خبرگزاری کار ایران

معضل صندلی‌های خالی در رشته‌های داخلی، طب اورژانس، بیهوشی و اطفال

asdasd
کد خبر : ۱۱۹۲۶۹۳

معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: مشکل صندلی های خالی دستیاری در چند رشته خاص از جمله طب اورژانس، داخلی، بیهوشی و اطفال است که رشته های مادر وبا اهمیتی نیز هستند اما جاذبه و آینده آنها ممکن است جذاب نباشد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، «ابوالفضل باقری فرد»، معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نشستی خبری که به صورت مجازی برگزار شد گفت: یکی از بزرگ ترین حوزه های وزارت بهداشت معاونت آموزش است و سال ۶۴ که آموزش از علوم جدا شده و به وزارت بهداشت پیوست، قسمتی از وزارت علوم به وزارت بهداشت وارد شد. ۲۲ مدیریت در معاونت آموزشی داریم و یکی از مهم ترین آنها دبیرخانه شورای آموزش پزشکی است که همه تصمیمات در حوزه پزشکی مربوط به آنها و لازم الاجرا است. در حال حاضر ۲۷۰ هزار دانشجو در رشته های علوم مختلف داریم. ۲۰ هزار نفر هیات علمی داریم و ۲۵۰ رشته محل در دانشگاه های علوم پزشکی وجود دارد که همه ساله رو به افزایش است. 

او افزود: همانطور که گفته شد یکی از مهم ترین بخش های معاونت آموزش دبیرخانه شورای آموزش پزشکی است و تصمیم خوبی که اخیرا در آن گرفته شد افزایش حقوق دستیاری بود. این تغییر به طرز قابل ملاحظه ای انجام شد و اعتبار آن از محل درآمد اختصاصی بیمارستانهاست که از درآمدهای پایدار است. تدوین منشور دستیاری نیز در دست انجام است.

باقری فرد گفت: یکی از مشکلات در مرحله تخصص پزشکی، عدم دسترسی به پزشکان متخصص به میزان کافی است و معضلی به نام صندلی های خالی در رشته های تخصصی و فوق تخصصی وجود دارد. برنامه داشتیم و داریم که با بومی گزینی هم کمبودها را جبران کرده و هم صندلی های خالی را پر کنیم که نیاز به هماهنگی سایر ارگانهای وزارت بهداشت دارد.

او افزود: ۶ هزار دانشجوی خارجی در دانشگاههای علوم پزشکی داریم که عمدتا از کشورهای منطقه مانند عراق، افغانستان و سوریه هستند. معضلی که سالیان سال با آن درگیر بودیم مساله دانشجویان ایرانی خارج از کشور است که شرایطی را برای آن مشخص کرده ایم که اگر بخواهند حین تحصیل به ایران برگشته و ادامه تحصیل دهند براساس آن اقدام کنند. این افراد ارزیابی می شوند و بعد از ارزیابی می توانند در داخل کشور مشغول به تحصیل یا ادامه کار شوند. در خصوص دانشجویانی که در حین تحصیل هستند شرایطی را پیش بینی کردیم که طبق آن ضوابط اقدام می کنند اما برنامه هایی برای اعلام شرایطی در آینده داریم که این افراد با حفظ عدالت آموزشی در داخل کشور ادامه تحصیل دهند. 

باقری فرد در ارتباط با افزایش ۲۰ درصدی ظرفیت پزشکی در سال آینده گفت: این افزایش ۲۰ درصدی در شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب شد و توسط ریاست جمهور به وزارت بهداشت ابلاغ شد. این افزایش برای سال آینده ۱۶۰۰ نفر و برای مناطق محروم با اولویت بومی گزینی خواهد بود. ما با این افزایش ظرفیت می خواهیم کمبود در مناطق محروم را حل کنیم. بنابراین تابع ضوابطی هست که درحال تدوین آن هستیم که افزایش چگونه باشد که بتوانیم مشکل کمبود پزشک در مناطق محروم را حل کنیم. مشکل ما این است که وقتی افراد غیربومی را در این مناطق جذب می کنیم حتی با اخذ تعهد قادر به سکونت در این مناطق نیستند. سیاست ما استفاده از افراد بومی و آموزش آنهاست که عمدتا در همان مناطق اموزش دیده باشند و این باعث می شود تغییرات مکانی کمتر اتفاق بیافتد. 

معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: بیماری کرونا باعث شده است افت آموزشی محسوسی ایجاد شود. علی رغم همه برکات آموزش مجازی آموزش حضوری در حیطه پزشکی امری ضروری است. با توجه به مشکلات ناشی از کرونا که برخی از بخش ها نتوانستند به نحو مطلوب آموزش ببینند، برنامه هایی را تدوین کردیم که در بخش هایی بتوانیم افت تحصیلی دانشجویان را جبران کنیم. 

او افزود: معضل صندلی های خالی مربوط به همه رشته ها نیست و در رشته هایی این مساله وجود دارد که آینده شغلی آنها مبهم است و مشکل در نظام پرداخت دارند. البته خوشبختانه تکمیل ظرفیت اعلام کردیم که ۴۰ درصد صندلی های خالی در مناطق محروم عمدتا پر شد. برنامه امسال برای حل صندلی های خالی در دستیاری، این است که برای آموزش‌های دستیاری بتوانیم در برخی از محل ها که مشکل متخصص و صندلی های خالی دارند، اختیارات را به دانشگاه ها واگذار کنیم که دستیارانشان را به صورت بومی جذب کنند. برنامه هایی داریم که جاذبه هایی از نظر پرداخت و تعهدات ایجاد کنیم که این رشته ها بتوانند جذابیت های خودشان را پیدا کنند.

باقری فرد درارتباط با برخی اخبار مبنی بر طرح جداسازی آموزش پزشکی از وزارت بهداشت و پیوستن آن به وزارت علوم گفت: همانطور که رسما موضعمان را اعلام کردیم، این تصمیم مغایر با سیاست های سلامت ابلاغی مقام معظم رهبری است که بند هشت آن بر ادغام درمان با آموزش تاکید می کند. 

او افزود: ما کنکوری داریم که رقابتی بسیار سنگین بین بهترین ها و نخبگان است. از عدالت به دور است که عده ای برای دور زدن کنکور برای مدتی به خارج کشور بروند و بعد از مدتی در ایران با دانشجویانی که به سختی کنکور داده اند درس را ادامه بدهند. بی قانونی های زیادی داشتیم و شرکتهایی افراد را شاید فریب می‌دهند و شرایط را طوری فراهم می کنند که افراد در خارج از کشور ثبت نام کنند و بعد از مدتی مانند شش ماه به کشور برگردند. دانشجویانی که از سال ۲۰۱۹ به خارج از کشور رفتند فعلا نمی توانند به کشور برگردند و ضوابطی را برای آن درحال بررسی هستیم که شرایط خاصی را برای این مساله مشخص کنیم. 

باقری فرد گفت: از مهر ماه امسال تمام کلاس ها به صورت حضوری است به استثنای ورودی های ۱۴۰۰ که درس های غیربالینی دارند و باتوجه به مشکلاتی که برای خوابگاه وجود داشت اجازه دادیم آموزش آنها به صورت مجازی باشد. البته برای رفع اشکال یک ماه باید حضوری به دانشگاه بیایند. اما به خاطر شرایط کرونا تصمیم گیری با ستاد ملی کروناست و با ابلاغ وزارت بهداشت به روسای دانشگاه ها، آموزش به جز شهرهای قرمز به صورت حضوری است و در شهرهای قرمز با ستاد ملی مقابله با کرونای استان و روسای دانشگاه ها، آموزش به صورت حضوری و مجازی ترکیبی است اما در رنگ بندی های دیگر آموزش حضوری است. افرادی که باید مانند پزشکان کار کنند مانند دستیاران حضورشان باید به جهت کمک به نظام درمان بیشتر هم باشد. 

او در انتها گفت: مشکل صندلی های خالی دستیاری در چند رشته خاص از جمله طب اورژانس، داخلی، بیهوشی و اطفال است که رشته های مادر و اهمیتی نیز هستند اما جاذبه و آینده آنها ممکن است جذاب نباشد زیرا حداقل درآمد و مسئولیت زیادی دارند و فاکتورهای متعددی در عدم استقبال از این رشته ها نقش دارد که در یک برنامه جامع همه را باید بررسی کنیم و امیدواریم سال آینده این علاقه را ایجاد کنیم که بتوانیم از وجود این عزیزان نهایت استفاده را ببریم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز