خبرگزاری کار ایران

رییس انستیتو پاستور ایران:

دز چهارم پاستوکووک ۱۰۰ درصد درمقابل امیکرون ایمنی ایجاد می‌کند

asdasd
کد خبر : ۱۱۹۲۲۲۴

رییس انستیتو پاستور ایران گفت: کسانی که دز چهارم واکسن پاستوکووک را گرفته‌اند ۱۰۰ درصد در برابر اومیکرون ایمن هستند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، «علیرضا بیگلری»، رییس انستیتو پاستور ایران در نشست خبری که به صورت مجازی برگزار شد، گفت: باتوجه به اینکه کمتر از دو هفته بعد به سالگرد دومین سال تشخیص اولین موارد کرونا در کشور می‌رسیم، می‌خواهم گزارشی کوتاه را از دستاوردهای انستیتو پاستور ایران در کووید ۱۹ عرض کنم.   با توجه به اینکه شیوع کرونا، پیچیدگی‌های خاص حودش را داشت، در آغازین روزهای شروع این پدیده انستیتو پاستور آمادگی خودش را برای تشخیص این بیماری در کشور اعلام کرد. در ۳۰ بهمن اولین موارد کرونا به تایید انستیتو پاستور ایران رسید، بلافاصله انستیتو پاستور ایران از سوی وزارتخانه به عنوان مسئول کمیته راه اندازی شبکه تشخیص آزمایشی کووید ۱۹ شد و با راه اندازی آن که با حضور واحدهای ذی ربط شکل گرفت، ابتدا تصمیم گرفته شد تمام نمونه‌های کووید کشور از ۷۵۰ بیمارستان به انستیتو پاستور ارسال شود زیرا اغلب مراکز استان توانایی تشخیص نداشتند. 

بیگلری گفت: ضمنا تصمیم گرفته شد آموزش کادر آزمایشگاهی دانشگاه‌ها انجام شود و با تامین کیت مصرفی برای آزمایشگاه‌های استان‌ها و آموزش کارکنان تقریبا در پایان اسفند ۹۸ یعنی کمتر از یک ماه توانسته بودیم شبکه تشخیصی کووید ۱۹ را با شرکت ۷۰ آزمایشگاه در سراسر کشور راه بیاندازیم. از اول اسفند ۹۸ فراخوان تولید کیت کرونا به شرکت‌ها داده شد و توانستند انواع کیت‌های ازمایشگاهی کرونا را تولید کنند، به طوری که شبکه گسترش پیدا کرد و شاهد هستیم یک شبکه تشخیص مولکولی با ۵۰۰ آزمایشگاه در کشور وجود دارد و انواع کیت‌ها در کشور تولید شده است، به طوری که آمادگی داریم صادرات هم داشته باشیم. ایجاد، راه اندازی و هدایت شبکه تشخیصی آزمایشگاهی فرصتی بود که در دل یک تهدید و در اوج شدیدترین محدودیت‌های تحریم‌ها به وجود آمد و باری دیگر همانطور که انستیتو پاستور در همه گیری‌های قبلی سنگر اول مبارزه با بیماری‌ها بود، در کووید ۱۹ محوریت تشخیص آزمایشگاهی کشور را به عهده گرفت و نقش خودش را در قرن دوم فعالیت‌هایش به ثمر رساند. 

او با اشاره به واکسن پاستوکووک افزود: سعی شد واکسنی تولید شود که علاوه بر کارایی قابل توجه، ایمن و بی‌خطر نیز باشد و با بیماری مقابله کند. در طی همکاری که پاستور با کوبا داشت، واکسن پروتئینی ساخته شد. این واکسن با توکسویید کزاز همراه شده و واکسن کزاز از بی خطر ترین واکسن های دنیاست. این واکسن اولین واکسن پروتئینی کونژوکه دنیاست و تنها واکسن دنیاست که از دز یادآور اختصاصی هم برخوردار است یعنی پاستوکووک پلاس که یادآوری بسیاری از واکسن‌های دیگر هم هست. یکسال قبل همه فکر می‌کردند دو دز تزریقی کافی است اما در همان روزها طراحی واکسن انستیتو پاستور و فیلای اینگونه بود که به فکر دز سوم هم بودیم. 

رییس انستیتو پاستور ایران گفت: در کارآزمایی فاز سوم که در کوبا و در ایران در هشت شهر با شرکت ۲۴ هزار نفر انجام شد نشان داد همانطور که ایمن و بی‌خطر است، می‌تواند در ۹۶ درصد موارد از بیماری شدید جلوگیری کند. باتوجه به اینکه زیرساخت واکسن از طراحی استفاده شده که عموما برای واکسن‌های کودکان و شیرخواران از آن استفاده می‌شود، قابلیت تزریق به دو سال به بالا را نیز دارد که در کودکان به دو دز اصلی اکتفا می‌شود.

بیگلری گفت: مقاله‌ای که هفته گذشته درارتباط با تاثیر پاستوکووک بر روی امیکرون اطلاع عموم رسید نشان می‌دهد افراد با سه دز تزریق پاستوکووک بیش از ۹۰ درصد توانایی مقابله با امیکرون را داشته اند و نشان داده شده که کسانی که دز چهارم این واکسن را گرفته‌اند از ۱۰۰ درصد در برابر اومیکرون ایمن هستند.البته باید توجه کرد اکثر واکسن‌ها نقش کمربند ایمنی خودرو را دارند که نمی توانند از تصادف جلوگیری کند بلکه از شدت عارضه کم می کنند بنابراین توصیه می شود مردم به تزریق هر واکسن موجود اقدام کنند و باتوجه به نزدیکی ورود کشور به درگیری‌های بیشتر با امیکرون، واکسیناسیون خود را تکمیل کنند. از آنجایی که اثبات شده است که درگیری کودکان با اومیکرون در این موج بیشتر خواهد بود، امیدواریم خانواده‌ها در اولین فرصت ممکن نسبت به ایمن‌سازی فرزندشان اقدام کنند. 

او افزود: انستیتو پاستور ایران تلاش کرد در امر تشخیص و ایمن‌سازی آنچه که توان داشت با تلاش شبانه روزی اعضایش تامین کند. مسلما تجربه دو سال گذشته تجربه بسیار بزرگی برای این بود که از آن برای روزهای آتی استفاده کنیم. در دو سال گذشته فناوری واکسن ارتقایی پیدا کرد که معمولا در طول زمان ۲۰ساله می توانیم شاهد آن باشیم. 

بیگلری درارتباط با کمبود این واکسن در مراکز واکسیناسیون گفت: پاستور دو نوع واکسن یعنی پاستوکووک و پاستوکووک پلاس تولید می کند. برنامه عادی ما این بود که کسانی که دو دز واکسن را تزریق کنند به فاصله دو ماه دز سوم را دریافت کنند. برنامه تولید پاییز سال ۱۴۰۰ همانطور که می‌دانید، تقریبا ۵ تا ۶ ماه قبل تولید بسته می شود و ماهیانه در پاییز پنج میلیون دز پیش بینی کرده بودیم تولید کنیم. باتوجه به اینکه این واکسن تنها واکسنی بود که برای کودکان مجوز دارد، عمدتا ۱۰ میلیون دز را از جنس پاستوکووک برای کودکان تولید کرده بودیم زیرا این حدس زده می شد که برای کودکان کمبود واکسن خواهیم داشت. از ۱۵ میلیون دز پاییز ۱۰ میلیون دز پاستوکووک برای کودکان و ۵ میلیون دز برای بزرگسالان بود یعنی برای ۵ میلیون بزرگسالی که پیش بینی کرده بودیم ۳ میلیون ۳۰۰ هزار دز پاستوکووک و ۳ میلیون ۶۰۰ هزار دوز واکسن پاستوکووک پلاس بوده است. صحبتی از پاستوکووک پلاس برای تولید بیشتر نبود. باتوجه به اینکه از مهر و آبان بر نیاز به دز سوم از سوی نهادهای علمی در دنیا تاکید شد، برای دز سوم دیگر واکسن‌ها نیز از پاستوکووک پلاس استفاده شد. 

او افزود: باتوجه به اینکه ۶۰ میلیون نفر دیگر در کشور واکسن‌های دیگری مانند سینوفارم و آسترازنکا را دریافت کرده بودند و تامین دز سوم برای این افراد در بازه کوتاه سخت است و اینکه سفارش واکسن از سوی وزارت بهداشت داده می شود و براساس سفارش آن داده می شود ما برنامه تولید بیشتر را باتوجه به استقبال مردم که نشان دهنده کیفیت واکسن و اعتماد مردم است، داریم. 

بیگلری گفت: اینکه بتوانیم حدود ۶۰ تا ۷۰ میلیون دز در زمان کم تولید کنیم امکانش کم است اما برنامه ریزی تولید انجام شده است و طبق برنامه تولید وزارت بهداشت تولید هردو واکسن را به صورت افزایشی در برنامه خودمان خواهیم داشت. 

او با اشاره به امکان استفاده از پاستوکووک به عنوان دز چهارم افزود: همانطور که وزارت بهداشت اعلام کرده است کسانی که دو دوز پاستوکووک گرفته و دز سوم پاستوکووک گرفته‌اند بعد از شش ماه از دز سوم، برای یادآور حتما از پاستوکووک استفاده خواهند کرد. این درخواست را به کمیته واکسن داده‌ایم که پاستوکووک به عنوان دز بوستر واکسن‌های دیگر مورد استفاده قرار بگیرد که منتظر نتایج مطالعه و مجوز برای یادآور دیگر واکسن‌ها و چه برای دز چهارم پاستوکووک پلاس هستیم.

رئیس انستیتو پاستور ایران درارتباط با انتشار مقاله اثرگذاری پاستوکووک برروی اومیکرون گفت: در ارتباط با اثرگذاری پاستوکووک بر اومیکرون مقاله‌ای در bmj چاپ شده و اطلاعاتش موجود و مطالعات آن در کوبا انجام شده است. زیرا کوبا زودتر از دچار پیک اومیکرون شدند. 

او افزود: مطالعات پاستوکووک پلاس به عنوان یادآور برای بسیاری از واکسن‌ها طبق تصمیم کمیته واکسن مورد استفاده قرار گرفته و طبق مطالعه‌ای که انجام داده بودیم، ۲۵۰ نفر از کسانی که بهارات گرفته بودند برای آن‌ها از پاستوکووک استفاده شد که اطلاعات آن در حال آنالیز است. مطالعه‌ای نیز برای مقایسه پاستوکووک و پاستوکووک پلاس درحال انجام است که اثربخشی آن در افرادی که دو دز سینوفارم و آسترازنکا و اسپوتنیک گرفته‌اند صورت گرفته که در طی هفته‌های آتی قابل چاپ و انتشار است. 

بیگلری درارتباط با واکسن آدنوویروسی جدید این انستیتو گفت: واکسن‌های آدنوویروسی، یکی از اولین واکسن‌هایی بودند که وارد مقابله با کووید ۱۹ شدند. واکسن اسپوتنیک، آسترازنکا و کانسینو برروی این پلتفرم ساخته شده اند. کارهای پیش بالینی این فناوری به صورت کاملا بومی در انستیتو پاستور انجام کارهای صورت گرفته است و پرونده‌اش به سازمان غذا و دارو ارسال شده است. با ورود به این کارآزمایی ایران پنجمین کشوری خواهد بود که فناوری تولید این واکسن را در دنیا داشته باشد. 

او با اشاره به وضعیت منابع مالی تولید واکسن افزود: با داشتن منابع مالی می‌توانیم تولید را ادامه دهیم. تقریبا می‌شود گفت مقدار بسیار کمی منابع مالی در قبال واکسن‌های تولید و عرضه شده دریافت کرده ایم، چه منابع ریالی و چه ارزش به راحتی فراهم نمی شود و کار را برای تولید سخت می‌کند. 

بیگلری گفت: مقالات پیش بالینی فاز یک و فال دو در اختیار عموم قرار گرفته است و بیشترین اطلاعاتی که در کشور در دسترس قرار گرفته مربوط به پاستوکووک است، چه مربوط به پیش بالینی، چه فاز یک  و چه استفاده از این واکسن به عنوان دز بوستر. کارآزمایی فاز سه نیز به صورت چند مرکزی در هشت شهر انجام شده و یک سوم داوطلبین را از کسانی انتخاب کردیم که بیماری زمینه‌ای کنترل شده داشتند. همه نکات سعی شده دقت شود که مقالات را در جای معتبری چاپ کنیم که در دست انجام است. با داشتن این مقالات و اینکه مستندات قبلی هم سعی شده خوب تدارک شود برای تاییدیه‌های بین المللی اقدام می‌کنیم و درجه بالایی از اطمینان وجود دارد که تاییدیه سازمان بهداشت جهانی را دریافت کنیم. 

او درارتباط با کیت تشخیصی اومیکرون افزود: کیت‌های معمولی که قبلا استفاده می‌شد، به راحتی می توانند موارد مشکوک را تشخیص دهند و اگر کسی کووید داشته باشد مشخص می‌شود اما نمی‌تواند افتراق دهد که دلتاست یا اومیکرون. ما کیت‌های اختصاصی را در موارد خاصی به کار می‌بریم، مثلا کسی که جدیدا از خارج کشور آمده یا در آی سی یو بستری هستند یا به صورت تصادفی تست می شود که اومیکرون با چه درصدی در کدام مناطق پراکنده است. برای تشخیص اولیه لازم نیست از کیت اومیکرون استفاده شود. از آنجا که واریانت غالب کشور اومیکرون است نیاز به تشخیص همه موارد نیست. 

رییس انستیتو پاستور ایران گفت: درسی که از پیک‌های قبل گرفتیم اینجا باید مورد توجه قرار بگیرد که سرعت انتقال این ویروس بسیار بالاست. اگر قبلا کسی دلتا می‌گرفت احتمال ابتلا اعضای خانواده در ۵۰ درصد موارد بود و الان این احتمال ۱۰۰ درصد است. بنابراین کسی که تست او مثبت می شود و همه کسانی که علایم دارند باید فرض شود کووید دارند. بهترین راه برای کنترل در جامعه این است که هرکسی علایم دارد فرض کنیم کووید است و از حضور در اجتماع پرهیز کنند، زیرا می‌تواند باعث انتقال به بقیه شود. 

بیگلری گفت: سرعت نمونه گیری هرچه زیادتر باشد از سرعت شیوع اومیکرون کمتر است. هرچه قدر بخواهیم تست بگیریم و متکی باشیم که صرفا با تست آن را کنترل کنیم به خطا رفته‌ایم زیرا سرعت انتقال آن به قدری بالاست که هرکس علایم دارد و با افرادی که کووید داشتند تماسی داشته حتما باید احتیاط کرده و از آلوده کردن جامعه خودداری کند. 

او افزود: حتی کسانی که واکسن زده‌اند احتمال ابتلا خواهند داشت، چه کسانی که کامل واکسن زده‌اند و چه نزده‌اند حتما از  ماسک استفاده کرده و از تجمع‌های بیهوده مخصوصا در فضاهای بسته خودداری کنند. 

بیگلری در انتها گفت: پاستوکووک که این هفته جاری توزیع می‌شود اولویت آن با افرادی است که از قبل از پاستوکووک استفاده کرده اند، می دانیم استقبال از پاستوکووک زیاد است اما تعهد ما این است که به کسانی واکسن داده شود که از پاستوکووک استفاده کرده اند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز