خبرگزاری کار ایران

مشاور وزیر آموزش‌وپرورش:

پویش «هدیه اسباب‌بازی» به دنبال تعاملی فرهنگ‌ساز بین دانش‌آموزان کشور است

asdasd
کد خبر : ۱۲۵۴۴۹۶

مشاور وزیر آموزش‌وپرورش درباره پویش «هدیه اسباب بازی» گفت: جنس این پویش باید از جنس هدیه دادن باشد و نباید هرگز بار تحقیر بر آن حاکم شود و بچه‌ها باید با علاقه و میل خودشان هدیه‌شان را ارائه داده باشند و در نهایت نوعی رشد و جریان بین کسی که هدیه‌ای داده و شخصی که هدیه‌ای را دریافت کرده به وجود بیاید.

«حمیدرضا خان محمدی» مشاور وزیر آموزش‌وپرورش در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در مورد پویش «هدیه اسباب بازی» به مناسبت جشن بزرگ عید غدیر و ایده آن گفت: این پویش توسط موسسه فرهنگی ماوا و ابتکار این گروه راه اندازی شده و در جلسه‌ای که با قرارگاه عدالت تربیتی داشتند- که این قرارگاه امور جهادی وزارت آموزش و پرورش را پیگیری می‌کند- قرار شد که ما در این پویش نقش حمایتی داشته باشیم. چرا که مخاطبان این طرح و پویش عمدتا کودکان و نوجوانان هستند که بخش عمده‌ای از آن‌ها مخاطب آموزش و پرورش محسوب می‌شوند.

خان محمدی با تاکید به ارزش و اهمیت چنین پویشی و ابعاد فرهنگی آن در ادامه تصریح کرد: این پویش همزمان با دهه‌ای که در آن قرار داریم به عنوان دهه ولایت برگزار می‌شود و در واقع همایش اصلی روز عید غدیر خواهد بود. بچه‌ها از بین اسباب بازی‌هایی که دارند یکی از بهترین‌هایش را به افرادی که به نظر می‌رسند کم برخوردار هستند و دسترسی کمتری دارند، هدیه خواهند داد. این اقدام نوعی فرهنگ‌سازی در گستره ای بزرگ است. در روز عید غدیر همه می‌خواهند از سادات عیدی بگیرند، اما روایت اصلی این است که در عید غدیر همه افراد هم عیدی بدهند و هم عیدی بگیرند و چه بهتر که این فرهنگ عیدی دادن را از نوجوانی و از اهدای چیزی که به آن علاقه داریم آغاز کنیم. 

مشاور وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: ممکن است یک دانش آموزی ۱۰ اسباب بازی داشته باشد، اما در این پویش یکی از آن‌ها را به این نیت که به دست بچه‌ای برسد که قدرت خریدش را ندارد، هدیه می دهد. چنین اقدامی فرهنگ‌ساز است، البته اولین نکته ای که به آن توجه می‌کنیم بزرگ شمرده شدن روز عید غدیر است که با هدیه دادن این کار می‌تواند نمود پیدا کند.

خان محمدی با بیان دلایل حمایت آموزش و پرورش از پویش «هدیه اسباب بازی» عنوان کرد:‌ رویکردی که موجب شد ما از این طرح حمایت کنیم این بود که روز دوشنبه۲۲ تیرماه در میدان ولیعصر تهران اجتماع بزرگی قرار است شکل بگیرد و بچه‌ها اسباب بازی‌هایشان را با خودشان می‌آورند و توزیع می‌کنند. پس از این اتفاق، یک فرایندی برای بسته‌بندی و کادو کردن، غربالگری، تفکیک سنی اسباب بازی‌ها و هدایا و… نیاز است و ما فکر کردیم برای این مرحله نیز از ظرفیت دانش آموزان و در واقع خود بچه‌ها استفاده کنیم تا به صورت عملی تجربه چنین اقدام فرهنگ‌سازی را داشته باشند. ما با حضور دانش آموزان چهره متفاوتی به این رویداد خواهیم داد و در سوله‌ای که هدایا جمع آوری می‌شود، نوجوانان و جوانان گرد هم جمع می‌شوند و فضای مطلوبی ایجاد خواهد شد و بچه‌ها تجربه عملی خوبی خواهند داشت. 

او ادامه داد: دلیل دیگری که موجب شد ما از این طرح حمایت کنیم و کنارش قرار بگیریم، شکل و چگونگی توزیع هدایا است. شکل این کار باید ملاحظاتی داشته باشد؛ حفظ عزت و منزلت یک کودک یا نوجوان در نقطه‌ای کم برخوردار برای ما بسیار مهم است. جنس این پویش و عمل ما باید از جنس هدیه دادن باشد و نباید هرگز بار تحقیر بر آن حاکم شود و بچه‌ها باید با علاقه و میل خودشان هدیه‌شان را  ارائه داده باشند و در نهایت نوعی رشد و جریان بین کسی که هدیه‌ای داده و شخصی که هدیه‌ای را دریافت کرده به وجود بیاید و برای این منظور تصمیم گرفته شد آموزش و پرورش در توزیع هدایا در پویش نقش داشته باشد. اگر ظرفیت‌ها پای کار بیایند و همه شرایط فراهم باشد، در این اتفاق خلاقیتی جریان دارد تا بچه‌هایی که هدیه‌ای را دریافت می‌کنند برای طرف دیگری که هدیه‌ای را فرستاده، دست نوشته یا شرحی از محل زندگی خود می‌نویسند یا برایش سوغاتی می‌فرستد و تبادل دو طرفه‌ای صورت می‌گیرد و برای اولین بار است که چنین اتفاقی رخ می‌دهد. بنابراین این پویش یک طرفه و ترحمی نیست و توامان با منزلت افراد، تعامل هم شکل می‌گیرد که در پی آن جریان فرهنگی خوبی در روز عید غدیر برای دانش آموزان و بچه‌های ما رقم می‌خورد. 

مشاور وزیر آموزش و پرورش ضمن اشاره به اینکه آموزش و پرورش از این پویش حمایت کرده‌ و مجموعه ماوا این پویش را برگزار می‌کند گفت: چون پویش «هدیه اسباب بازی» کاری فرهنگی و مرتبط با دانش آموزان است ما هم به این کار ورود پیدا کردیم و در کنار پویش قرار گرفتیم و عمده کارهای عملیاتی آن برعهده آموزش و پرورش است و توزیع هدایا در منطقه با مناطق کم برخوردار تحت شرایطی که شرح دادم را انجام خواهیم داد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز