خبرگزاری کار ایران

سفر معاون اجتماعی قوه قضاییه به روسیه

asdasd
کد خبر : ۱۲۵۰۰۶۶

​معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه در حاشیه همایش بین‌المللی حقوقی «سن‌پترزبورگ» با وزرای دادگستری روسیه، قزاقستان، قرقیزستان و ارمنستان دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از قوه قضاییه، اصغر جهانگیر که به منظور شرکت در دهمین همایش حقوقی بین‌المللی سنت پترزبورگ به روسیه سفر کرده است عصر جمعه با «کنستانتین چویچنکو»، وزیر دادگستری فدراسیون روسیه دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدار موضوعات مربوط به همکاری دو کشور در چارچوب توافق‌های طرفین شامل مقابله با جرائم سایبری، دیجیتالی کردن اسناد به منظور افزایش سرعت فرآیندها و ارتقای همکاری در پرونده‌های حقوقی مدنی، تجاری و کیفری بررسی شد.

کنستانتین چویچنکو عنوان کرد که وزارت دادگستری روسیه تجارب حقوقی خوبی در همکاری‌های حقوقی با ایران دارد و در حوزه معاضدت به شهروندان، همواره همکاری‌های خوبی داشته‌ایم.

وی افزود: در عین حال در حوزه معاضدت در امور کیفری و برای انعقاد پروتکل موافقتنامه حوزه جرایم سایبری در حال کار دوجانبه هستیم.

جهانگیر در این دیدار ضمن تمایل به استفاد از تجارب ده ساله برگزاری این همایش در روسیه عنوان کرد: اکنون بیش از هر زمان دیگری نیازمند توسعه همکاری‌ها و روابط در همه حوزه‌ها به ویژه همکاری‌های قضایی هستیم.

معاون پیشگیری افزود: سیاست‌های ظالمانه آمریکا با موضوعاتی نظیر تحریم کشورهای مستقل به‌شدت فراگیر شده ‌است؛ ما این تحریم‌های چهل‌ساله را تجربه کرده‌ایم و راه‌هایی برای تبدیل این تهدیدها به فرصت پیدا کرده‌ایم. انتقال این تجارب می‌تواند کمک شایانی به ما و شما کند. ما هم مانند شما تلاش می‌کنیم با سیاست‌های یک‌جانبه‌گرایی و تمامیت‌خواهی آمریکا مبارزه کنیم. می‌خواهیم با استفاده ابزاری آمریکا از ابزارهایِ حقوقی مانند حقوق‌بشر و تروریسم مبارزه کنیم و اجازه ندهیم افکار عمومی را فریب دهند.

جهانگیر افزود: آمادگی داریم همکاری‌های بین‌المللی و استرداد مجرمان و انتقال محکومان بین دو کشور را توسعه دهیم. یکی از حوزه‌هایی که برای ما هم ایجاد خطر کرده جرائم سایبری است که ما در این‌باره در حوزه پیشگیری از این جرائم مطالعات زیادی انجام داده‌ایم و می‌توانیم کمک‌هایی ارائه دهیم.

* در حاشیه این اجلاس جهانگیر با کارن آندراسیان وزیر دادگستری و آرمناک میناسیانتس دستیار رئیس‌جمهور و رئیس دادگاه قانون اساسی ارمنستان دیدار کرد.

جهانگیر در اظهارات خود گفت: مشترکات فرهنگی و تاریخی دو کشور و ملت می‌تواند سبب همکاری‌های دوجانبه باشد به‌ویژه که دنیای سلطه می‌خواهد هر دو کشور را درجه دو نشان دهد و از ابزارهای بین‌المللی به نفع خودش استفاده کند. وی افزود: از طریق همکاری‌های دوجانبه می‌توانیم با زیاده‌خواهی‌های آن‌ها که به نام حقوق‌بشر و تروریسم مطرح می‌کنند مقابله کنیم؛ خودشان حقوق‌بشر را نقض می‌کنند اما ما را متهم به این امر می‌کنند.

جهانگیر بزرگ‌ترین سرمایه را مردم دانست و عنوان کرد: ما استقلالمان را مدیون مردم هستیم برای همین دنیای غرب تلاش می‌کند با دروغ‌پردازی و فضاسازی رسانه‌ای مردم را از ما بگیرد؛ معتقدیم استقلال هزینه دارد و کشور ما هزینه زیادی برای استقلال خود پرداخته ‌است از جمله جنگ، تحریم و ترورهای ظالمانه مسئولان کشور.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم به دستاوردهای چهل سال در حوزه قضایی ایران اشاره کرد و گفت: تلاش کرده‌ایم که دسترسی مردم به عدالت را گسترش دهیم و اطاله دادرسی را کاهش و با مظاهر فساد به‌طور هوشمند مبارزه کنیم.

وی تشریح کرد: برای این کار چند سیاست در نظر گرفته‌ایم؛ جرم‌زدایی از قوانین از طریق اصلاح قوانین و مقررات، کیفرزدایی از جرایم یعنی سبک‌تر کردن مجازات‌ها هم از طریق اصلاح قوانین و هم از طریق باز گذاشتن دست قضات برای در نظر گرفتن مجازات‌های جایگزین حبس.

جهانگیر ادامه داد: در حوزه زندان‌ها برای جلوگیری از آسیب خانواده‌های زندانیان می‌خواهیم از نهادهای استفاده کنیم که زندانی از زندان بیرون بیاید و کنار خانواده‌اش باشد و برای تحقق این امر از پابند الکترونیکی، آزادی مشروط، مرخصی و عفو استفاده کرده‌ایم. توسعه دادرسی الکترونیکی پیرو همه‌گیری کرونا از دیگر سیاست‌هایی بود که جهانگیر به آن اشاره کرد.

کارن آندراسیان نیز گفت: ایران به‌عنوان متحد سیاسی و ژئوپلیتیک همیشه در کنار ما بوده و از ما حمایت کرده ‌است. اگر همکاری سیاسی نبود به همکاری حقوقی هم نمی‌رسیدیم.

در همین نشست آرمناک میناسیانتس هم اظهار کرد: ایران را دوست و همسایه خوب خودمان می‌دانیم و با مردم ایران پیوندهای تاریخی داریم. ظرفیت‌های زیادی برای تقویت همکاری‌ها وجود دارد که هنوز نتوانسته‌ایم آن‌ها را محقق کنیم؛ امیدوارم این دیدار باعث تعمیق همکاری‌ها شود.

رئیس دادگاه قانون اساسی ارمنستان ادامه داد: خوشحال می‌شویم که از تجربیات شما در حوزه قانونگذاری، دادرسی در دادگاه‌ها، عدالت الکترونیک، دفاع از حقوق شهروندی و در تمامی حوزه‌های قضایی با تشکیل کارگروه مشترک استفاده کنیم. ما ایران را بازیگر کلیدی عادل و منصف در منطقه می‌دانیم و روند حوادث منطقه را بدون حضور ایران ناقص می‌پنداریم. دیدار با مقامات قضایی قزاقستان در دومین روز این همایش اصغر جهانگیر با کانات موسین وزیر دادگستری قزاقستان هم دیدار و گفت‌وگو کرد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه عنوان کرد: آمریکا وقتی نتوانست از روش‌های سخت‌افزاری ایران را شکست دهد تلاش کرد از ابزارهای قانونی مانند حقوق‌بشر و تروریسم برای منزوی کردن ما استفاده کند اما این فشارها و تحریم‌ها باعث شد ما در داخل کشور با کمبودهایی مواجه شویم که این کمبودها منجر به فساد می‌شود که ما برای مقابله با این شرایط به‌سرعت نسبت‌به اصلاح قوانین، فرایندها و سیستم‌ها اقدام کردیم.

در ادامه این دیدار وزیر دادگستری قزاقستان اظهار کرد: قزاقستان در ده سال اخیر به‌دنبال اصلاحات عمیق در حوزه‌های انتظامی و قضایی، عملکرد دادگستری و مبارزه با جرائم بوده‌ است.

وی افزود: با وجود تفاوت‌ها در نظام قضایی دو کشور قطعا نقاط مشترک برای تولید داریم. دیدار با مقامات قضایی قرقیزستان اصغر جهانگیر در دیدار پایانی خود با وزیر دادگستری قرقیزستان گفت: با شناساندن حقوق‌بشر آمریکایی و این‌که ناقضان واقعی حقوق‌بشر خود این‌ها هستند و همچنین با همکاری قضایی دو طرف می‌توانیم با یک‌جانبه‌گرایی آمریکا مقابله کنیم. باید زمینه‌های مبارزه با جرائم تروریستی دولتی توسط آمریکا مانند ترور سردار حاج‌قاسم سلیمانی در عراق درحالی‌که میهمان رسمی دولت عراق بود و همچنین توسط اسرائیل که در دنیا انجام می‌شود با همکاری متقابل تقویت کنیم.

وزیر دادگستری قرقیزستان در این دیدار گفت: در طول سال‌های گذشته به‌خوبی می‌دانیم ایران از استقلال خودش دفاع کرده ‌است. ما به این تلاش برای حفظ استقلال احترام می‌گذاریم.

دهمین همایش «حقوقی بین‌المللی سن‌پترزبورگ» به‌منظور گفتگوی بین‌المللی بهینه‌سازی علم حقوق در جهت منافع بشر و جامعه و همچنین توسعه فرهنگی معاصر حقوق و تنظیم حوزه اجتماعی و اقتصادی در شرایط تغییرات اجتماعی با میزبانی روسیه در شهر سن‌پترزبورگ از ۸ تا ۱۰ تیرماه برگزار شد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه به عنوان رئیس هیئت ایرانی در آغاز این همایش بین‌المللی نظر و دیدگاه‌های کشورمان را در خصوص تحولات حقوقی در ایران و ابعاد بین‌المللی آن تشریح کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز