خبرگزاری کار ایران

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت:

صنایع باید خریدار تولیدات علمی دانشگاه‌‌های علوم پزشکی باشند

asdasd
کد خبر : ۱۲۰۷۳۵۴

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: در دانشگاه‌های نسل ۳ نگاه‌ها باید به سمت صنعت باشد، صنایع باید خریدار تولیدات علمی دانشگاه‌ها باشند.

به گزارش ایلنا به نقل از وبدا، یونس پناهی در چهارمین نشست مدیران ارتباط با صنعت دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، گفت: امیدوارم با رشد تولید دانش، مجلات علمی و شاخص‌های نوآوری فرصت بیشتری برای خدمتگزاری به هموطنان داشته باشیم. 

وی با بیان اینکه خوشبختانه در تحول تحقیقات حوزه سلامت در کشور از دانشگاه نسل یک و دو عبور کرده‌ایم و وارد عصر دانشگاه‌های نسل ۳ شده ایم، گفت: در این مرحله باید در کنار تولید علم و مرجعیت علمی بتوانیم در حوزه فناوری و نوآوری نیازهای جامعه را در حوزه سلامت برآورده کنیم و دانشگاه‌ها در شاخص تبدیل دانش به ثروت، پیشتاز شوند. 

وی به جایگاه علمی کشور در دنیا اشاره کرد و گفت: در تولید علم و مرجعیت علمی در منطقه وضعیت خوبی داریم و با رشد قابل توجهی نسبت به سال گذشته مقام ۱۶ را از آن خود کرده‌ایم از نظر میزان ارجاعات علمی نیز جایگاه ۱۵ دنیا کسب کردیم. 

پناهی تاکید کرد: اگر به دنبال تبدیل دانش به ثروت و سرمایه ملی هستیم، حتما باید از شاخص‌های نوآوری استفاده کنیم. 

وی افزود: شاخص‌های نوآوری جهانی از جمله ساختار اجتماعی، سرمایه انسانی، زیرساخت بازار و همکاری دانشگاه و صنعت متعدد هستند که باید بتوانیم این ورودی‌ها را به قدری تقویت کنیم تا به فناوری و خلاقیت برسیم. متاسفانه در بین ۱۳۲ کشور رتبه ۶۰ را در حوزه شاخص‌های نوآوری داریم. باید شاخص‌های ورودی که به سیاست‌های کلان در حوزه تحقیقات و دانشگاه‌ها مرتبط است را اصلاح کنیم. 

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه وقتی کارخانه به دانشگاه مرتبط شود کارخانه تبدیل به صنعت می‌شود، افزود: همواره دانشگاه محل تولید دانش بوده و کارخانه محل ساخت است، اگر تولیدی انجام شود بدون حمایت دانشگاه آن محل فقط یک کارخانه است؛ در حوزه سلامت باید محل تولید مواد اولیه حوزه سلامت را به مراکز تولید دانش مرتبط کنیم همه رشته‌های حوزه سلامت مانند پزشکی، دندانپزشکی، دارو، پرستاری و بهداشت باید متناسب با مهارتی که دارند با تولید دانش به مرجعیت علمی برسند و سپس در صنعت به فناوری برسند همه این موارد به سیاستگذاری مربوط است. 

وی با بیان اینکه یکی از ظرفیت‌های بسیار خوب دانشگاه‌های علوم پزشکی پایان نامه هاست، افزود: ضروری است پایان نامه‌ها را به صنایع متقاضی وصل کنیم، برای مثال پایان نامه‌های رشته دندانپزشکی را باید به صنعت دندانپزشکی مرتبط کرد یا باید مشتری پایان نامه‌های داروسازی شرکت‌های داروسازی باشند. 

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه دانشگاه‌ها باید برای برقراری ارتباط با صنعت تولیدات دانشی و مقاله‌های چاپ شده را در بستر ترجمان دانش به زبان صنعت برگردان کنند، گفت: تاکنون زیرساخت‌های ارتباطی لازم به همت منظم برقرار شده و رشته‌های مربوطه راه اندازی و مستندات آماده شده و قوانین و مجوزهای لازم نیز موجود است و هر جا لازم باشد مصوبات مورد نیاز را در جلسات شورای معاونین که با حضور وزیر بهداشت برگزار می‌شود، به تصویب می‌رسانیم. 

وی افزود: در شورای عالی تحقیقات تاکید بر این است که تمام تحقیقات علوم پزشکی بر مبنای نیاز جامعه باشد و تولید دانش به سمت تولید ثروت آفرینی حرکت کند و در شورای عالی فناوری بر تاثیر فناوری و ورود آن به سبد خرید و زندگی آحاد مردم تاکید شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز