خبرگزاری کار ایران

به دنبال تدوین بسته تحول آموزش کارآفرینانه هستیم

asdasd
کد خبر : ۱۲۲۸۱۴۸

رئیس دانشگاه تهران گفت: به دنبال تدوین بسته تحول آموزش کارآفرینانه هستیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سید محمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران در نهمین جشنواره آموزش دانشگاه تهران صبح امروز ۱۹ اردیبهشت‌ماه با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، ریاست دانشگاه تهران و معاونین در کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران برگزار شد، در مورد بسته تحول دانشگاه تهران گفت: در راستای تحقق دانشگاه کارآفرین که به عنوان راهبرد اصلی انتخاب کردیم به همراه همکاران مشغول تدوین برنامه بسته تحول آموزش کارآفرینانه هستیم در این بسته در شورای دانشگاه، جلسات هیات رئیسه، آموزش دانشگاه و زیر کمیته‌ها، بررسی هایی کردیم و شورای سیاست گذاری نوآوری دانشگاه تهران ترکیبش مشخص شده و مشغول تعیین زیرکمیته ها هستیم.

او ادامه داد: همانطور که در شعار دانشگاه وعده دادیم رویکرد ما مدیریت علمی و جهادی است و اعتقاد داریم سه مولفه معنویت، عقلاینت و عمل گرایی را باید توام کرد و آسیب هایی که همیشه داشتیم را برطرف کنیم. ما برنانه‌نویس‌های خوبی بودیم و در اجرا توفیق کمی داشتیم.

رئیس دانشگاه تهران گفت: در تابستان تلاش می کنیم بسته تحول نهایی شود و آیین نامه هم تدوین کنیم و از مهرماه به ترتیب اولویت آن را به اجرا در آوریم.

مقیمی با اشاره به اینکه مفهوم کارآفرینی و آموزش کارآفرینانه در دانشگاه اشتباه تعریف می‌شود گفت: در آموزش کارآفرینی می خواهیم شکل گیری و به ثمر رسیدن این مشاغل را بررسی کنیم و وقتی از کارآفرینی صحبت می شود فکر می‌کنیم کسب و کارهای کارآفرینانه است اما در کسب و کارهای کارآفرینانه تلاش این است که کلیه رویکرد دانشگاه را در جهتی تنظیم کنیم که افراد در بازار کار نه تنها با رویکرد کارمندگرایی مشغول به کار نشوند بلکه تولیدها به صورت دانش بنیان و محقق شود.

مقیمی ادامه داد: مهم ترین موضوع بسته تحول آموزشی ما این است که به بحث کارافرین دانشگاهی بپردازیم. محور اصلی در این طرح اساتید خواهند بود و ما هم فکر می کنیم کارآفرینی باید در جهت پول درآوردن باشد اما رویکرد دانشگاه کارآفرین باید به سرمایه معنوی هم باشد و ما به آن نیاز داریم و در این زمینه تربیت فارغ التحصیلان غفلت کرده ایم و آنها باید در خدمت تمدن نوین اسلامی تربیت شوند. باید نقش آموزشی و تربیتی را توامان در نظر داشته باشیم.

او گفت: گاهی ما تصور می کنیم رشته‌های علوم اجتماعی، ادبیات و... چه ارتباطی با کارآفرینی دارند؟ آیا فقط رشته های فنی می توانند کارافرین باشند؟ شهید مطهری یک کارآفرین علوم انسانی بود اما با توجه به اثر و سرمایه اجتماعی مطهری و کارآفرینی کرده است. اساتید ما هم باید در تراز شهید مطهری تربیت شوند. مطهری فراتر از آیین نامه‌ها حرکت می‌کرد ما هم اساتیدی لازم داریم که آیین نامه ها را تغییر دهند.

او افزود: مشکل ما اجرایی کردن قوانین است و نیاز به موارد مختلفی دارد و ظرفیت تحول نظام آموزشی در قوانین بالادستی وجود دارد. رویکرد آموزشی و فنون تدریس باید متحول شود و تناسب آن با شرایط ویژه‌ای که با آن روبه‌رو هستیم را در نظر بگیریم. خوشبختانه بحث مهارت آموزی در نگاه وزیر هم در نظر گرفته شده است. در این راستا ما بحث همیار صنعت را هم در نظر داریم تا صنایع را همراه کنیم.

مقیمی تاکید کرد: معاونت فناوری های دیجیتال تلاش می‌کند که چطور از فضای مجازی و متاورس در توسعه علم و فناوری استفاده کنیم؟ گروه های علمی ما در این طرح نقش ویژه ای دارند و نیازمند رویکرد جدید هستیم. از طریق متاورس و سایر پلتفرم‌ها می‌توانیم با صنعت ارتباط برقرار کنیم‌. آموزش الکترونیکی می‌تواند در خدمت پیوند صنعت و علم و فناوری باشد و دوره‌های کارورزی الکترونیک هم کمک می‌کند و از تجربیات جهان هم در این راستا استفاده می‌کنیم.

 مقیمی در خاتمه گفت: ما نسبت به برخی رشته ها تعصب پیدا کرده ایم اما می دانیم عمرش پایان یافته ولی این وابستگی علل مختلفی دارد که بخشی به اساتید مربوط است بخشی به دانشگاه. مثلا ما امروز دوره حکمرانی تربیت می‌کنیم و تا حدی این نیاز وجود دارد و بعد از مدتی باید تغییر جهت بدهیم. بحث مسئولیت‌پذیری در این میان مطرح است و دانشگاه باید نسبت به فارغ التحصیلان خودش حساس باشد و نظارت کند.

در ادامه نیز غلامرضا طالقانی از اساتید پیشکسوت دانشگاه تهران گفت: استاد پیشکسوت و افتخار دانشگاه تهران کمره‌ای بوده و است. فراموش نمی‌کنم تشریف فرمایی رهبری و بازدید ایشان از کلاس‌های درس ادبیات دانشگاه تهران را با فرمایش ایشان دانشگاه تهران نماد آموزش عالی کشور تلقی شد. این فرمایش مسئولیت سنگینی را روی دوش کادر دانشگاه تهران ایجاد کرد.

او با یادآوری از مقام شهدای دانشجو، شهید رجایی و شهید مطهری افزود: نقش آموزش در دانشگاه بسیار بی بدیل است چرا که آموزش حامل پاک ترین آرمان‌های بشری است و توسعه علم و پژوهش محور آموزش است و آموزش موتور محرک دانشگاه است.

طالقانی گفت: نقش کلیدی جهاد دانشگاهی را یادآوری می کنم چرا که جهاد دانشگاهی از پاک ترین جهادها در دانشگاه است. با توام کردن آموزش و پژوهش توفیقات زیادی در دانشگاه تهران حاصل شده است. آنجه نظام مقدس جمهوری اسلامی از دانشگاه تهران مطالبه می کند مسئولیت سنگینی برعهده کادر دانشگاه تهران است.

او افزود: شرکت‌های دانش بنیان از دانشگاه الهام می‌گیرند. لزوم بازنگری متون درسی و بین المللی ساختن دستاوردهای دانشگاه تهران، ایجاد رشته هایی که امروز باید نیازهای کشور را برطرف کند لازم است کادر علمی این بازنگری کنند.

او خطاب به وزیر علوم گفت: سرمایه‌گذاری در امر آموزش سرمایه‌گذاری در توسعه کشور است و ایجاد فرصت مطالعاتی برای اساتید در خارج از کشور در این مسیر بسیار مهم و لازم است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز