خبرگزاری کار ایران

تولید تجهیزات و مواد مصرفی را تا رسیدن به خودکفایی ادامه می دهیم

asdasd
کد خبر : ۱۲۴۲۰۷۱

رییس سازمان پزشکی قانونی کشور گفت: پزشکی قانونی در جهت تولید دستگاه ها و تجهیزات مورد نیاز و بومی سازی آن ها با قدرت حرکت می کند و این مسیر را تا رسیدن به خودکفایی ادامه خواهد داد.

به گزارش ایلنا به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پزشکی قانونی کشور، عباس مسجدی آرانی صبح امروز یکشنبه ۲۲ خرداد در جلسه شورای مدیران سازمان و مراسم امضای تفاهم‌نامه با مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت نهاد ریاست جمهوری، با تبریک میلاد با سعادت امام رضا (ع)، گفت: با توجه به تحریم‌های اعمال شده علیه کشور و نوسانات قیمت ارز در سال‌های اخیر تلاش‌های خوبی در سازمان پزشکی قانونی کشور برای بومی‌سازی تجهیزات صورت گرفت که نتیجه آن تولید کیت‌های ژنتیک و دستگاه هموژنایزر در سال گذشته بود.

وی افزود: مهم‌ترین دستاورد تولید کیت و دستگاه هموژنایزر رسیدن به خودباوری و جرأت‌مندی در کارشناسان و متخصصان ما بود که زمینه را برای برداشتن گام‌های بعدی و ساخت و تولید تجهیزات دیگر فراهم کرده است و این اقدامات تا رسیدن به خودکفایی در زمینه تجهیزات و مواد مصرفی ادامه خواهد یافت.

مسجدی در ادامه با اشاره به اولویت‌های پزشکی قانونی در سال‌های پیش رو، تصریح کرد: پزشکی قانونی سازمانی علمی و خدماتی است و باید در بسیاری از حوزه‌ها از جمله حوزه‌های آموزشی، پزشکی و فنی مطابق با دانش روز دنیا پیش رود.

رییس سازمان پزشکی قانونی کشور با اشاره به وجود برخی مشکلات در سازمان، افزود: یکی از مشکلات عمده سازمان کمبود نیروی انسانی به ویژه در بخش‌های فنی و تخصصی و نبود جاذبه‌های لازم برای جذب و نگه‌داشت نیرو است.

وی خاطرنشان کرد: پزشکی قانونی به دلیل شرایط کاری سخت و پرداختی‌های محدود، جاذبه‌های لازم را برای فعالیت پزشکان و کارشناسان ندارد و با وجود تلاش‌هایی که در این حوزه صورت گرفته و رایزنی با مجلس، دولت، سازمان اداری و استخدامی و… هنوز این مشکل برطرف نشده اما تلاش‌ها برای رفع آن ادامه دارد.

مسجدی ادامه داد: کار پزشکی قانونی خاص و دشوار است به ویژه در بخش‌های فنی و تخصصی مانند معاینات، تشریح و آزمایشگاه. به همین دلیل این حق از ناحیه همکاران به گردن ماست که از نظر معیشتی شرایط آنان را ارتقا دهیم که با وجود این کار ساخت، اقلا دریافتی مانند سایر دستگاه‌ها داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه به دلیل کمبود اعتبارات و تخصیص‌های صورت گرفته متاسفانه در حوزه فناوری ضعف‌هایی در سازمان وجود دارد، اظهار داشت: پیشرفت در حوزه فناوری از دیگر اولویت‌های سازمان است که علاوه بر اینکه از مسائلی مانند جعل جلوگیری می‌کند، زمینه خدمت‌رسانی سهل‌تر و با احترام به مردم را نیز فراهم می‌کند.

رییس سازمان پزشکی قانونی کشور، همچنین به کمبود فضای فیزیکی و مشکلات سازمان در حوزه ابنیه اشاره و تصریح کرد: از کل فضای فیزیکی در اختیار سازمان تنها ۴۸ درصد ملکی است که از این میزان نیز ۵۰ درصد ساختمان‌ها نیاز به بازسازی و تعمیر دارد.

وی ادامه داد: مراجعین ما افرادی دردمند و آسیب دیده هستند که ارائه خدمت مناسب در فضای فیزیکی استاندارد حداقل کاری است که می‌توان در جهت تکریم این عزیزان انجام داد.

به گفته وی طی سال‌های اخیر تعدادی از مراکز سازمان از جمله مرکز شرق تهران به دلیل شرایط نامناسب و ناایمن ساختمان آن تعطیل شده‌اند و یا به اماکن استیجاری و امانی انتقال یافته‌اند و بسیاری از مراکز پزشکی قانونی نیز در سراسر کشور به دلیل نامتناسب بودن فضا با حجم مراجعات شرایط قابل قبولی در پذیرش مراجعین ندارند.

مسجدی همچنین با اشاره با اهمیت بانک ژنتیک، به ضرورت‌ها و فواید آن اشاره کرد و گفت: قطعا در دنیای امروز نمی‌توان از پیشرفت علم و فناوری در حوزه‌های مختلف از جمله حوزه‌های آزمایشگاهی عقب ماند که بانک ژنتیک یکی از این بخش‌ها است و تقویت و ارتقای هرچه بیشتر این بانک از اولویت‌های سازمان است.

وی اظهار نظر دقیق در پرونده ها، ارتقای کیفیت رسیدگی، کاهش اطاله دادرسی و ارائه خدمات مناسب‌تر به مردم را از دیگر اولویت‌های سازمان عنوان کرد.

رییس سازمان پزشکی قانونی کشور همچنین با تسلیت به خانواده‌هایی که در دو حادثه متروپل آبادان و قطار مشهد – یزد عزیزانشان را از دست دادند، اظهار داشت: در این حوادث سازمان با تمام توان و امکانات و به صورت شبانه روزی کار شناسایی و تعیین هویت قربانیان را انجام داد تا بلکه مرهمی بر دردهای داغدیدگان این حوادث باشد که در همین راستا از همکاران خود در استان‌های درگیر با این دو حادثه قدردانی می‌کنم.

پزشکی قانونی جلوتر از سایر دستگاه‌ها در بحث دانش بنیان هاست

در ادامه این مراسم ملکوتی خواه رییس امور عمومی، دفاعی، قضایی و امنیتی سازمان برنامه و بودجه گفت: با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه و محدودیت درآمدهای دولت، با مشکلات جدی در بحث منابع مواجه هستیم با این وجود سعی می‌کنیم خلاء‌های موجود در سازمان پزشکی قانونی کشور را با کمک همکاران این سازمان برطرف کنیم.

وی تصریح کرد: به سازمان‌هایی که برای ارائه خدمات خود به واردات و منابع ارزی نیاز دارند، توصیه می‌کنیم که نسبت به تولید تجهیزات مورد نیاز خود با استفاده از توان شرکت‌های دانش بنیان و ظرفیت‌های داخلی اقدام و وارادت را کاهش دهند که در این بخش پزشکی قانونی جلوتر از سایر دستگاه‌ها است.

وی با تأکید بر اینکه با توجه به تحریم‌های اعمال شده و محدودیت‌های منابع باید جدی‌تر به موضوع تأمین نیازها فکر کرد، اظهار داشت: با توجه به شرایط امروز، هزینه‌ها برای تأمین اقلام مورد نیاز و پاسخ‌دهی به مراجعین رو به افزایش است در حالی‌که نمی‌توان درآمد را متناسب با آن ارتقا داد، بنابراین باید به دنبال افزایش توان داخلی و کاهش واردات باشیم.

وی با اشاره به توجه مقام معظم رهبری به دانش بنیان‌ها در شعار سال جاری افزود: سازمان پزشکی قانونی در این زمینه اقداماتی را از سال‌های گذشته آغاز کرده که این تلاش‌ها اخیرا با تولید کیت ژنتیک و دستگاه هموژنایزر به نتیجه رسیده است.

رییس امور عمومی، دفاعی، قضایی و امنیتی سازمان برنامه و بودجه کشور همچنین با بیان اینکه کار پزشکی قانونی سخت بوده و خدمات آن تعطیل بردار نیست، خاطرنشان کرد: با توجه به نوع فعالیت‌ها و خدمات این سازمان، نمی‌توان خدمات آن را محدود کرد چرا که با این کار مردم و مراجعین این سازمان آسیب می‌بینند و حقوقشان ضایع می‌شود.

ملکوتی خواه با تأکید مجدد به نیاز جامعه به خدمات پزشکی قانونی، برای رفع مشکلات این سازمان با توجه به امکانات موجود قول مساعد داد.

سیروس وطن خواه رییس مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت نهاد ریاست جمهوری نیز در این مراسم با اشاره به بهره گیری سازمان از تجهیزات با فناوری بالا از آمادگی این مرکز جهت معرفی شرکت‌های دانش بنیان و کمک به رفع نیاز سازمان در این بخش و بومی‌سازی تجهیزات خبر داد.

گفتنی است در این مراسم تفاهم‌نامه همکاری سه جانبه میان سازمان پزشکی قانونی کشور، مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت نهاد ریاست جمهوری و مرکز تحقیقات پزشکی قانونی به امضای روسای این مجموعه‌ها رسید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز