خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری مطرح شد:

توضیح رئیس کمیته امداد درباره اشتغال مددجویان/ چهار میلیون و ۶۲۸ هزار نفر را تحت پوشش داریم

asdasd
کد خبر : ۱۲۰۲۳۰۹

رئیس کمیته امداد درباره اشتغال مددجویان توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مرتضی بختیاری در نشست خبری خود درباره عملکرد کمیته امداد در سال ۱۴۰۰ گفت: سه مراسم عمده در طول سال داریم که به عنوان برند کمیته امداد جا افتاده است.یکی از این مناسبت ها جشن عاطفه ها است که در هنگام بازگشایی مدارس برگزار می شود و همه در این مراسم حضور دارند و در نهادینه کردن خیر و احسان نیز نقش مهم داشته است. یکی دیگر از این مناسبت ها جشن نیکوکاری است که در نزدیک نوروز و در سالروز تشکیل کمیته امداد یعنی ۱۴ اسفند به مدت یک هفته برگزار می شود.

رئیس کمیته امداد امام خمینی با اشاره به تاسیس کمیته امداد تصریح کرد: مناسبت سوم مناسبت ماه رمضان با عنوان جشن رمضان اقدامات ما برگزار می شود. 

بختیاری با بیان اینکه ماموریت کمیته امداد مشخص است، گفت: در اساسنامه کمیته امداد ماموریت های کمیته امداد مشخص شده است، مطالبات مقام معظم رهبری از کمیته امداد، توانمندسازی و ایجاد درآمد باثبات برای نیازمندان در همه ماموریت‌های کمیته است و این مطالبه نشان می دهد که کمیته از حوزه حمایت عبور کرده البته این به معنی این نیست که ما حمایت مان را از مددجویانی همچون سالمندان و از کارافتادگان بر می داریم بلکه حمایت ما از این افراد همچنان ادامه دارد. اما کار اصلی کمیته امداد این است که بسترتوانمندسازی را برای افراد تحت پوشش فراهم کند که البته این توانمندسازی شامل موضوعات مختلفی می شود. 

وی ادامه داد: یکی از موضوعات توانمندسازی، فرهنگسازی و مقابله با تنبلی و ایجاد خوداتکایی و خودباوری است.

رئیس کمیته امداد امام خمینی گفت: در سال ۱۴۰۰ برنامه های ما در حوزه اشتعال مختلف بوده است یکی از این برنامه ها هدایت شغلی است. به مددجویان آموزش می دهیم و زمینه اشتغال را برای آنها فراهم می کنیم. یکی دیگر از موضوعات ما در اشتغال بحث کاریابی است در این زمینه از مددجویان کمیته به کارآفرینانی که از ما تقاضای نیرو کرده اند معرفی می کنیم. موضوعی دیگر که در این زمینه دنبال می کنیم راهبری شغلی است و با شرکت های بنیان در این زمینه همکاری می کنیم و مددجویان را به راهبران شغلی معرفی می کنیم و راهبر شغلی مکلف است هم به مددجو کار را بیاموزد و هم مسیر را برای او هموار کند.یکی دیگر از موضوعات اشتغال تسهیلات کارفرمایی است. به ازای هر مددجو به کارآفرینی که شرایط ما را بپذیرد و اشتغال برای مددجو فراهم کند، ۱۰۰ میلیون وام قرض الحسنه  می دهیم. آخرین روش ما در این زمینه اشتغال های نوین است که در این زمینه با معاونت علمی ریاست جمهوری تفاهم نامه هایی برقرار کرده ایم.

وی همچنین درباره کمک های مردمی و خیرین گفت: برخی از خیران در همین تهران ۱۵۰هزار یتیم تحت پوشش کمیته را اداره می کنند. یکی از بهترین شیوه های مردمی کردن امدادرسانی همین طرح اکرام است. 

بختیاری با اشاره به مراکز نیکوکاری گفت: فلسفه مراکز نیکوکاری این است که امدادرسانی را مردمی کنیم هرجا مردم ورود کرده اند موفق بوده ایم و هر جا دور از مردم بودیم موفقیتی کسب نکرده ایم. حدود ۹ سال پیش موضوع مراکز نیکوکاری راه اندازی شد که مسجد محور اداره می شود. در این مراکز نیکوکاری فقط به مددجویان کمیته امداد رسیدگی نمی شود بلکه به همه نیازمندان در آن محل رسیدگی می شود در آینده نزدیک نیز طرح جدیدی را اجرا خواهیم کرد و صندوق صدقات را در اختیار مراکز نیکوکاری که عملکرد خوبی در محلات داشته اند قرار می دهیم.

وی با بیان اینکه حدود ۷۰۰ تا ۷۳۰ هزار دانش آموز، ۶ هزار نخبه و ۵۲ هزار دانشجو تحت پوشش داریم، گفت: در زمینه حمایت از این افراد بنیادهای خیریه‌ به ما کمک های زیادی کرده اند. همچنین یکی دیگر از ماموریت های ما این است که اطلاعات دانش آموزان و دانشجویان و نخبگان را در اختیار خیرین برای بورسیه شدن این افراد قرار دهیم. 

وی ادامه داد: ۵۴ درصد خانوارهای تحت پوشش زن سرپرست هستند و بیشتر آنها در روستاها ساکن هستند برای همین منظور اشتغال خانگی را برای این زنان ره اندازی کردیم و توفیقات خوبی در این زمینه داشته ایم. تا پایان بهمن ۱۱۰ هزار متر مربع فرش تولید شده که بیشتر آن در کارگاه‌های خانگی تولید شده است. 

رئیس کمیته امداد با اشاره به روش هم افزایی کمکهای خیرین گفت: در بحث تامین جهیزیه نهادهای مختلف حمایتی و خیرین کمک‌های بزرگی به ما کرده اند و تلاش ما این است که بتوانیم برای همه زوج های پشت نوبت جهیزیه تهیه کنیم. 

وی درباره تهیه وسایل گرمایشی و سرمای توضیحاتی ارائه کرد و گفت: برنامه این است که در هر استان برای مددجویانی که به خودکفایی رسیده اند جشن خودکفایی برگزار کنیم در استان‌های بزرگ گاهی تا دو هزار مددجو خودکفا شده اند مدت سه سال نیز از زمانی که برای مددجو اشتغال ایجاد می شود مددجو همچنان مورد حمایت است تا به خودکفایی برسد. البته براساس حکم ۳۵ برنامه پنج ساله امداد اگر زمینه کار برای مددجویان فراهم کردیم و آن مددجو از کار سرباز زد از حمایت کمیته خارج خواهد شد. 

رئیس کمیته امداد خاطرنشان کرد: کمیته امداد زیر نظر ولایت فقیه است و سرباز ولایت فقیه است و نباید به موضوعات سیاسی ورود کند و باید پاسخگو باشد.

وی درباره کمکهای موردی ادامه داد: با وجود نوسانات بازار و تکانه هایی که وجود داشت موارد موردی که به ما مراجعه کرده اند زیاد است و ما به این افراد کمکهای خودمان را داریم این کمکهای موردی به خانواده زندانیان نیازمند نیز ارائه می شود.

بختیاری درباره نظارت بر مراکز نیکوکاری گفت: ما معتقدیم خیریه ها باید شناسنامه دار باشند و باید شناخته شوند در مراکز نیکوکاری نیز ما به سراغ مراکز شناسنامه دار می‌رویم. امکان پولشویی در مراکز نیکوکاری صفر است.

وی درباره افزایش،مستمری گفت: ما پیشنهاداتی داشته ایم و منتظر هستیم تا بودجه در صحن مطرح شود و مشخص شود که چه میزان افزایش پیدا می کند. 

وی درباره آمار مددجویان کمیته امداد گفت: ۴ میلیون و ۶۲۸ هزار نفر تحت پوشش کمیته امداد هستند. 

بختیاری درباره نیازمند غیر مددجو تصریح کرد: در سال آینده ۵۰ درصد اعتبارات اشتغال برای نیازمندان غیرمددجو استفاده خواهد شد.  

ادامه دارد...

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز