خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی تهران:

میانگین زمان رسیدن نیروهای آتش‌نشانی به محل حادثه ۴ دقیقه است

asdasd
کد خبر : ۱۲۵۹۷۷۲

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران با بیان اینکه سازمان آتش‌نشانی تهران در تلاش است که رویکرد این سازمان را از حادثه‌ محوری به ایده‌محوری تغییر دهد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، قدرت الله محمدی، مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران در مراسم رونمایی از اولین «اپراتور پایش هوشمند اعلام حریق» که ظهر امروز در ساختمان پلاسکو برگزار شد، گفت: براساس تجربیاتی که در سالیان گذشته در سازمان آتش نشانی کسب کرده‌ایم یکی از مشکلات ما در رسیدن به حادثه این است که معمولا از وقوع حادثه دیر خبردار می‌شویم و زمانی که نیروهای به محل حادثه می‌رسند کمی زمان را از دست داده‌ایم گسترش حریق اتفاق افتاده و کنترل حریق سخت شده است.

وی ادامه داد: این سامانه یکی از ضرورت‌های شهر تهران و کشور است و مزیتش این است که گاهی اوقات در اماکنی که در برخی اوقات از شبانه روز به ویژه شب‌ها کسی در آنجا حضور ندارد مانند پاساژها و مجتمع‌های تجاری یا در اماکنی هستند که دسترسی به نیروهای امدادی برای آن‌ها سخت است وقتی این سیستم در آن محل نصب شده باشد بلافاصله پس از وقوع حریق به سامانه ۱۲۵ وصل شده و حریق اطلاع داده می‌شود.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی خاطرنشان کرد: ما امیدواریم مردم و سازمان‌های دولتی و غیردولتی از این سامانه استقبال کرده و از آن در ساختمان‌ها استفاده کنند. در این سامانه اولین گروهی که هنگام وقوع حادثه مطلع می‌شود سازمان آتش نشانی است و می‌تواند بلافاصله به محل حادثه برسد.

محمدی تصریح کرد: براساس استاندارد جهانی باید در مدت زمان ۴ تا ۶ دقیقه نیروهای آتش نشانی به محل حادثه اعزام شوند در حال حاضر ۴ دقیقه و ۱۳ ثانیه در شهر تهران به محل حادثه می‌رسیم قطعا با نصب این سامانه در ساختمان‌ها اعلام حادثه سریعتر خواهد شد و در نتیجه نیروهای ما نیز سریعتر به محل حادثه خواهند رسید.

وی ادامه داد: ما امیدواریم مردم همکاری لازم در نصب این سامانه را داشته باشند. همچنین بتوانیم از این سیستم در بازار استفاده کنیم. ما امروز اعلام کردیم که این سامانه عملیاتی شده است و ما آماده هستیم تا این سامانه را در اختیار مردم قرار دهیم.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی خاطرنشان کرد: سازمان آتش‌نشانی تهران در تلاش است که رویکرد این سازمان را از حادثه‌ محوری به ایده‌محوری تغییر دهد چرا که ما سازمان حادثه نیستیم و وظیفه ایمنی و هوشمندسازی در این راستا را داریم.

وی با بیان اینکه با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان گام‌های بسیار مؤثری را در حوزه ارتقاء ایمنی شهر و ساختمان‌ها می‌توان برداشت گفت: امیدواریم حوادث در سطح شهر بسیار اندک باشد و اگر هم به وقوع پیوست با رویکردهای هوشمندسازی کمترین خسارات را داشته باشیم.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران ادامه داد: رنکینگ شهرهای دنیا را امروزه با پارامترهایی مانند امنیت و ایمنی می‌سنجند و ما برای تحقق شعار واقعی هوشمندسازی شهر گام‌های مؤثری را برداشته‌ایم.

وی با اشاره به رونمایی از اولین اپراتور هوشمند سیستم اطفای حریق گفت: این سیستم مزایای بسیار زیادی دارد از جمله اینکه اعلام حریق در مدت زمان بسیار کوتاهی پس از وقوع آن به دستگاه‌ها و واحدهای عملیاتی مانند آتش‌نشانی اطلاع داده می‌شود و این قضیه در جهت کمک‌رسانی به حادثه‌دیدگان و نجات جان آن‌ها بسیار حائز اهمیت است. همچنین خسارات کمتری به لحاظ مالی برای افراد در زمان حادثه را شاهد خواهیم بود.

محمدی بیان داشت: همچنین بسیاری از افراد مانند بیماران و یا سالمندان پس از وقوع حادثه ارتباط با دستگاه‌هایی مانند سازمان آتش‌نشانی برای آن‌ها زمان‌بر است و یا مقدور نیست که راه‌اندازی سیستم اطفای حریق هوشمند در این زمینه کمک‌رسان خواهد بود.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران خاطرنشان کرد: همچنین بسیاری از اماکن مانند بازارها، شب‌هنگام تعطیل است و نه تنها کسی ممکن است در بازار نباشد و حریق را اطلاع دهد بلکه ممکن است حریق مدت‌ها طول بکشد و اطلاع‌رسانی جهت امدادرسانی زمان‌بر شود. لذا این اپراتور هوشمند سیستم اطفای حریق بسیار مؤثر خواهد بود و اعزام سریع به محل حادثه را توسط آتش‌نشانان به همراه دارد. همچنین از طریق این اپراتور هوشمند سیستم اطفای حریق دسترسی آتش‌نشانان به پلن معماری و نقشه محل حادثه نیز امکانپذیر است و نیروهای آتش‌نشانی در حین اعزام به مسیر نیز امکان تحلیل خواهند داشت و این مسأله راندمان کار را افزایش می‌دهد.

محمدی تاکید کرد: ساختمان‌های تهران در حال حاضر به سامانه‌های اطفای حریق در حال اتصال هستند ولی برخی از ساختمان‌ها در تعمیر و نگهداری این سیستم مشکل دارند و باید این قضایا برخط شود.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی شهرداری تهران در حاشیه این مراسم نیز در جمع خبرنگاران درباره تمهیدات برای ایام محرم گفت: برای برگزاری بدون حادثه در ماه محرم و ایام دهه اول محرم برنامه ریزی کرده‌ایم اکیپ‌ها و تیم‌های ما مستقر هستند و بازرسی‌های لازم را از تکایا و هیات‌ها دارند و آموزش‌های لازم را نیز ارائه می‌دهند.

وی ادامه داد: چک لیستی نیز تهیه شده است که به متولیان امر ارائه خواهد شد و ما امیدواریم هیچ حادثه‌ای برای عزیزان عزادار در این ایام اتفاق نیفتد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز