خبرگزاری کار ایران

مقام مسئول در وزارت بهداشت خبر داد:

۴۵ مورد ابتلا به تب کریمه کنگو/ فوت ۳ مبتلا تاکنون

asdasd
کد خبر : ۱۲۵۱۲۱۱

رئیس اداره بیماری‌های مشترک انسان و حیوان وزارت بهداشت گفت: از ابتدای امسال تا امروز ۴۵ مورد ابتلا به این بیماری ثبت شده است که متاسفانه ۳ نفر از آنها فوت کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، بهزاد امیری، رئیس اداره بیماری‌های مشترک انسان و حیوان وزارت بهداشت، در نشست خبری روز بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان اظهار کرد: دلیل نام‌گذاری این روز اقدامات لویی پاستور برای کشف واکسن هاری در سال ۱۸۸۵ بود.

وی افزود: بیماری‌های قابل انتقال از حیوان از انسان متعدد بوده که ۲۰۰ عدد آن شناسایی شده و ۶۱ درصد بیماری‌های عفونی از این نوع بیماری‌ها هستند.

امیری بیان کرد: بیماری‌های قابل انتقال انسان و حیوان امکان تولید اپیدمی‌های بزرگ را را دارند. همین کرونا نمونه‌ای از آن بود.

وی اظهار کرد: برخی از این بیماری‌ها مرگ حتمی دارند مانند بیماری هاری و برخی مانند تب مالت خسارت‌های بزرگ اقتصادی دارند.

امیری یادآور شد: از چند سال گذشته  استراتژی یکپارچه سلامت در کنترل این بیماری‌ها مطرح است. اگر بخواهیم سلامت انسان‌ را در این حوزه در نظر بگیریم باید موضوع سلامت حیوانات اهلی و حیات وحش را هم در نظر داشته باشیم.

امیری اظهار کرد: ما هر ساله با افزایش موارد حیوان‌گزیدگی مواجه هستیم که سال گذشته بالغ بر ۲۶۰ هزار مورد حیوان گزیدگی در کشور ثبت شد که عمده آن توسط سگ‌های ولگرد و بدون صاحب رخ داد.

امیری یادآور شد : از جمله نگرانی‌های ما در حیوان گزیدگی نخست مرگ و میرهای ناشی از آن است و دوم بیماری‌های قابل انتقال مانند هاری است.

وی تاکید کرد: ۷۰۰ واحد پیشگیری از بیماری هاری و درمان حیوان گزیدگی در کشور فعالیت می‌کنند که بلافاصله افراد حیوان گزیده را با واکسن و سرم هاری به صورت رایگان درمان می‌کنیم.

امیری یادآور شد: سال گذشته ۱۶ مورد مرگ در اثر هاری در کشور رخ داد که عمده آنها اتباع افغانستانی بودند. به همین دلیل ما درخواست می‌کنیم که تمامی اتباع چه قانونی و چه غیر قانونی به محض حیوان‌گزیدگی به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه کنند تا بلافاصله واکسن دریافت کنند. واکسیناسیون هاری رایگان است.

وی در ادامه یاداور شد: تب مالت دومین بیماری تحت پوشش ما است، که سال گذشته ۲۰‌هزار و ۴۹۰ مورد ثبت شدند. سالک نیز بیماری دیگر قابل انتقال بین انسان و حیوان است که سال گذشته ۱۶‌هزار و ۳۰۷ نفر به آن مبتلا شدند.

 این مسئول وزارت بهداشت یادآور شد: کیست هیداتی بیماری دیگری است که سال گذشته ۴۱۳ مورد به آن مبتلا شدند. تب شالیکاران یا پتوزهیوز بیماری دیگر قابل انتقال بین انسان و حیوان است که سال گذشته ۲۵۱ مورد در کشور ثبت شد.همچنین ۱۰۷ مورد سیاه‌ زخم که یک بیماری مشترک قابل انتقال بین انسان و حیوان است سال گذشته در ایران مشاهده شد.

وی با اشاره به موارد عقرب‌گزیدگی و مارگزیدگی اظهار کرد: سال گذشته در کشور ۴۲ هزار و ۳۶۵ مورد عقرب گزیدگی در کشور رخ داد که ۸ نفر از آنان فوت کردند. همچنین ۶ هزار و ۲۴۸ نفر نیز دچار مارگزیدگی شدند که ۹ نفر از آنان فوت کردند.

وی همچنین با اشاره به تب کریمه کنگو نیز اظهار کرد: امسال موارد این بیماری افزایش پیدا کرده‌است. سال گذشته ۱۳ مورد ابتلا داشتیم که ۲ مورد آن فوت کردند و از ابتدای امسال تا امروز ۴۵ مورد ابتلا به این بیماری ثبت شده است که متاسفانه ۳ نفر از آنها فوت کرده‌اند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز