خبرگزاری کار ایران

کاهش ۳۰ درصدی قیمت اقلام میادین میوه و تره بار با اجرای طرح خرید مستقیم از کشاورزان

asdasd
کد خبر : ۱۲۴۷۹۵۲

مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره بار شهرداری تهران جزئیات طرح حذف واسطه و خرید مستقیم محصولات میادین میوه‌ و تره‌بار از کانون‌های تولید را تشریح کرد.

به گزارش ایلنا، ایوب فصاحت درباره حذف واسطه و خرید مستقیم اقلام مورد نیاز میادین میوه و تره بار از کشاورزان، بیان کرد: بیش از سه ماه می‌شود که این سازمان در کانون‌های تولید حضور پیدا کرده تا از طریق خرید مستقیم، واسطه به حداقل برسد. تأمین مستقیم محصولات از کانون‌های تولید، الگوی جدیدی است که به کاهش حضور دلال‌ها در این صنف منجر خواهد شد. 

مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره بار شهرداری تهران ضمن اشاره به مذاکره مستقیم این سازمان با شرکت‌های تولیدی برای حذف دلال و واسطه، عنوان کرد: این مذاکرات آغاز شده و درحال حاضر به الگوی خرید مستقیم محصول از کشاورزان رسیده‌ایم تا شرکت‌های تولیدی به صورت ۵۰-۵۰ورود  پیدا کنند و درنهایت محصولات در میادین میوه و تره بار عرضه شوند.

فصاحت در پاسخ به پرسشی مبنی براینکه چه محصولاتی به صورت مستقیم از تولید کنندگان خریداری خواهد شد، گفت: برای حذف واسطه حداقل ۱۰ محصول نظیر گوشت، سیفی جات پرمصرف، خیار، گوجه فرنگی، پیاز، سیب زمینی، تخم مرغ، گوشت مرغ و ... به نتیجه رسیده‌ایم و کار اجرایی آن آغاز شده است. مرحله اجرایی این اقدام تا ۶ ماه نخست امسال به اتمام می‌رسد و حدود هفت محصول به صورت مستقیم خریداری خواهد شد.

وی در ادامه اضافه کرد: محصولات در تمامی میادین عرضه نمی‌شود، بلکه ابتدا به صورت آزمایشی در تعدادی میادین کار اجرا می‌شود و سپس به کل میادین سطح شهر تسری می‌یابد. حدود هفت میدان میوه و تره بار در جنوب و شمال شهر برای اجرای این اقدام مدنظر قرار داده شده است. میادین از جنوب و شمال شهر انتخاب شده‌اند تا در مطالعات آینده، اثرات اجتماعی و فرهنگی آن بررسی شود.

فصاحت با طرح پرسشی مبنی براینکه خرید مستقیم محصولات از کشاورز و تولید کننده چه میزان بر کاهش قیمت اقلام اثر دارد، توضیح داد: این موضوع بستگی به نوع محصولات دارد. ممکن است که قیمت یک سری از محصولات یک سوم یا نصف قیمت در میادین توزیع شود. حداقل کاهشی که می‌توان از اجرای این طرح انتظار داشت، ۲۰ تا ۳۰ درصد است. کاهش قیمت محصولات از طریق حذف واسطه و خرید مستقیم بستگی به نوع محصولات دارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، بیان کرد: اگر به صورت مستقیم از کشاورز و تولید کننده محصولی خریداری شود، اثر قابل توجهی بر کاهش قیمت محصولات دارد. این موضوع نظیر سیستم تنظیم کننده بازار در کل شهر تهران و کشور عمل می‌کند. زمانی که اطلاعات تولیدکنندگان و کشاورزان در اختیار سازمان قرار گیرد، می‌توان محصولات متنوعی را با یک سوم قیمت خریداری  و عرضه کرد. 

مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره بار شهرداری تهران با بیان اینکه تصور کنید اگر میادین میوه و تره بار وجود نداشته باشند، هزینه محصولات به چه میزان خواهد بود، گفت: درحال حاضر محصولات موجود در میادین ۴۰ درصد پایین تر از سطح شهر، توزیع می‌شوند اما در صورت نبود این میادین، قیمت فروش بعضی از محصولات دو برابر می‌شد یعنی دو برابر قیمت فعلی، اقلام به دست مردم می‌رسید.

بنا بر اعلام سایت شهر، فصاحت در بخش پایانی سخنان خود تأکید کرد: یک زمانی، ورود میادین میوه و تره بار برای عرضه کالاها باعث نصف شدن قیمت محصولات می‌شد. اما تبانی در حوزه دلالی باعث شده تا قیمت اجناس همراستا با شرایط تغییر و افزایش ‌یابد. امیدواریم با اجرای طرح مذکور درنهایت قدرت خرید شهروندان بیشتر شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز