خبرگزاری کار ایران

وزیر آموزش‌وپرورش:

باید قوه تخیل دانش آموزان را تقویت کنیم

asdasd
کد خبر : ۱۲۵۱۲۵۸

وزیر آموزش و پرورش گفت: برخی داستان‌های شاهنامه این ظرفیت را دارند که دستمایه ساخت بزرگترین بازی‌های یارانه‌ای دنیا باشند، چرا که خلق این اساطیر و ثبت آن‌ها و از داستان به شعر تبدیل شدن این داستان‌ها به شعر کار بسیار دشواری بوده است اما فردوسی با تلاش و وقف خود توانست این کار دشوار را به بهترین شکل انجام دهد.

به گزارش ایلنا، یوسف نوری صبح امروز ۱۴ تیرماه در آیین پایانی چهارمین جشنواره ملی فردوسی در کانون پرورش فکری کودکان اظهارکرد: سواد اسمی، مفهومی، عملکردی و سواد چندبعدی به عنوان سطوح سواد در دنیا مطرح هستند که براین اساس فردوسی را حکیم می‌دانیم، فردوسی، فردی بود که ۳۰ سال را طی کرد و به سواد چندبعدی رسید. 

وی افزود: گاهی یک اثر ماندگار جامعه‌ای را از منظری تغییر می‌دهد و این تغییر در جامعه توسط فردوسی در بعدی از فرهنگ به نام زبان ایجاد شد. 

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه زبان، به عنوان یکی از ابعاد مهم هویت ملی مطرح است، ادامه داد: زمانی حافظ خوانی، سعدی خوانی و فردوسی خوانی در جامعه رواج داشت که اکنون هم در دوره ابتدایی در برخی استان‌ها سعی شده که دوباره این امکان فراهم شود. 

نوری خاطرنشان کرد: برخی داستان‌های شاهنامه این ظرفیت را دارند که دستمایه ساخت بزرگترین بازی‌های یارانه‌ای دنیا باشند، چرا که خلق این اساطیر و ثبت آن‌ها و از داستان به شعر تبدیل شدن این داستان‌ها به شعر کار بسیار دشواری بوده است اما فردوسی با تلاش و وقف خود توانست این کار دشوار را به بهترین شکل انجام دهد. 

وی افزود: باید قوه تخیل دانش آموزان را تقویت کنیم، چنین برنامه‌ها و اقداماتی کمک می‌کند تا بتوانیم زبان فارسی را به عنوان زبان مرجع به دنیا بشناسانیم. 

وی خاطرنشان کرد: باید تلاش کنیم معارف انقلاب اسلامی را از طریق زبان و ادبیات فارسی به دنیا منتقل کنیم که البته تا کنون در این زمینه اقداماتی هم انجام شده است. 

نوری تاکید کرد: خواهیم دید که در آینده نزدیک شما دانش آموزان زبان فارسی را به عنوان مهم‌ترین زبان‌های مرجع به دنیا معرفی خواهید کرد.

حق طلبی و دادخواهی از ۱۵۰۰ سال قبل مورد توجه ایرانیان بوده است

الهام یاوری، رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان نیز در این مراسم با بیان اینکه شکل گیری یک ملت فقط به مرزهای جغرافیایی نیست، بلکه عناصر هویت مشترک هم در این زمینه لازم است گفت: حفظ عناصر فرهنگی و پویایی میان نسل‌ها سبب قوام جامعه می‌شود. 

وی افزود: در میان عناصر هویتی، عنصر مشترک خردورزی و حق طلبی حائز اهمیت است. همچنین حق طلبی و دادخواهی، موضوعات مورد توجه در حوزه اشتراکات فرهنگی ما ایرانیان است که از ۱۵۰۰ سال قبل مورد توجه بوده است، در زمینه عنصر حق طلبی نیز می‌توان گفت که کلیدی‌ترین واژه شاهنامه، «داد» و رایج‌ترین توصیف، «دادگری» است. 

یاوری ادامه داد: همچنین غرور ملی در تقابل ایران و توران در شاهنامه وجود دارد که تاب آوری فرهنگی را همواره مهم دانسته است. طغیان بر روش ستم ناپذیر ایرانی، باور به نیروهای فرا زمینی و فره ایزدی، راز نیاز و مناسک آیینی از دیگر اشتراکات فرهنگی ایرانیان است که به شدت در شاهنامه دیده می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز