خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

لزوم تغییر قانون بکارگیری سلاح توسط پلیس/ اراذل و اوباش گستاخ شده‌اند

asdasd
کد خبر : ۱۱۹۲۱۶۰

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یازدهم با بیان اینکه قانون بکارگیری سلاح توسط نیروی های مسلح باید اصلاح شود، گفت: قوانین مربوط به نحوه برخورد با اراذل و اوباش قوانینی است که در گذشته تصویب شده و بازدارندگی لازم را ندارد و این باعث گستاخی اراذل و اوباش در بسیاری از نقاط کشور شده است.

"شهریار حیدری" عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یازدهم در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به شهادت یکی از ماموران فرماندهی نیروی انتظامی گفت: شهادت مظلومانه این افسر نیروی انتظامی را تسلیت می‌گویم. مجلس در دو صورت می‌تواند برای عدم تکرار چنین وقایعی کمک کند.اولین اقدام مجلس می‌تواند در راستای اصلاح قانون مقابله با اراذل و اوباش و دومین مورد بحث تقویت بنیه انتظامی کشور از جهات مختلف از جمله امکانات، تجهیزات و لجستیک است. مجلس باید کمک کند تا این دو موضوع همزمان باهم پیش‌ برود تا نیروی انتظامی با مشکلات کمتری در این زمینه مواجه شود.

این نماینده مجلس با بیان اینکه در این زمینه مجلس، دولت و دستگاه قضایی باید با هم کمک کرده تا قانون بازدارنده‌ و قاطعی تصویب شود، تصریح کرد: قوانین مربوط با اراذل و اوباش قوانینی است که در گذشته تصویب شده و بازدارندگی لازم را ندارد و این باعث گستاخی اراذل و اوباش در بسیاری از نقاط کشور شده است.

حیدری با بیان اینکه بعضا کلیپ‌هایی از مقابله پلیس با اراذل و اوباش منتشر می شود، ادامه داد: این نگران کننده است که چرا باید نیروی انتظامی با تجهیزات و افرادکم در مقابل تعدادی قمه به دست و چاقوکش بایستد که بعضا این افراد اسلحه سبک هم به همراه دارند. بنابراین باید این قانون تغییر کرده و قانونی تصویب شود که بازدارنده بوده و قاطع باشد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی ادامه داد: برای تغییر این قانون نیازمند همکاری مجلس، قوه قضاییه و دولت هستیم.

وی در پاسخ به این سوال که قانون بکارگیری سلاح توسط نیروهای مسلح باعث شده که پلیس در درگیری‌ها و عملیات‌ها کمتر از سلاح استفاده کرده و توان عملیاتی پلیس را کاهش می‌دهد آیا مجلس در این زمینه نیز برنامه‌ای برای اصلاح این قانون دارد، گفت: واقعیت این است که قانون استفاده از سلاح نیز باید اصلاح شود چراکه در چارچوب قانون استفاده از سلاح، نیروی انتظامی برای استفاده از سلاح سلسله مراتبی دارد.

حیدری تصریح کرد: نیروی انتظامی برای برخورد با اراذل و اوباش در ملاء عام ابتدا نمی‌تواند از اسلحه استفاده کند و باید از ابزار بازدارندگی مانند توصیه، تاکید و نهایتا تیر هوایی استفاده کند. ضمن اینکه تیراندازی نیاز به حکم قضایی دارد و تا وقتی این حکم دریافت شود طبیعتا این مامور هم مورد ضرب و شتم قرار می‌گیرد و هم ممکن است منجر به شهادت مامور شود از این جهت این قانون باید اصلاح شود.

وی ادامه داد: وقتی می‌گویم این قانون باید بازدارنده و قاطع باشد از جهات مختلف است یعنی یکی از مواردی که باید قانون اصلاح شود همین مورد بکارگیری سلاح است همچنین تجهیزات پلیس باید تقویت شود و حمایت از پلیس باید بیشتر شود بنابراین یک قانون جامع باید در همه این امور وجود داشته باشد و باید قوانین موجود اصلاح شود.

نماینده مردم قصر شیرین در پاسخ به این سوال که آیا در این زمینه باید از سوی دولت لایحه‌ای به مجلس ارسال شود، گفت: اگر لایحه‌ای از سوی دولت و قوه قضاییه به مجلس بیاید، بسیار زودتر قانون اصلاح و تصویب می‌شود اگر ما در قالب طرح انجام دهیم از آنجا که رسیدگی به طرح‌ها زمان بر است ممکن است مدت زمان طولانی برای اصلاح قانون سپری شود، اما اگر در قالب لایحه بیاید مجلس در دو فوریت می‌تواند آن را تصویب کند این روش هم زمان را کوتاه می‌کند و هم کارشناسی بهتری در خصوص آن صورت می‌گیرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز