خبرگزاری کار ایران

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی:

افزایش پذیرش ۳۰۰۰ دانشجوی پزشکی سالیانه در پنج سال متوالی

asdasd
کد خبر : ۱۱۵۵۹۱۸

عاملی با اشاره به دانشگاه نسل چهار، به معنای دانشگاهی شبکه‌ای و هم‌افزا تصریح کرد: اگر این دانشگاه‌ها از ظرفیت دانش ملی و جهانی برای استقرار تمدن نوین اسلامی بهره ببرد، در این مسیر با امیدواری گامی به جلو بر می‌داریم.

به گزارش ایلنا، جلسه ۱۵۵ شورای ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور به ریاست سعیدرضا عاملی؛ دبیرشورای عالی انقلاب فرهنگی سه شنبه ۱۸ آبان ماه در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

سعیدرضا عاملی، ضمن تبریک «روز علم برای صلح» گفت: یکی از قابلیت‌های بزرگ علم و دانش ایجاد امنیت، سلامت و صلح در جامعه است. اگرچه کشورهایی عامل جنگ در جهان، بعد از اعمال و اقدامات ظالمانه، سخن از صلح می‌زنند؛ همچنین بسیاری از نهادهای صلح در جهان، مستند به بنیادهای جنگ‌اند ولی به هرحال علم از نظر «اندیشه اسلامی» نور است و راهگشای حل معضلات، مشکلات و ایجاد آسایش و آرامش برای جهانیان است.

دانشگاه نسل چهار به معنای دانشگاهی شبکه‌ای و هم‌افزا است

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن تاکید بر رسالت سنگین حوزه علم تصریح کرد: اگر دانشگاه‌های جدید، هدفشان متعالی باشد؛ خروجی‌شان تعالی بخش است. اگر علم آموزی بلا شرط و تنها علم مد نظر باشد؛ دانشگاه صرفا تبدیل به علم برای علم می‌شود بنابراین راهگشایی دانشگاه، برای تامین هدف‌های متعالی به ثمر نمی‌رسد لذا سخن از دانشگاه نسل چهار، به معنای دانشگاهی شبکه‌ای و هم‌افزا است اما هر دانشگاهی با این خصوصیت راهگشا نیست. لذا اگر دانشگاه نسل چهار (شبکه‌ای و هم‌افزا)، از ظرفیت دانش ملی و جهانی برای استقرار تمدن نوین اسلامی بهره ببرد، در این مسیر با امیدوراری گامی به جلو می‌گذاریم.

در بخش دیگر جلسه؛ عاملی ضمن تشکر از گزارش سرانه پزشک از سوی معاونت آموزشی وزارت بهداشت و نیز دبیر شورای گسترش دانشگاه‌های علوم پزشکی، اظهار داشت: واقعیت جامعه ایران این است که تقاضا و استعداد ورود به رشته‌های پزشکی از سوی دانشجویان به عنوان یک فاکتور مهم، در حد بالایی است. همچنین ظرفیت‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی را از ۲۸ دانشگاه به ۵۷ دانشگاه علوم پزشکی افزایش داده‌ایم البته اگر به یک معنا دانشگاه‌های مستقل را هم لحاظ کنیم، ظرفیت بیش از این رقم می‌شود.

هم‌افزایی بین رشته‌های علوم پزشکی و سایر علوم، موضوعی اجتناب ناپذیر است

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: جامعه دانشگاهی کشور از دهه ۸۰ به بعد در راستای دانش پکپارچه حرکت کرده است. بر این معنا تاکید داریم که رشته‌ها بر هم تاثیرگذار هستند. امروز با ظهور فناوری‌های جدید، نقش رشته‌های مهندسی در پزشکی تاثیر به سزایی دارد؛ ایران با جدایی رشته‌های پزشکی از سایر رشته ها، جزو کشورهای استثنایی قرار دارد که باید هم‌افزایی بین رشته‌های علوم پزشکی و سایر علوم را به عنوان یک موضوع گریزناپذیر در دستور کار قرار داد. بر همین مبنا، دانشگاه نسل چهار را به لحاظ هم افزایی رشته‌ها، دانشگاه شبکه‌ای می‌گوییم.

افزایش پذیرش ۳۰۰۰ دانشجوی پزشکی سالیانه و در پنج سال متوالی

استاد دانشگاه تهران، با جمع‌بندی نظرات اعضاء حاضر در جلسه؛ مبنا را بر افزایش پذیرش ۳۰۰۰ دانشجوی پزشکی سالیانه و در پنج سال متوالی ذکر کرد و افزود: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، پیشنهادهای خود را درباره افزایش ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی از۳۰۰۰ تا ۵۰۰۰ به ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور ارایه دهد.

پس از طرح بحث طی دو جلسه ستاد نقشه جامع علمی کشور، موضوع افزایش حداقل ۳۰۰۰ دانشجوی پزشکی به رای گذاشته شد و در جلسه ۱۵۵ ستاد نقشه به اتفاق آراء به تصویب رسید که متعاقبا در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز به رای گذاشته خواهد شد.

وی با اشاره به نظر برخی اعضا مبنی بر اینکه دانشجو با پرداخت شهریه، خدمات و امکانات مناسب دریافت نمی‌کند، گفت: بالاخره این دانشجو مزیتی نسبت به دانشجویی که خدمات رایگان دریافت می‌کند، باید داشته باشد. درواقع نوع مزایای دانشگاه‌های دولتی، مشوق گونه برای دانشجویانی است که خدمات رایگان دریافت می‌کنند. لذا تقویت بخش خصوصی و غیر دولتی به خصوص دانشگاه آزاد اسلامی مهم است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز