بهسازی شیوه های شناسایی استعدادها گفت: تلاش داریم خطاهای ورود به مدارس را کم کنیم. می خواهیم برنامه تلویزیونی هم داشته باشیم تا بچه ها با شیوه های تست زنی آشنا شوند. از طریق المپیادها و طرح شهاب دانش آموزان را شناسایی می کنیم تا به عنوان افراد موثر بتوانند مسیر را طی کنند.

یاوری با ارائه آماری از قبولی سمپادی ها در کنکور گفت: ۷۵ درصد از رتبه‌های برتر کنکور را دانش آموزان سمپاد تشکیل می‌دهند.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره وضعیت مدارس سمپاد، تعداد و شهریه آن، اظهار کرد: ۷۰۰ مدرسه سمپاد داریم که نیمی دخترانه و نیمی پسرانه است که ۱۲۰ هزار نفر در این مدارس تحصیل می‌کنند؛ هرساله ۳۰۰ هزار نفر با هم رقابت می‌کنند که ۳۰ هزار نفر پذیرفته می‌شوند.  

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در مدارس حق ثبت گرفته می‌شود، گفت: درباره حق ثبت، آن چیزی که مصوب است این بوده که حق ثبت سمپاد نیمی از شهریه مدارس هم‌طراز خودش است. مثلا در تهران برای دوره دبیرستان ۵۰ میلیون تومان است که ۱۰ میلیون تومان دریافت می‌کنیم.  

وی با بیان اینکه تخفیف هم برای دانش‌آموزان پیش‌بینی شده است که البته توسط انجمن اولیا و مربیان و با حفظ کرامت دانش‌آموزان است، گفت: یک سوم بچه‌ها از تخفیف‌های با درصد مختلف استفاده می‌کنند. هیچ استعداد درخشانی نباید از تحصیل در سمپاد به دلایل اقتصادی محروم بماند. اگر خلاف این موضوع مطرح شد، شکایت کنند تا رسیدگی شود؛ در سال ۱۴۰۰ حدود ۷۴ درصد از دانش‌آموزان کمتر از ۳ میلیون حق ثبت می‌دهند.  

یاوری تصریح کرد: حتما سمپاد دولتی است و تابع قوانین دولتی است؛ اگر کسی می‌گوید دولتی نیست، تعریفش را بگوید.

وی با بیان اینکه مشکلی به نام مهاجرت نخبگان در دوره دانش‌آموزی نداریم، اظهار کرد: آمارها حاکیست که ۵۰ درصد دانش‌آموزان از مدارس دولتی به سمپاد می‌آیند و مدرک تحصیل والدین بین کارشناسی و کارشناسی ارشد است. همچنین شغل ۵۸ درصد والدین کارمند است.

رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان از تصویب اساسنامه باشگاه دانش‌پژوهان جوان خبر داد و گفت: متاسفانه این باشگاه در اواخر دهه ۸۰ و اوایل دهه ۹۰ منحل شد و تا امروز چیزی به نام باشگاه دانش‌پژوهان جوان نداشتیم که با کمک بچه‌های باشگاه، احیا شد و اساسنامه آن به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید و اخیرا توسط رئیس‌جمهور ابلاغ شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز