خبرگزاری کار ایران

دستگاه اتوسمپلر داخلی هم به زودی رونمایی می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۲۵۴۵۴۵

رییس سازمان پزشکی قانونی کشور گفت: سازمان پزشکی قانونی کشور در مواجهه با تحریم‌های ظالمانه موجود، با تکیه بر دانش نخبگان جوان، نسبت به بومی‌سازی تجهیزات و مواد مصرفی اقدام کرده و پس از کیت ژنتیک و دستگاه هموژنایزر به زودی دستگاه اتوسمپلر داخلی نیز رونمایی می‌شود.

به گزارش ایلنا به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پزشکی قانونی کشور، عباس مسجدی در مراسم افتتاحیه سی و هشتمین همایش مدیران سازمان پزشکی قانونی که صبح امروز چهارشنبه ۲۲ تیر در شهر مقدس مشهد آغاز به کار کرد، گفت: اجرای عدالت مهم‌ترین شعار انقلاب اسلامی بوده و در جملات مقام معظم رهبری هم بحث احقاق حق و اجرای عدالت بارها تکرار شده است.

وی با اشاره به شاخصه‌های نظام قضایی در طراز انقلاب اسلامی افزود: کار پزشکی قانونی انجام کارشناسی دقیق برای دستگاه قضاست و مهم‌ترین شاخصه در اینجا حفظ اعتماد مردم به عنوان صاحبان واقعی این انقلاب است و این مهم با کار قضایی عالمانه و عادلانه فراهم می‌شود.

مسجدی تصریح کرد: مهم‌ترین نظام ارزیابی ما، نظر مردم است و اینکه خدمات گیرندگان احساس کنند که با حفظ کرامت، خدمات را دریافت کرده اند.

رییس سازمان پزشکی قانونی کشور ارتباط با مردم را از دیگر شاخصه‌های مورد تاکید مقام معظم رهبری و رییس محترم قوه قضائیه برشمرد و خاطرنشان کرد: یکی از نکات مطرح شده در سخنرانی رئیس کل محترم دادگستری استان بحث بازنگری در فرایندها بود چرا که بدون این امر، امکان رفع مشکل اطاله دادرسی وجود ندارد.

وی به موضوع افزایش سطح علمی و شایستگی‌های اخلاقی نیز اشاره و تصریح کرد: یکی از ۸ بند مورد تاکید مقام معظم رهبری در دیدار امسال، بحث افزایش دانش قضایی است و این می‌تواند هم در بعد افزایش دانش کارشناسان قضایی و هم افزایش دانش قضایی عموم مردم باشد.

مسجدی مسئولیت پذیری، اقتدار، تیزبینی، استقلال رای وعدم تأثیرپذیری را از دیگر شاخصه‌های دستگاه قضایی طراز انقلاب عنوان کرد و گفت: با داشتن این شاخصه‌ها صاحبان قدرت و ثروت نمی‌توانند اعمال نفوذ و نظر کنند و طبعا این شامل دستگاه ما نیز می‌شود.

وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب در دیدار امسال هفته قوه قضاییه، بحث مسئله محوری را مورد تأکید قرار دادند و ما هم گریزی از این امر نداریم کما اینکه در مواجهه با تحریم‌ها نسبت به بومی‌سازی تجهیزات و مواد مصرفی اقدام کرده‌ایم و در همین راستا امیدواریم دستگاه اتوسمپلر داخلی هم به زودی رونمایی شود.

مسجدی بحث سلامت و انقلابی فکر و عمل کردن را از دیگر نکات مهم عنوان کرد و گفت: انقلابی کسی است که با دقت و ریزبینی و نگاهی عالمانه به انجام کارها می‌پردازد و انقلابی عمل کردن به معنای اقدامات هیجانی نیست.

وی شنونده نظرات مردم بودن و بهره گیری از نیروهای صالح را از دیگر شاخصه‌های دستگاه قضایی طراز انقلاب برشمرد و افزود: فارغ از اینکه بر اساس چهارچوب‌های قانونی بتوانیم کاری برای خواسته‌های مراجعین انجام دهیم یا خیر باید شنونده نظرات و انتظارات مراجعین باشیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود مسیر مشخص شده در سند تحول و تعالی را منشور کاری سازمان دانست و گفت: باید با نگرشی جدید به فرایندها نگریست و لذا برای رفع موانع و مشکلات لازم است فرایندها مورد بازبینی و اصلاح قرار گیرد و در مواردی که این اصلاحات نیازمند اصلاح قانون هم بود، این اصلاحات انجام شود.

رییس سازمان پزشکی قانونی کشور با اشاره به اینکه در پرونده‌های مختلف مانند حادثه متروپل نظر پزشکی قانونی فصل الخطاب بود، اظهار داشت: با وجود شایعات مختلف، کار دقیق، کارشناسی همکاران ما نتیجه قطعی را مشخص کرد.

وی ادامه داد: در پرونده حادثه تلخ هواپیمای اکراینی نیز کار شبانه روزی و تلاش مجدانه همکاران ما در سازمان برگ زرینی در کارنامه پزشکی قانونی است چرا که در این حادثه شناسایی درگذشتگان در کمتر از یک هفته محقق شد و این امر خطیر با دامنه‌های بین المللی آن جز با تلاش جهادی همکاران من امکان‌پذیر نمی‌شد.

مسجدی در خصوص فعالیت‌های سازمان در حوزه آموزش و پژوهش افزود: در این زمینه اقدامات بسیار خوبی صورت گرفته است از جمله اینکه داده‌های حاصل از مطالعات انجام شده امروزه مورد استناد دستگاه‌های مختلف داخلی و حتی مجامع بین المللی است.

وی خدمت با احترام و با صحت و دقت و سرعت و پیشگیری از اطاله دادرسی را مهم‌ترین اولویت اساسی در سازمان برشمرد و گفت: گاه اقداماتی در سازمان انجام می‌شود که در واقع جزو وظایف و تکالیف سازمان نیست اما برای حل مشکل مردم و کاهش بار کاری سایر دستگاه‌ها انجام می‌شود، مانند احراز هویت فرزندان حاصل ازدواج مادران ایرانی با اتباع سایر کشورها که برای رفع مشکل حدود ۸۰ هزار فرزند دارای مشکل در این زمینه صورت می‌گیرد.

مسجدی با اشاره به لزوم توجه به توسعه متوازن در سازمان به عنوان دیگر سیاست مورد تاکید در سازمان اذعان داشت: مردم عزیز باید در جای جای کشور از خدمات سازمان برخوردار باشند هر چند متاسفانه بعضا حتی در استان‌های بزرگ مانند همین استان (خراسان رضوی) و حتی تهران با مشکلات‌عدم دسترسی راحت به خدمات رو به رو هستیم.

وی خاطرنشان کرد: سازمان پزشکی قانونی به طور جد پیگیر رفع این معضلات و تحقق عدالت در دسترسی به خدمات است. هم اکنون ۴۶۵ مرکز فعال پزشکی قانونی در کشور وجود دارد اما ۱۵۰ شهر از خدمات پزشکی قانونی و وجود مرکز پزشکی قانونی محروم هستند.

رییس سازمان پزشکی قانونی کشور همچنین با تأکید بر لزوم استفاده از فناوری‌های نوین در سازمان و استفاده از توان شرکت‌های دانش بنیان و به روزرسانی علمی گفت: در حوزه‌های مختلف سازمان به طور جد پیگیر این موضوع هستیم و از جمله استفاده از تجهیزات نوین منجر به بررسی ۶ هزار پرونده کمیسیون بر پایه ارتباط مجازی شده که در امر تسریع در رسیدگی بسیار کارگشا بوده است.

وی با اشاره به تقویت بانک ژنتیک ادامه داد: گر چه اهمیت این بانک آنچنان که هست برای مسئولین محترم تبیین نشده اما اقدامات بسیار خوبی در جهت رشد و توسعه آن صورت گرفته است که آثار مهمی در زمینه پیشگیری و نیز کشف سریع و علمی جرم خواهد داشت.

مسجدی با اشاره به اینکه در شرایط امروز کل مجموعه قوه در زمینه مسائل مالی در مضیقه است، گفت: در سازمان پزشکی قانونی کشور به دلیل فشار روانی و درگیری فکری زیاد، پرداختی‌ها هیچ سنخیتی با کار همکاران ندارد و همین موضوع انگیزه ورود به سازمان را به شدت کاهش داده است.

وی به بحث تحریم‌ها و افزایش قیمت ارز نیز اشاره کرد و افزود: این اتفاق موجب افزایش سنگین هزینه‌ها در حوزه فعالیت‌های سازمان و خصوصا در حیطه آزمایشگاه‌ها شده است هر چند با برخی اقدامات از جمله بومی‌سازی تجهیزات تا حدی از این فشار کاسته شده اما نیازمند حمایت جدی در این بخش هستیم.

رییس سازمان پزشکی قانونی کشور در پایان تأکید کرد: نگاه به مشکلات مردم باید با شفقت و در عین حال عالمانه و مسئولانه باشد و ما در سازمان تلاش داریم با این نگاه با مشکلات مردم عزیزمان برخورد کنیم.

در این مراسم آریا حجازی مدیرکل پزشکی قانونی استان خراسان رضوی ضمن خیر مقدم به مدعوین همایش با تأکید بر اینکه همایش‌های مدیران سازمان در راستای همفکری جهت ایجاد وحدت رویه در ارائه نظرات برگزار می‌شود، گفت: پزشکی قانونی به دلیل حساسیت و اهمیت نظرات کارشناسی‌اش تلاش می‌کند تا از آخرین دستاوردهای روز دنیا بهره‌مند شود و در این مسیر ضمن استفاده از کارشناسان خبره سازمان، از همکاری کارشناسان خارج سازمانی نیز استفاده می‌کند.

وی همچنین به مشکلات پزشکی قانونی استان خراسان رضوی در حوزه تجهیزات و فضای فیزیکی اشاره و اظهار امیدواری کرد این همایش فرصت و زمینه‌ای برای اتمام پروژه سبزوار و تجهیز آن باشد تا مردم شریف این شهرستان به خدمات پزشکی قانونی دسترسی راحت‌تری داشته باشند.

قابل ذکر است سی و هشتمین همایش مدیران سازمان پزشکی قانونی کشور با شعار «پزشکی قانونی در مسیر تحول» به مدت دو روز در مشهد مقدس برپاست.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز