خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

دانشکده حکمرانی را با هدف پرورش مسئولانی مسئولیت‌پذیرتر و خردمندتر تاسیس کردیم

asdasd
کد خبر : ۱۱۸۹۹۶۹

رییس دانشکده حکمرانی دانشگاه تهران درباره اهداف و رویکرد این دانشکده بیان کرد: هدف این دانشکده ایجاد ظرفیت حکمرانی برتر به سوی مسئولیت پذیرتر کردن، پاسخگوتر کردن، هدفمندتر کردن و افزایش ظرفیت سیستم حکمرانی است؛ به گونه‌ای که حکمرانان آینده با قابلیت‌های بیشتر و بهتری در خدمت جامعه قرار گیرند.

"علی اصغر پورعزت" رییس دانشکده حکمرانی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا،‌ درباره اهداف و رویکرد دانشکده حکمرانی گفت: دانشکده حکمرانی دانشگاه تهران، با هدف توسعه مطالعات میان رشته‌ای و چند رشته‌ای، برای استفاده از ظرفیت دستاوردهای علمی دانشگاه‌ها، در جهت خدمت به جامعه طراحی و ایجاد شده است.

وی اظهار داشت: توجه داشته باشید که ظرفیت‌های علمی گوناگون، نظیر جامعه شناسی، روان شناسی، اقتصاد، علوم سیاسی و مدیریت یا حتی پزشکی، مهندسی، علوم پایه، علوم زیستی، کشاورزی و محیط زیست، دستاوردهای ارزشمندی دارند که معمولا به صورت بدیع و دقیق، به محافل علمی عرضه می‌شوند؛ در حالی که کمتر به ساحت خط مشی و عمل حکمرانی راه می‌یابند.

پورعزت‌ گفت: اگر ما بخواهیم امر حکمرانی را علمی‌تر کنیم، باید بتوانیم از ظرفیت‌های علوم گوناگون استفاده کنیم؛ در حالی که گاهی این دستاوردها به حدی متنوع و تخصصی می‌شوند که امکان احاطه بر آن‌ها در دوره‌های حکمرانی و تسلط دوره‌ای احزاب سیاسی گوناگون، وجود ندارد.

رییس دانشکده حکمرانی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه برای حل مساله در ساحت حکمرانی، دو راهکار وجود دارد، گفت: اولین اقدام ترویج دانش است که تلویزیون اینترنتی دانشگاه تهران، با چنین هدفی ابداع شده و توسعه یافته است. مورد بعدی تبدیل دانش به بسته‌های مناسب برای طراحی خط مشی و وارد ساختن آن به دستورکار سیستم حکمرانی است. اقدام حکیمانه رئیس و هیات رئیسه و هیات امناء محترم دانشگاه تهران و اعتماد آنان به توسعه این ظرفیت نهادی برای آموزش حکمرانی، با این هدف تحقق یافته است.

تربیت حکمرانان بهتر در دانشکده حکمرانی

وی بیان کرد: اگر ما بتوانیم حکمرانانی را پرورش دهیم که به صورت ویژه‌سازی شده و تخصصی، بتوانند از برخی دستاوردهای علوم گوناگون استفاده کنند و در عین حال، با سنت‌های حکمرانی و خط مشی‌گذاری نیز آشنا باشند، این احتمال تقویت می‌شود که سیستم حکمرانی ما در آینده بتواند به گونه‌ای دانش مبناتر، سالم‌تر و خردمندانه‌تر به جامعه خدمت کند.

پورعزت گفت: در دانشکده حکمرانی، این امکان به وجود می‌آید تا حکمرانان بهتری تربیت شوند و این فقط دستاورد دانشکده حکمرانی نیست، بلکه دستاورد تلفیق ظرفیت تولید علم در دانشگاه تهران و دانشگاه‌های برتر کشور برای خدمت به جامعه است. بنابراین تاکید می‌شود که دانشکده حکمرانی، دانشکده ای برای ایران است؛ برای ایران آینده و نسل‌هایی که در آینده، در ایران زندگی خواهند کرد.

وی با اشاره به اینکه دانشکده میان رشته ای حکمرانی، کمک می‌کند تا حکمرانان آینده خدمات بهتری به جامعه ارائه بدهند، گفت: هدف این دانشکده ایجاد ظرفیت حکمرانی برتر به سوی مسئولیت پذیرتر کردن، پاسخگو‌تر کردن، هدفمند‌تر کردن و افزایش ظرفیت سیستم حکمرانی است؛ به گونه‌ای که حکمرانان آینده با قابلیت‌های بیشتر و بهتری در خدمت حل مسائل اجتماعی قرار گیرند.

پورعزت درباره اینکه چه دانشجویانی از چه دانشکده‌ها و رشته‌های علمی می‌توانند در این دانشکده ادامه تحصیل دهند، گفت: اظهار نظر قطعی دشوار است؛ دست کم امروز، نظر ما این است که از همه رشته‌ها دانشجو بپذیریم، ولی در صورتی که نیاز داشته باشند، برای برخی از گروه‌های علمی، دروس تکمیلی و دوره‌های پیش نیاز را در نظر بگیریم.

رییس دانشکده حکمرانی دانشگاه تهران گفت: در واقع ما نمی‌خواهیم هیچ استعدادی را از هیچ رشته علمی محروم سازیم یا آن‌ها را از دست بدهیم، در عین حال نمی‌توانیم ورودی‌های ناهمسان و ناهمگون را وارد دوره‌های تحصیلی مشابه کنیم؛ بنابراین در حالی که به هیچ وجه علاقه‌مند به افزایش دروس پیش نیاز و تکمیلی نیستیم، ولی مجبوریم برای مدیریت سیستم آموزشی، از این روش برای همسطح کردن نسبی دانشجویان هر دوره استفاده کنیم.

جذب دانش آموختگان به عقلانیت در اداره سیستم سیاسی کشور بستگی دارد

وی افزود: از سویی ما به جلب همکاری استادان و پژوهشگران زبده و پیشرو در سایر دانشگاه‌های کشور و استادان ایرانی مقیم خارج از کشور، امیدواریم.ما اکنون با توجه به توسعه سیستم های آموزش مجازی، بهترین موقعیت را در اختیار داریم تا از ظرفیت علمی کل ایران و استادان فرهیخته جهان، بر حسب نیاز استفاده کنیم، اما اینکه خروجی‌ها یا دانش‌آموختگان این دانشکده در کجا به کار گرفته خواهند شد، به عوامل گوناگونی نظیر مراتب عقلانیت در اداره سیستم سیاسی کشور بستگی دارد.

پورعزت گفت: اینجا دانشگاه تهران است که در کنار سایر دانشگاه‌های برتر کشور، فعلا با فاصله زیادی از سایر دانشگاه‌های منطقه، به تربیت نیروی انسانی می‌پردازد. بدیهی است که به صورت احتمالی، دانش آموختگان ما با صلاحیت نسبتا بهتری وارد بازار کار می‌شوند؛ اما اینکه جذب کدام بخش از بازار کار شوند، به عوامل گوناگونی بستگی دارد.

رییس دانشکده حکمرانی دانشگاه تهران در توضیح حوزه های جذب دانش آموختگان دانشکده حکمرانی گفت: ما بخشی از آن‌ها را برای کمک به دولتمردان و کارگزاران دولتی و حکومتی، بخشی از آن‌ها را برای کمک به مدیریت بهتر سایر سازمان‌های عمومی، سیستم‌های تعاونی، بهبود ظرفیت‌های مدیریت شهری، بهبود عملکرد شهرداری‌ها و حتی بخشی از آن‌ها را برای ارائه مشاوره به شرکت‌ها و موسسه‌های خصوصی برای انطباق اثر بخش با سیستم حکمرانی پرورش می‌دهیم.

وی در پاسخ به این سوال که در شرایطی که درباره نحوه مدیریت کشور انتقادهای زیادی وجود دارد،‌ این دانشکده چقدر می‌تواند در امر تربیت مدیر، موفق عمل کند؟ گفت: ‌درباره انتقادهایی که به مدیریت در کشور ما می‌شوند، توجه فرمایید که این انتقادها معمولاً به شیوه مدیریت غیرعالمانه و خردگریز معطوف است، نه به سبک پرورش دانش آموختگان مدیریت.

این استاد دانشگاه افزود:‌ با این حال می‌پذیریم که ما دانش آموختگان خود را برای اهداف ویژه پرورش نداده‌ایم و این اقدام (تاسیس دانشکده)، برای اصلاح این امر انجام پذیرفته است.

پورعزت اشاره کرد: برگزاری دوره‌های موقت کوتاه و یا حتی ایجاد دوره‌هایی که شاید در هر ۱۰ الی ۲۰ سال، یک بار برگزار شوند، به ما کمک می‌کند که از ماتریس گسترده‌ای از دروس و مهارت‌های مورد نیاز برای آموزش حکمرانی در یک بخش خاص، تحت نظر استادان راهنمای زبده، منابع انسانی ماهرتر و باکارآمدی را پرورش دهیم.

تلاش برای کاهش فاصله میان مدیریت و آموزش کارآمد

رییس دانشکده حکمرانی دانشگاه تهران گفت: اینکه مدیریت کشور با مشکلات زیادی سر و کار دارد واقعیتی انکار ناپذیر است و ما می‌خواهیم تلاش کنیم با کاهش فاصله بین مدیریت در عمل و مهارت آموزی در دوره‌های آموزشی کارآمدتر، به حل این مشکلات کمک کنیم.

وی در ادامه اضافه کرد: ما تلاش خواهیم کرد که دانش آموختگان خوبی را به جامعه معرفی کنیم و اینکه جامعه بتواند آن‌ها را جذب کند یا نه، به عوامل گوناگونی بستگی دارد. این فرض را در نظر بگیرید که شرکت‌های ما بخواهند خردمندانه‌تر عمل کنند و فرض دیگری را در نظر بگیرید که بخواهند بر اساس حدس و گمان و روش‌های تخیلی، به اداره شرکت‌های خود بپردازند؛ در حالی که می‌دانیم فضای اجتماعی بسیار پیچیده است و کامیابی در آینده، به عوامل متعددی بستگی دارد؛ عواملی که می‌توانند تعیین کنند که تا چه حد با دانش‌آموختگان ما بهتر برخورد خواهد شد. البته بخشی از این امر به خلاقیت و تلاش دانش آموختگان ما در جلب اعتماد جامعه بستگی داد.

پورعزت گفت: ما بهترین استعدادهای کشور را جذب می‌کنیم و در بهترین سیستم‌های آموزش حکمرانی موجود و دسترس در کشور پرورش می‌دهیم و امیدواریم که آن‌ها نیز استعداد خود را شکوفا سازند و بتوانند اعتماد جامعه را جلب کند و به جایگاه‌های شایسته‌ای که ما آنان را برای خدمت در آن جایگاه‌ها پرورش می‌دهیم، برسند.

دانشکده حکمرانی، دانشکده‌ای برای ایران است

وی تاکید کرد: توجه فرمایید که فضای علم و دانش، فضای پیش بینی بر اساس اطلاعات است، نه فضای پیشگویی و غیب گویی! ما امیدواریم و با توکل به حضرت حق و تلاش علمی، برای ایران آینده تلاش می‌کنیم.بر این باوریم که دانشکده حکمرانی، دانشکده‌ای برای ایران است و با هدف ایجاد کشوری سعادتمند و تحقق چشم اندازی ناظر بر برخورداری مردم از امنیت کامل، رفاه نسبی و آگاهی کافی برای مشارکت در امور اجتماعی خود، طراحی می‌شود.

رییس دانشکده حکمرانی دانشگاه تهران اظهار داشت: ما از همکاران خود در سراسر کشور و همچنین از همه هموطنان عزیز خود یاری می‌خواهیم تا با اعتماد به ما و کمک به ما، این مسیر پر چالش پیش رو را هموارتر سازند. ما در دانشگاه تهران خود را فرزند ملت و خدمتگزار مردم می‌دانیم و امیدواریم بتوانیم کمک کنیم تا جلوه‌هایی از شهر عدلی که جمهوری اسلامی ایران با هدف نیل به آن تاسیس شد را نمایان سازیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز