خبرگزاری کار ایران

مدیرکل آموزش و پرورش قم در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد:

یکی از عرصه‌های تبلیغات حضور مبلغان توانمند در مدرسه است/اجرای طرح «هر مدرسه یک روحانی» ممکن نیست در همه مدارس محقق شود

asdasd
کد خبر : ۱۲۲۶۶۴۰

مدیر کل آموزش و پرورش در مورد طرح «هر مدرسه یک روحانی» گفت: ما دنبال این هستیم که با عنایت به وضعیتی که در ایام کرونا به وجود آمده و به شدت نسل نوجوان و جوان ما در معرض تهدیدات عقیدتی و تربیتی قرار گرفته‌اند، بتوانیم با استفاده از متخصصان امر در این حوزه، به شبهات بچه‌ها جواب بدهیم.

«علیرضا رحیمی»، مدیر کل آموزش و پرورش استان قم در گفت و گو با خبرنگار ایلنا در مورد ایده طرح «هر مدرسه یک روحانی» گفت: ما یک سندی داریم به اسم سند تحول بنیادین آموزش و پرورش. این سند حدود ۱۳۳ راهکار دارد و یکی از این ۱۳۳ راهکار، استفاد از ظرفیت‌های موجود در محیط پیرامونی و سایر دستگاه‌هاست که می‌توانند به آموزش و پرورش کمک کنند. راهکار هفت-دو این سند اشاره به این دارد که مدرسه بتواند با دستگاه‌های محیط پیرامونی ارتباط برقرار کند و از ظرفیت‌های آن‌ها بهره ببرد و یکی از آن‌ها حضور نظام‌مند مبلغان توانمند در مدارس است. 

او ادامه داد: در راستای همین راهکار ما به دنبال این هستیم که با عنایت به وضعیتی که به ویژه در ایام کرونا به وجود آمده و به شدت نسل نوجوان و جوان ما در معرض تهدیدات عقیدتی و تربیتی قرار گرفته‌اند، بتوانیم با استفاده از متخصصان امر در این حوزه، به شبهات و سوالات بچه‌ها به موقع جواب بدهیم و آن‌ها مرجعی داشته باشند که پاسخ سوالات خود را از منبع مطمئنی دریافت کنند. در همین راستا طرح «هر مدرسه یک روحانی» طی تدابیری شکل می‌گیرد و برای سال آینده در کنار همه عواملی که در مدرسه داریم یعنی در کنار مدیر، معاونان، معلمان، مربی‌های پرورشی، یک روحانی واجد شرایط که آموزش‌های لازم را دیده باشد و صلاحیت‌های لازم برای تبلیغ دینی داشته باشد، در مدارس کمک کار آموزش می‌شود. 

روحانیت در مدارس در واقع مبلغ دینی هستند

او در مورد سمت این روحانیت در مدارس تصریح کرد: این روحانیت در مدارس در واقع مبلغ دینی هستند. حدود ۱۸ سال است که حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش تفاهم‌نامه‌ای دارند که در غالب آن با هم همکاری‌های مختلفی در عرصه‌های تبلیغی، پژوهشی، برنامه درسی، نیروی انسانی و… به صورت مشترک انجام می‌دهند. یکی از این عرصه‌های مهم تبلیغات است و یکی از عرصه‌های تبلیغات هم حضور مبلغان توانمند در مدارس است. بنابراین این روحانیون به عنوان مبلغان فعالیت‌های دینی و پاسخگویی به شبهات و سوالات دانش‌آموزان در مدرسه حاضر می‌شوند. در واقع حضور روحانیت در مدرسه در راستای تحقق سند تحول بنیادین و تفاهم‌نامه حوزه علمیه و آموزش و پرورش است. 

او در مورد تعداد مدارسی که در قم قرار است به واسطه طرح «هر مدرسه یک روحانی» از حضور روحانیت استفاده کنند، توضیح داد: ما حدود ۱۴۰۰ مدرسه در قم داریم که در حال پالایش آن‌ها هستیم. قطعا ممکن نیست در همه مدارس اجرای این طرح محقق شود به این دلیل که برخی مدارس ما جمعیت کمتر از حدود ۴۰ نفر دارند و در مناطق دور دست هم قرار گرفته‌اند و معمولا در مدارسی که آمار جمعیت بیشتری دارند این امر محقق می‌شود. 

طرح «هر مدرسه یک روحانی» در همه دوره‌های تحصیلی اجرا خواهد شد

رحیمی در مورد مقطع مدارسی که در این طرح شرکت داده می‌شوند نیز توضیح داد: دوره‌های تحصیلی در این طرح خیلی فرقی ندارند و در همه دوره‌های تحصیلی این طرح اجرا خواهد شد. ما قطعا تناسب جنسیت مبلغ را در نظر داریم و در مدارس دخترانه مبلغان خانم و در مدارس پسرانه مبلغان آقا حضور خواهند داشت. این مبلغان قبل از حضور در مدرسه آموزش‌های لازم در رابطه با برخورد با نوجوان و جوان، نحوه ارتباط‌گیری با کودکان، روانشناسی این گروه‌های سنی و… را می‌بینند تا با آمادگی کامل در مدرسه حضور پیدا کنند. 

قم با توجه به ظرفیت تامین مبلغ می‌تواند طرح «هر مدرسه یک روحانی» را توسعه دهد

مدیرکل آموزش و پرورش قم در مورد پیش‌بینی خود از تسری این طرح به سایر مدارس در شهرهای مختلف و اشتیاق مدارس خارج از قم به اجرای این طرح کشور گفت: این ایده تحت عنوان مبلغان امین تقریبا چند سالی است که در مدارس اجرا می‌شد، اما خیلی محدود بود. آخرین آماری که ما داریم، حدود پنج هزار مبلغ در کل کشور در غالب همین مبلغان امین در مدارس حضور داشتند. قم با توجه به ظرفیت و امکان تامین مبلغ به نسبت تعداد مدارس، می‌تواند این برنامه را توسعه دهد و امیدواریم شرایط حضور طلاب بیشتری را در مدارس فراهم کنیم. 

از حضور روحانیت در مدرسه استقبال صورت می‌گیرد

رحیمی در ادامه در مورد استقبال بچه‌ها از حضور روحانیت در مدرسه و احساس نیازی که به وجود یک روحانی دارند، توضیح داد: ما حداقل یک نمونه پنج هزار نفری در سطح کشور با فرهنگ‌ها و طبقات اجتماعی گوناگون داشته‌ایم و یک پژوهشی هم در سطح کشور در مورد میزان استقبال خانواده‌ها و دانش‌آموزان در کشور انجام شده و با درصد زیادی از حضور روحانیت در مدرسه استقبال صورت می‌گیرد و واقعا هم خانواده‌ها و هم دانش‌آموزان خلائی را در حوزه تربیتی، اخلاقی و اعتقادی حس می‌کنند و پژوهش‌ها نشان می‌دهد استقبال بسیار بالاست و عموم این طلبه‌ها در سنین میان سالی هستند و در واقع از طلبه‌های خبره هستند و دوره‌های لازم را دیده‌اند و با تخصصی که دارند ارتباط خوبی با بچه‌ها و خانواده برقرار می‌کنند و استقبال بسیار خوب خواهد بود. 

رحیمی که پیش از این گفته بود مدارس قم در تابستان تعطیل نخواهد بود، در مورد برنامه‌های مدارس قم در ایام تابستان توضیح داد: دوسال درگیری با بیماری کرونا، ضربات محکمی در حوزه‌های مختلف آموزشی-تربیتی به نسل جوان و نوجوان ما وارد کرد و در این مسئله شکی نیست. امروز آسیب‌های اجتماعی نمود پیدا کرده بنابراین ما برای اینکه ارتباط بین دانش‌آموزان مدارس قطع نشود، ترتیبی دیده‌ایم تا مدارس در طول تابستان تعطیل نشود. ساز و کار ایده ما اینطور نیست که چهارچوب‌های سفت و سخت قانونی به دنبال داشته باشد بلکه حضور در این برنامه‌های مدارس در طول تابستان اختیاری است، اما شرایطی فراهم می‌شود که هم خانواده از آن استقبال خواهند کرد هم دانش‌آموزان. ما فعالیت‌های متنوعی داریم از جمله آموزش خانواده‌ها، برگزاری کلاس‌های آموزشی برای دانش‌آموزان به این جهت که خیلی از دانش‌آموزان در درس‌هایی دچار ضعف شده‌اند. در این راستا کلاس‌هایی برای پایه‌های مختلف برگزار می‌کنیم و همکاران ما در مدارس حضور پیدا می‌کنند و خدماتی ارائه می‌دهند. 

راهکاری به سوی تبدیل مدرسه به کانون تربیتی محله

او افزود: خانواده‌های علاقه‌مند برای اینکه فرزندانشان برای سال آینده آمادگی بیشتری پیدا کنند یا ضعف‌هایی که سال‌های قبل داشتند را جبران کنند، می‌توانند به مدرسه مراجعه کنند و از خدمات تابستانی ما استفاده کنند. ضمن اینکه با توجه به راهکار سند تحول بنیادین، مبنی بر تبدیل مدرسه به کانون تربیتی محله، ما خدماتی هم به خانواده‌ها و اهالی محل در قالب‌های گوناگون ارائه دهیم از جمله توسعه ورزش‌های دسته جمعی که در این راستا صبح‌ها محیط مدارس دخترانه در اختیار مادران و دختران و مدارس پسرانه در اختیار پسران و پدران قرار می‌گیرد تا بتوانند مسابقاتی بین مادران دختران و پدران و پسران برگزار کنند.

رحیمی ادامه داد: همچنین از متخصصان آموزش خانواده برای آموزش خانواده‌ها استفاده می‌کنیم و معلمان کلاس‌های درسی در رشته‌های مختلف برگزار می‌کنند. ما در این زمینه تجربه‌های دیگری هم داشتیم از جمله اینکه در تعطیلات عید نوروز در مدارس پایگاه‌های علمی داشتیم و بچه‌ها از صبح به مدرسه می‌آمدند و تا نه شب حضور داشتند و به مطالعه می‌پرداختند و محیط‌های امنی برای خانواده‌ها و دانش‌آموزان فراهم شده بود و استقبال خوبی هم از آن شد. بنابراین چنین فعالیت‌هایی قرار است در طول تابستان در مدارس استمرار پیدا می‌کند. با توجه به تنوعی که در برنامه‌ها داریم فکر می‌کنم استقبال خوبی از طرح شود و محل تقویت ارتباط اجتماعی هم به وجود بیاید و عرصه‌های مختلف تربیتی-آموزشی و اجتماعی را تحت پوشش قرار می‌دهد و امیدواریم با کمک سایر دستگاه‌هایی که در حوزه فعالیت‌های تابستانی نقش دارند مثل سازمان تبلیغات اسلامی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، پایگاه‌های بسیج، تربیت بدنی و… بتوانیم این تابستان، تابستان خیلی خوبی را برای دانش‌آموزان و جامعه رقم بزنیم. 

برای جبران کاستی‌های پیش آمده در این دو سال اقدام می‌کنیم

او در مورد پایش‌های آموزش و پرورش قم در زمینه میزان افت تحصیلی دانش‌آموزان این استان گفت: در این دوسال پایش‌هایی انجام شده و در برخی نقاط حدود یک نمره معدل افت تحصیلی داشته‌ایم و امسال هم مدارس حضوری شد و بعد از امتحانات نوبت دوم این پایش دقیق‌تر انجام می‌شود و در چهارچوب آزمون‌ها بچه‌ها در سنجش و ارزشیابی بهتری شرکت می‌کنند و هم آن‌ها واقعی‌تر به نقاط قوت و ضعف خود پی می‌برند هم ما و هردو برای جبران کاستی‌های پیش آمده در این دو سال اقدام می‌کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز