خبرگزاری کار ایران

افزایش تجویز آنتی‌بیوتیک‌ها در پاندمی کرونا

asdasd
کد خبر : ۱۱۵۶۰۸۳

مدیر کل دفتر نظارت و پایش مصرف فرآورده‌های سلامت سازمان غذا و دارواز افزایش تجویز آنتی‌بیوتیک‌ها در پاندمی کرونا خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، «نوشین محمدحسینی»، مدیر کل دفتر نظارت و پایش مصرف فرآورده‌های سلامت سازمان غذا و دارو در نشست خبری هفته اطلاع‌رسانی مقاومت میکروبی گفت: این هفته در همه دنیا با عنوان هفته محافظت و نگه داری از آنتی بیوتیک‌ها نام برده می شود. پیش از کشف پنی سیلین، بسیاری از مرگ‌ها بر اثر بیماری‌های عفونی بوده است. پنی سلین اولین بار در سال ۱۰۴۳ به صورت دارویی مصرفی درآمده است. این مساله نشان می دهد که برای اینکه دارو مصرف شود زمان طولانی برای آن باید صرف شود. باید درنظر داشت مقاومت دارویی فقط شامل این نیست که دارو زیاد مصرف شود، قطع بی‌موقع دارو، به مقاومت میکروبی کمک می کند. پس کم مصرف کردن و زیاد مصرف کردن هردو خطرناک است.

او افزود: بین ۱۹۵۰ تا ۱۹۷۰ سال‌های کشف آنتی بیوتیک بوده است، اما بعد از آن آنتی بیوتیک جدیدی کشف نشد و در گنجینه محدود آنتی بیوتیکها، آنتی بیوتیک جدیدی نداریم.

او افزود: باید توجه داشت که آنتی بیوتیک‌ها در طبیعت نریزیم. زیرا اگر آنتی بیوتیک مصرف نشده را در طبیعت بریزید، از طریق آب باران حرکت می کند و وارد چرخه طبیعت می شود و مقاومت میکروبی ایجاد می کند.

وی با اشاره به بررسی نسخ پزشکان گفت: متاسفانه تجویز انتی بیوتیک در نسخ بیش از میزان توصیه شده بوده است. پیشنهاد سازمان بهداشت ۳۰ درصد است، اما از سال ۱۳۸۵، بالای ۵۵ درصد نسخه‌ها حاوی آنتی بیوتیک بوده است. این رقم سال گذشته به ۳۵ درصد کاهش پیدا کرد که هنوز بالا بود. در پاندمی کووید این درصد افزایش پیدا کرد و به ۵۰ درصد رسید.

او افزود: تدوین پروتکل کمک کننده است و پروتکل‌های تدوین شده برای ۹ دارو، خوشبختانه بسیار موثر بوده است. با رعایت پروتکل مصرف بسیار کاهش پیدا کرده است و تجویز بسیار منطقی شده است. برخی از آنتی بیوتیک‌ها از سطح داروخانه جمع آوری شده‌اند و فقط در بیمارستان‌ها عرضه می شود. کمیته صیانت از تجویز نیز تشکیل شد.

او افزود: در حدود سال‌های ۲۰۰۰ آموکسی سیلین بالاترین آنتی‌بیوتیکی بوده که در کشور ما استفاده می‌شد و درصد بسیار بالایی داشته است که ۴۶.۶ درصد بوده است. دارویی مانند سیکلوفلوکساسین مصرفش در کشور زیاد نیست و حدود ۲.۲ درصد است. در سال ۲۰۲۰ متاسفانه آموکسی سیلین همچنان هنوز آنتی‌بیوتیک اول ما است، اما به ۲۹  درصد تغییر کرده و مصرفش کمتر شده است. درحالی که متاسفانه آنتی‌بیوتیک آزیترومایسین، سفکسیم، سیپروفلوکساسین و لووفلوکساسین بالا آمدند.

محمد حسینی گفت: در حالی که قبلا جزو ۱۰ داروی مصرفی اول ما نبودند. این‌ها آنتی‌بیوتیک‌هایی هستند که پتانسیل ایجاد مقاومت در آن‌ها بسیار زیاد است. خواهش من این است که از مصرف بی‌رویه این نوع آنتی‌بیوتیک‌ها، کاملا پرهیز شود. بر این اساس ما اکنون در هشت دانشگاه علوم پزشکی به صورت پایلوت بررسی می‌کنیم برای اینکه این‌ها را شناسایی کنیم و برای پزشکان دوره‌های آموزشی بگذاریم و جایگزین‌ها را معرفی کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز