خبرگزاری کار ایران

نقش اولیا در مدرسه، آن چنان که باید نهادینه نشده است

asdasd
کد خبر : ۱۱۹۳۵۰۸

وزیر آموزش و پرورش در آیین افتتاح برنامه‌ها و فعالیت‌های انجمن اولیا و مربیان با اشاره بر تأکید سند تحول بر نقش «خانواده» ها، گفت: «خانواده» و «معلم» در همه دوره‌های تحصیلی، «نقش بی‌بدیلی در تربیت دانش آموزان» دارد.

به گزارش ایلنا، یوسف نوری، در آیین افتتاح برنامه‌ها و فعالیت‌های انجمن اولیا و مربیان که در سالن جلسات دفتر وزیر و با حضور مجازی مدیران کل آموزش و پرورش، برگزار شد، با گرامیداشت یاد و خاطر شهدا و تبریک دهه فجر و ماه رجب المرجب، اظهار کرد: رویکرد به انجمن اولیا و مربیان قبل از انقلاب رویکردی تشریفاتی داشت. 

وی افزود: این رویکرد پس از انقلاب شکوهمند اسلامی، تغییر کرد و حضرت امام خمینی (ره) حضور مردم را در عرصه‌های مختلف اجتماعی مؤثر می‌دانست. 

نوری تصریح کرد: انجمن اولیا و مربیان با همین رویکرد در بعد از انقلاب فعالیت کرد و بر مشارکت اولیا در امور مدرسه تأکید داشت اما به مرور این نقش مشارکتی به تأمین امور مالی تقلیل یافت و دچار الگوی نامناسبی شد. 

وی ادامه داد: پس از جنگ، «رویکرد آموزشی» حاکم شد، هر چند این رویکرد توانمندسازی اولیا را در دستور کار قرار داد و رویکرد خوبی بود اما کامل نبود. 

وزیر آموزش و پرورش، خاطرنشان کرد: : در سند تحول بنیادین، ارکان فرآیند تربیت، ۴اصل است و «خانواده» مهم‌ترین و اولین این اصول است و دارای مهم‌ترین نقش در تربیت دانش آموزان است. 

وی گفت: برنامه درسی، اهمیت بالایی دارد زیرا این برنامه محتوا، ارزشیابی و تمام موضوعات مربوط به نظام تعلیم و تربیت را تعیین می‌کند. 

عضو کابینه دولت مردمی اظهار کرد: در دهه‌های اخیر نقش اولیا در مدرسه، آن چنان که باید نهادینه نشده است، هرچندبر اساس تحقیقات انجام شده خانواده نقش بی‌بدیلی در تربیت فرزندان داشته و معلم نیز نقش محوری دارد. 

وی ادامه داد: در شرایط کنونی اولاً باید اولیا را مورد توجه قرار دهیم، زیرا هر یک از اولیا برای ما آورده‌ای دارند و می‌تواند مهارت‌هایشان را به دانش آموزان بیاموزند و از طرفی دانش آموزان هم می‌توانند برای آشنایی با مهارت هریک از اولیا به محل کارگاه آن بروند و از نزدیک با فرآیند یک مهارت آشنا شوند. 

نوری با بیان این که اولیا می‌توانند الگوی مناسبی برای دانش آموزان باشند، خاطرنشان کرد: سند تحول بنیادین بر نقش تربیتی خانواده‌ها تأکید کرده است؛ بنابراین خانواده در همه دوره‌های تحصیلی نقش بی‌بدیلی در تربیت دانش آموزان دارد. 

وی افزود: اگر تضادی بین الگوهای تربیتی از جمله معلم و اولیا وجود نداشته باشد، اهداف تربیتی به خوبی محقق می‌شود. باید الگو‌های مشارکت معرفی شوند و از ظرفیت تشکیلات مختلفی که در محیط پیرامونی وجود دارند بهره‌مند شد. 

وزیر آموزش و پرورش بر بهره مندی حداکثری از ظرفیت اولیا تأکید و عنوان کرد: بر اساس راهکار ۴ سند تحول بنیادین، تقویت بنیان خانواده راهکاری مؤثر برای افزایش نقش بی‌بدیل آن در امر تربیت است، لذا به اولیا به عنوان یک سرمایه باید نگریست و از این سرمایه به صورت مطلوب استفاده شود. 

وی با اشاره به تولید تعدادی کتاب در دفتر انجمن اولیا و مربیان گفت: هیچ کتابی را انجمن اولیا تولید نمی‌کند مگر این که خود اولیا آن را نوشته باشند. ساز و کارهایی باید فراهم شود تا اولیا بتوانند به راحتی در امر تعلیم و تربیت فعالیت کنند. مجمع خیّرین، یکی از مصداق‌های موفق مشارکت اولیا در نظام تعلیم و تربیت است. 

عضو کابینه دولت مردمی افزود: در ۳۶کشور دنیا مدارس ایرانی خارج از کشور وجود دارد و در هیچ یک ازکشورها هیچ مدرسه‌ای تعطیل نیست. همه کارشناسان معتقدند در شرایط بحرانی، «مدرسه» آخرین جایی است که باید تعطیل شود و اولین جایی که باید بازگشایی شود. 

وی رعایت پروتکل‌های بهداشتی را یک اصل برشمرد و اذعان کرد: تعطیلی مدارس در دوسال اخیر، آسیب‌های اجتماعی زیانباری از بعد آموزشی، تربیتی به دنبال داشته است. 

نوری تصریح کرد: در زمینه واکسیناسیون با اقدامات خوبی که دولت مردمی انجام داد، ایران یک از کشورهایی است که بالاترین سطح واکسیناسیون را داشته؛ به طوری که درصد واکسیناسیون دانش‌آموزان ۱۲تا ۱۸سال در ایران از سایر کشورها بیشتر است. سازمان بهداشت جهانی می‌گوید: برای رفاه حال اجتماعی، باید مدارس باز باشد و ما نیز نمی‌خواهیم سلامت دانش‌آموزان به مخاطره بیفتد. 

وی افزود: چنان که در آخرین جلسه در هیأت دولت که با حضور وزیر بهداشت مطرح شد، تعطیلی مدارس باید به صورت منطقه‌ای و در مکان‌های پرخطر اتفاق افتد؛ لذا نباید به طور کلی مدارس را تعطیل کرد. 

وزیر آموزش و پرورش گفت: در شرایط کرونایی، نباید مردم با شایعات و تصمیمات اشتباه در این خصوص سرگردان شوند. این احتمال وجود دارد که کرونا همچنان استمرار داشته باشد؛ لذا باید شرایط خود را با آن تطبیق دهیم. در شرایط کنونی، کار معلمان تا سه برابر افزایش یافته است و من از همه معلمان تشکر می‌کنم. 

شایان ذکر است: در این پایان این مراسم، از ۲۲عنوان کتاب در بخش اولیا و مربیان به مناسبت ۲۲ بهمن رونمایی و از تعدادی از اولیای فعال در انجمن تقدیر شد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز