خبرگزاری کار ایران

ضرورت مدیریت جامع زیست‌محیطی برای حفاظت از رودخانه‌های جاجرود و لار

asdasd
کد خبر : ۱۱۹۱۲۷۹

رودخانه‌های حفاظت‌شده جاجرود و لار با توجه به نقش بسیار مهمی که در تعادل اکوسیستم دارند، در تأمین آب شرب کلان‌شهر تهران نیز از اهمیتی خاص برخوردارند.

به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست، «محمدعلی حسین پور»، معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی استان تهران با تأکید بر اهمیت زیست‌محیطی رودخانه‌های جاجرود و لار می‌گوید:  مصوبات شورای عالی امنیت ملی درباره حفاظت کیفی منابع آبی  و مقابله با آلودگی آن  اهمیت زیست‌محیطی رودخانه‌های یادشده را دو چندان می‌کند.

وی می‌افزاید: با توجه به تعاریف علمی «کنوانسیون رامسر» به‌عنوان اولین معاهده بین‌المللی در مورد «حفاظت از تالاب‌ها و منابع آبی» می‌توان، تالاب‌ها را شامل مناطق مردابی، نمزارهای سیاه و باتلاقی، برکه‌ها و آبگیرهای طبیعی و حتی مصنوعی که می‌توانند دائم و یا موقت دارای آب ساکن و یا روان، شیرین، شور و یا نیمه شور باشند، دانست.

وی بابیان این‌که در استان تهران علاوه بر دو رودخانه حفاظت‌شده جاجرود و لار که به‌عنوان رودخانه‌های تالابی شناخته می‌شوند، به دریاچه‌های پشت سدهای لتیان، ماملو،لار و آبگیرهای فصلی مثل قنبر آباد، عشق آباد و تالاب فصلی بندعلی خان واقع در منطقه حفاظت‌شده کویر ورامین می توان اشاره کرد. 

وی ادامه می‌دهد: علاوه بر رودخانه‌ها و دریاچه‌های یادشده، به دریاچه خلیج‌فارس (چیتگر)، دریاچه‌های سدهای  فشافویه و نمرود در شهرستان فیروزکوه را هم می‌توان اشاره کرد و با توجه به این‌که بارندگی‌ها و شرایط اقلیمی نقش مهمی در میزان آبگیری این منابع آبی  در استان تهران دارد، میزبان پرندگان مهاجر در فصول زمستان است،که هرساله طی پایش و سرشماری زمستانه پرندگان مهاجر که از سوی اداره حیات‌وحش استان تهران انجام می‌شود، شاهد حضور بیش از ۲۳ هزار قطعه پرنده با تنوع گونه‌ای هستیم.

حسین پور بابیان این‌که همه این موارد بیانگر نقش مهم و با ارزش اکولوژیکی تالاب‌ها به‌عنوان پناهگاه حیات‌وحش و حفظ تنوع زیستی است و ارزش زیبایی‌شناختی هم دارد، به نقش تالاب‌ها و منابع آبی در تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی، آبخوان‌ها، کنترل سیلاب و رسوبات، تأمین منابع آبی شیرین، کاهش آلاینده‌ها به‌خصوص تلطیف آب‌وهوا، کمک به معیشت جوامع محلی و بومی از طریق رونق کشاورزی، ایجاد زمینه اشتغال پایدار با کارکردهای متنوع ازجمله صیادی، گردشگری و اکو توریسم می‌توان اشاره کرد.

وی به نقش و اهمیت تالاب‌ها در حفظ آداب ، رسوم، سنت‌ها و فرهنگ جوامع گوناگون اشاره می‌کند که منبع و خاستگاه آبادانی و تمدن در حاشیه تالاب‌ها و منابع آبی است و همین موضوع باعث کاهش مهاجرت‌ها به کلان‌شهرها می‌شود.

معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی استان تهران به رویکرد جدید مدیریت تالاب‌ها اشاره می‌کند و می‌گوید: در موضوع مشارکت همه ذینفعان و افزایش همکاری‌های بین بخشی به‌خصوص جوامع محلی و بومی، با رویکرد «مدیریت جامع زیست بومی» در حوزه‌های آبخیز مدنظر است.

محمدعلی حسین پور می‌افزاید: درباره حوزه آبخیز رودخانه جاجرود، برنامه مدیریت جامع زیست بومی در مرحله مطالعات قرار دارد و علاوه بر آن، یکی از محورهای اصلی مدیریت حفاظت منابع آبی، مطالعات تعیین نیازهای آبی و حقآبه زیست‌محیطی رودخانه‌ها است. در مورد حوزه‌های آبخیز رودخانه جاجرود انجام‌شده است و در مرحله طرح در شورای عالی آب در 3 سناریوی کم‌آبی، شرایط نرمال و ترسالی تعریف‌شده و در مرحله مطالبه از وزارت نیرو است.

وی به برنامه‌های آتی تالاب بندعلی خان اشاره می‌کند و می‌گوید:  مطالعه تعیین نیاز آبی و مهم‌ترین برنامه مدیریت زیست بومی و پروژه ارزش‌گذاری اقتصادی تالاب بندعلی خان درخواست شده و مستلزم تصویب و تخصیص اعتبارات مربوطه است.

حسین پور درباره تهیدات منابع آبی استان تهران اشاره می‌کند می‌افزاید:  فاضلاب و پساب‌های صنعتی، خدماتی و کشاورزی از تهدیدات منابع آبی استان تهران محسوب می‌شوند و موضوع تأمین نیاز آبی این استان با توجه به کارکردهای آن در بخش‌های گوناگون صنعت، کشاورزی و خدماتی باید منطبق با شرایط پایدار اکولوژیکی منطقه باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز