خبرگزاری کار ایران

در گفتگو با ایلنا مطرح شد:

راه اندازی مراکز معین «درمان ناباروری» در دانشگاه‌های مختلف/ پوشش بیمه‌ای هزینه‌های درمان از سال گذشته

asdasd
کد خبر : ۱۲۱۱۱۵۷

رییس مرکز تحقیقات باروری و ناباروری دانشگاه شهید بهشتی گفت: درمان های ناباروری رشد بسیار خوبی در کشور داشته اند و به جهت افزایش جمعیت و بهینه سازی آن، مراکز معین درمان ناباروری درحال راه اندازی در دانشگاه های مختلف هستند که علاوه بر ۷۰ مرکز ناباروری، این مراکز معین هم درمان ها را انجام می‌دهند و افراد را در مراحل پیشرفته به مراکز اصلی درمان ناباروری ارجاع می‌دهند.

«سید جلیل حسینی»، رییس مرکز تحقیقات باروری و ناباروری دانشگاه شهید بهشتی در گفت و گو با خبرنگار ایلنا با بیان اینکه ۱۵ درصد زوج ها درگیر ناباروری هستند، گفت: این پدیده می‌تواند فاکتورهای مردانه یا زنانه داشته باشد که فراوانی هرکدام در حدود ۵۰ درصد است. 

او افزود: بسیار ضروری است که انگشت اتهام را از بانوان کشور برداشته شود. شاهدیم که هر زوجی که صاحب فرزند نمی‌شوند، خانواده زن یا مرد، خانمها را برای درمان به پزشک می فرستند که اشتباه است و فشار مضاعفی را به زنان وارد می‌شود. از آنجا که ۵۰ درصد علت آقایان هستند، بسیار مهم است که از ابتدا آقا و خانم نابارور با هم به پزشک مراجعه کنند. در مراکز ناباروری نیز باید قانونی وضع شود که نمی‌شود فقط خانم ویزیت شود و حتما باید آقا هم تحت ویزیت و بررسی قرار بگیرد. 

حسینی گفت: این مساله باید از سوی بیمه ها، وزارت بهداشت و مراکز درمانی ناباروری الزامی شود، زیرا عارضه این مساله این است که مرد تصور می‌کند به لحاظ مردانگی مشکلی ندارد و خانم را برای درمان می‌فرستد، درحالی که گاهی اشکالات عمده ای مربوط به مرد است و چون همسر موفق به بارداری نشده است، مرد اقدام به ازدواج دوم و حتی سوم می کند، درحالی که خودشان هستند که توانایی باروری ندارند. 

حسینی گفت: نمی‌توان گفت ناباروری درحال افزایش است اما سبک زندگی نسبت به سال های گذشته تغییر پیدا کرده و استرس در زندگی افراد پررنگ تر شده است، از طرفی متاسفانه استفاده از مواد مضر و آلودگی هوا بیشتر شده است. مجموعه اینها به نوعی افزایش ناباروری های اولیه را در پی خواهد داشت. البته چندین مطالعات ملی انجام شده در کشور برروی این پدیده گویای همسانی نرخ ناباروری در ایران با آمارهای دیگر کشورهاست. 

او افزود: ناباروری همیشه درمانهای پیشرفته ندارد و در بسیاری از مواقع با درمانهای اولیه و جراحی های ساده چه در  خانم ها و چه در آقایان مشکل حل می‌شود، اما در صورتی که درمان اولیه به نتیجه نرسد، هزینه های جراحی ها و تجهیزات و موادی که برای درمانهای پیشرفته باید مصرف شود، زیاد است و هزینه سنگینی را به زوجین که اکثرا هم زوج های جوان هستند و به لحاظ اقتصادی هنوز بنیه قوی ندارند و یا از اقشار آسیب پذیر که پس انداز چندانی ندارند، تحمیل می‌کند و این زوجین را دچار مشکل می‌کند. گاهی هزینه های کمرشکنی به زوجین تحمیل می‌شود که بخواهند درمانهای میکرواینجکشن را انجام دهند. اما خوشبختانه باتوجه به سیاست کشور جهت افزایش جمعیت، تا حد زیادی در مراکز دولتی این هزینه ها پوشش داده شود. 

حسینی گفت: به ویژه از سال گذشته بیمه ها نیز درمانهای ناباروری را در لیست بیمه آورده اند و به نظر می‌رسد هزینه ها به نوعی راحت تر قابل مدیریت است. از طرفی باتوجه به سیاست افزایش جمعیت، بودجه هایی برای تامین هزینه درمانهای پیشرفته ناباروری اختصاص داده شده است که کافی نیست، زیرا با زوج هایی مواجهیم که همدیگر علاقه دارند و می‌خواهند کانون خانواده آن‌ها با داشتن فرزند گرم باشد، اما به خاطر هزینه های کمرشکن، هنوز هم درمانهای خودشان را به تاخیر می اندازند و گاهی دو، پنج یا ده سال این مساله را پیگیری نمی‌کنند و این زمان صرف پس انداز و تامین هزینه های درمان می‌کنند. 

او افزود: درمان های ناباروری رشد بسیار خوبی در کشور داشته اند و به جهت افزایش جمعیت و بهینه سازی آن، مراکز معین درمان ناباروری درحال راه اندازی در دانشگاه های مختلف هستند که علاوه بر ۷۰ مرکز ناباروری، این مراکز معین هم درمان ها را انجام می‌دهند و افراد را در مراحل پیشرفته به مراکز اصلی درمان ناباروری ارجاع می‌دهند. در مقایسه با دنیا وضعیت ایران به لحاظ دسترسی به امکانات درمان ناباروری قابل قبول محسوب می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز