خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

حذف ردیف های اعتباری مترو از بودجه دولت، لطمه به مجموعه قطارهای شهری است/ در بهره برداری و اورهال قطارها دچار مشکلات جدی هستیم/توسعه خط ۱۰ به کندی پیش می رود

asdasd
کد خبر : ۱۱۶۴۵۵۲

مدیر عامل شرکت مترو تهران گفت: در دوره جدید مدیریت شهری ۶۰۰ میلیارد تومان از پول اوراق مشارکت آزادسازی شد و تقریبا هر ۱۵ روز ۲۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت آزادسازی می‌شود.

"علی امام" مدیر عامل شرکت مترو تهران در گفت و گو با خبرنگار ایلنا، در پاسخ به سوالی درباره عواقب حذف ردیف‌های اعتباری سال ۱۴۰۱ شهرداری‌ها از بودجه دولت برای متروی تهران گفت: در تبصره‌ها و ردیف‌های بودجه سالانه مواردی برای قطار شهری‌ها پیش بینی می‌شود. از جمله اینکه براساس قانون حمایت از سامانه‌های ریلی دولت باید تا ۵۰ درصد هزینه‌های ساخت و تجهیز متروها را پرداخت کند. 

او ادامه داد: در بودجه دولت برای تکمیل و تجهیز مترو تهران و پرند ردیف بودجه سالانه هرچند کمی داشتیم که اگرچه مشارکت ۵۰ درصدی را پوشش نداده است اما بخشی از کار را گرفته است. 

امام در ادامه با اشاره به سهمی که در انتشار اوراق مشارکت در بودجه در نظر گرفته می‌شود، اظهار کرد: اوراق مشارکت بخشی از هزینه‌های ساخت و توسعه خطوط مترو را تامین می‌کرد و در تبصره ۵ بودجه کل کشور هرساله این مطلب پیش بینی می‌شود و کمک بزرگی به تهران و کلانشهرها است. 

حذف ردیف های اعتباری مترو از بودجه دولت لطمه به مجموعه قطارهای شهری است

مدیرعامل مترو تهران با بیان اینکه دولت براساس این تبصره متعهد بود ۵۰ درصد اصل سود را بپذیرد، افزود: هرچند این مساله نیز کمتر محقق شده است. 

امام با بیان اینکه در تبصره ۳ بودجه پیش بینی شده است اگر شهرداری‌ها بخواهند از منابع خارجی و به واسطه فاینانس استفاده کنند دولت باید ۵۰ درصد آن را پرداخت کند، اظهار کرد: این مورد نیز کمتر محقق شده است.درباره بدهی شهرداری‌ها نیز در سنوات گذشته این موضوع مطرح بود که با بدهی دولت قابل تهاتر باشد و این اقدام بدهی شهرداری‌ها را کم می‌کرد. 

او با تاکید بر اینکه اگر این موارد حذف شده باشد لطمه‌ای است که به شهرداری‌ها و قطارشهری‌ها وارد می‌شود، افزود: انتظار شهرداری‌ها این است که در دولت سیزدهم به جای اینکه بودجه کمتر شود یا حذف شود، کمک بیشتری به شهرداری‌ها شود چرا که شهرداری‌ها دچار بحران‌های قابل توجه در تامین مالی، ساخت و توسعه زیرساخت‌ها هستند. در تهران در بهره برداری و اورهال قطارها با مشکلات جدی روبرو هستیم و با حذف این ردیف‌ها مشکلات مضاعف خواهد شد و امیدواریم این اتفاق رخ ندهد. 

امام ادامه داد: این بحث تازه مطرح شده است و تاجایی که می‌دانم در هیات دولت بررسی نشده است، شهردار تهران در هیات دولت حضور دارند و این مساله را پیگیری می‌کنند تا به شهرداری‌ها آسیبی وارد نشود. 

هر ۱۵ روز ۲۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت آزادسازی می‌شود

مدیرعامل شرکت مترو تهران درباه انتشار اوراق مشارکت سال ۹۹ گفت: در دوره جدید مدیریت شهری ۶۰۰ میلیارد تومان از پول اوراق مشارکت آزادسازی شد و تقریبا هر ۱۵ روز ۲۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت آزادسازی می‌شود و در مترو استفاده می‌شود. پیگیر هستیم باقی مانده اوراق نیز آزادسازی شود تا به برنامه‌های افتتاح آسیبی وارد نشود. 

توسعه خط ۱۰ به کندی پیش می رود

امام درباره توسعه خط ده مترو تهران نیز گفت: پیگیر هستیم تا سازمان برنامه و بودجه در بودجه سال آینده ردیف بودجه‌ای مشخص را برای خط ده پیش بینی کند. در بخشی از خط ده فعالیت‌های محدودی انجام می‌شود اما چون منابع مالی لازم را نتوانستیم تامین کنیم، تا حدی که مورد انتظار ما است اقدامات پیش نرفته است. 

مدیرعامل شرکت مترو در پاسخ به سوال دیگری درباره مناسب‌سازی ایستگاه‌های مترو برای معلولان و گلایه افراد داری معلولیت از نامناسب بودن اکثر ایستگاه‌های مترو اظهار کرد: بخشی از این مساله مربوط به گذشته است چرا که سال‌ها استانداردها به گونه‌ای بود که معلولان مد نظر قرار نمی‌گرفتند و از همین رو تعداد زیادی از ایستگاه‌ها فاقد رمپ معلولان هستند. ایستگاه‌های قدیمی آسانسور ندارند و در نتیجه شرایط مناسب آن‌ها در خطوط وجود ندارد. 

شبکه مترو برای افراد معلوم و کم توان مناسب نیست

امام ادامه داد: در دو سال اخیر تلاش شد این اتفاق رخ ندهد و تردد معلولان مورد توجه قرار گرفته و چنین مشکلی نداریم. اینکه جامعه معلولان می‌گویند از ایستگاه‌های قدیمی‌تر نمی‌توانیم استفاده کنیم حرف درستی است و درست شدن آن زمانبر است. 

مدیرعامل مترو تهران گفت: حجم زیاد ایستگاه‌های مترو در گذشته این مشخصات را نداشته و کلیت شبکه مترو برای افراد معلول و کم توان مناسب نیست و زمان می‌برد تا این نقص برطرف شود. اما در افتتاح‌های جدید این مشکل وجود ندارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز