خبرگزاری کار ایران

کاهش وقوع جرم و کنترل آسیب‌های اجتماعی نتیجه همکاری دستگاه قضایی با نهادهای مردمی

asdasd
کد خبر : ۱۲۶۵۵۷۳

مدیرکل مشارکت‌های مردمی و سرمایه اجتماعی قوه قضائیه روز تشکل‌ها و مشارکت‌های اجتماعی را گرامی داشت و بیان کرد: روز 22 مرداد از سوی شورای فرهنگ عمومی به‌عنوان روز تشکل‌ها و مشارکت‌های اجتماعی و مردمی تعیین شده است که خدمت تمامی فعالان این عرصه، نهادها و تشکل‌های مردمی تبریک عرض می‌کنم.

به گزارش ایلنا، اسماعیل حسن‌زاده به اهمیت تشکل‌های مردمی در قوه قضائیه اشاره کرد و گفت: یکی از تکالیف معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم در اداره کل مشارکت‌های مردمی و سرمایه اجتماعی قوه قضائیه تبلور پیدا می‌کند و آن تکلیف این است که اگر اراده‌ای در بین نهادهای مردمی و یا اشخاص حقیقی وجود دارد که قرار است آن اراده به کمک دستگاه عدلیه بیاید تا در رفع آسیب‌ها و کاهش جرم کمک حال قوه قضائیه باشد، شیوه و تدوین چگونگی به کارگیری این کمک‌ها در این اداره شکل می‌گیرد.

حسن‌زاده ادامه داد: صرف نظر از اینکه معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم بر مبنای یکی از تکالیف 5 گانه قوه قضائیه در قانون اساسی تشکیل شده و این اداره مردمی‌ترین بخش دستگاه قضایی در این معاونت می‌باشد، می‌دانیم که در همه جای دنیا یکی از شاخص‌های توسعه هر جامعه میزان مشارکت و تاثیرگذاری تشکل‌های مردمی است.

وی افزود: وقتی تشکل‌ها مشکلات را شناسایی، مطالبه‌گری و راهکار نشان می‌دهند و حتی از توان مالی و ظرفیت‌های لازم نرم افزاری و سخت افزاری خودشان استفاده می‌کنند تا آسیب‌های اجتماعی و وقوع جرم کاهش یابد، قطعا بخش وسیعی از تکالیف حاکمیتی انجام می‌شود.

مدیرکل مشارکت‌های مردمی قوه قضائیه نحوه مشارکت سازمانهای مردمی با این نهاد را تشریح و عنوان کرد: سامانه‌ای ویژه نهادهای مردمی به نام «سامانه جامع مشارکت» به آدرس mosharekat.eadl.ir ایجاد شده که سمن‌ها پس از ثبت نام و تایید صلاحیت می‌توانند برای همکاری با دستگاه قضایی در زمینه‌هایی از قبیل اعلام جرم، پیشگیری از وقوع جرم، سیاست‌گذاری، بازاجتماعی کردن محکومان، آزادسازی زندانیان جرائم غیر عمد، صلح و سازش، حمایت از خانواده‌های زندانیان، مجازات‌های جایگزین حبس و... خودشان را در کنار قوه قضائیه قرار دهند.

وی در ادامه گفت: سامانه سجام به آدرس sajam.scpd.ir نیز که ویژه عموم مردم است و هزاران دیدبان از 31 استان کشور دارد موضوعات مربوطه را به اطلاع مسئولان قضائی، دولتی و انتظامی در همان منطقه می‌رساند و به سرعت تصمیمات درستی اتخاذ و مقابل آسیب‌ها و جرم‌ها گرفته و مشکلاتی که برای مردم به وجود آمده است برطرف می‌شود.

حسن‌زاده به ارتباط مستمر با سمن‌ها اشاره کرد و بیان داشت: در طول مدتی که این سامانه‌ها ایجاد شده مخصوصا در بخش سامانه سجام، گزارشات موثری از سراسر کشور به دست ما رسیده و همچنین جلسات مهمی با تشکل‌ها و سمن‌ها مخصوصا در حوزه‌های محیط زیست، اخلاق وخانواده،کودکان کار، مواد مخدر و معتادان، افراد بی‌سرپرست و بی‌خانمان و زنان و دختران آسیب‌دیده برگزار و وارد تعامل و همکاری شده‌ایم.

وی در پاسخ به طرح‌های تشویقی برای جلب مشارکت‌های سمن‌ها گفت: سازمانهای مردم‌ نهاد خود دارای دغدغه و البته آرمان‌هایی هستند که برای تحقق آن آرمان‌ها وارد تعامل با قوه قضائیه می‌شوند؛ چرا که از این طریق می‌توانند به اطلاعات مورد نیاز برای انجام فعالیت‌هایشان دست یابند و با حمایت‌های دستگاه عدلیه به نتیجه مطلوب برسند.

حسن‌زاده افزود: قوه قضائیه نیز در حد توان خود قادر است با این نهادها همکاری و اگر موانعی بر سر راه این نهادها وجود دارد را برطرف کند.

وی ادامه داد: درحال برنامه‌ریزی یک همایش سالانه با حضور رییس محترم قوه قضائیه هستیم که در آن سمن‌ها و نهادهای مردمی که بیشترین و موثرترین مشارکت را با قوه قضائیه داشته‌اند معرفی و از آنها تقدیر به عمل آید. همچنین برگزاری یک نمایشگاه با حضور سمن‌ها و نهادهای مردمی برای معرفی آخرین دستاوردهایشان در دست برنامه‌ریزی است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز