خبرگزاری کار ایران

سرپرست دانشگاه تهران:

حل مشکلات و ابرچالش‌های کشور نیازمند عزم ملی است

asdasd
کد خبر : ۱۱۴۲۴۹۴

سیدمحمد مقیمی، سرپرست دانشگاه تهران با بیان اینکه حل مشکلات و ابرچالش‌های کشور نیازمند عزم ملی است، گفت: «کشور ما با ابرچالش‌های متعددی مواجه است و حل مباحثی همچون آب، کشاورزی، زیست‌محیطی، چابک‌سازی دولت، تأمین منابع مالی برای دولت، نظام بودجه‌ریزی دولتی و نظام مالیاتی و همچنین دیگر چالش‌هایی که کشور با آن روبه‌رو است نیاز به عزم ملی دارد و دانشگاه تهران با رویکرد جدید مبتنی بر جهاد علمی، آمادگی کامل دارد تا پاسخگوی این ابرچالش‌ها باشد».

به گزارش ایلنا، در مراسم آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی که امروز (نوزدهم مهرماه) با حضور رئیس جمهور و جمعی از مسئولان کشوری و علمی دانشگاهی در تالار علامه امینی دانشگاه تهران برگزار شد، سیدمحمد مقیمی، سرپرست دانشگاه تهران ضمن خیرمقدم به حاضران، گفت: «بسیار خرسندیم که سنت حسنه آغاز سال تحصیلی در دانشگاه تهران بار دیگر برگزار می‌شود و از رئیس محترم جمهور برای قبول دعوت دانشگاه و حضور در این مراسم تشکر و قدردانی می‌کنم».

وی ضمن تبیین رویکردها و برنامه‌های راهبردی دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: «در دوره جدید مدیریت دانشگاه تهران، که با سکانداری آقای زلفی‌گل در وزارت علوم همراه است، اهداف و برنامه‌های دانشگاه مبتنی بر مفروضات بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی تعریف شده است و در این راستا چشم‌انداز جدیدی برای دانشگاه تهران ترسیم شده که جهاد علمی برای تحقق دانشگاه کارآفرین با رویکرد مسئولیت‌پذیری اجتماعی، مهمترین گزاره برای پیشبرد این برنامه‌ها خواهد بود».

مقیمی در ادامه سخنان خود ضمن اشاره به برنامه‌های دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: «امیدوارم با رهنمودهای رئیس محترم جمهور و دیگر مسئولان بتوانیم در انجام وظایف خود موفق باشیم. وقتی سخن از دانشگاه کارآفرین می‌شود، یعنی ما ابتدا برای اینکه خروجی‌های کارآفرینی در جامعه داشته باشیم نیاز است که کلیه منابع ورودی را اعم از منابع انسانی، تجهیزاتی و مالی و تمامی فرآیندهای اداری، پژوهشی و آموزشی و همچنین فعالیت‌هایی را که معطوف به خروجی کارآفرینان از دانشگاه می‌شود را بازنگری کنیم. بر همین اساس همه رویکرد ما بر این خواهد بود که ان شاءالله از مرحله جذب هیأت علمی تا جذب کارکنان و اصلاح این فرآیندها و باز مهندسی آن‌ها تلاش‌هایی را آغاز کنیم که البته با تشکیل کار گروهی این موضوع در حال بررسی و به‌گونه‌ای شروع شده است».

سرپرست دانشگاه تهران تصریح کرد: «در فرمایشات رئیس محترم جمهور و برنامه‌های اعلام شده، بحث اشتغال فارغ‌التحصیلان و اینکه دانشجویان قبل از فارغ‌التحصیلی باید توانایی‌های کارآفرینانه داشته باشند همواره مورد توجه بوده است. اینکه ما در دانشگاه‌ها به جای کارمندپروری باید نیروی خلاق و کارآفرین تربیت کنیم همیشه از سوی رئیس محترم جمهور تأکید شده و جزو برنامه‌های وزارت علوم نیز بوده است. بر این اساس ما تلاش خواهیم کرد به‌گونه‌ای عمل کنیم تا ابتدا دانشگاه مهیا برای پاسخگویی به گزاره پایانی، یعنی مسئولیت‌پذیری اجتماعی باشد».

وی با تأکید بر تعامل دانشگاه و جامعه و مسئولیت‌پذیری دانشگاه‌ها برای رفع مشکلات و معضلات کنونی کشور اظهار کرد: «همه ما به خوبی می‌دانیم که دانشگاه باید در خدمت جامعه باشد. آن چیزی که مقام معظم رهبری تحت عنوان «علم نافع» از آن یاد می‌کنند معطوف به همین نکته است که ما دانشجویانی را پرورش دهیم که در خدمت جامعه باشند و بتوانند بخشی از مسائل جامعه را حل کنند و در عین حال بدنه هیأت علمی داشته باشیم که بتوانند دائماً مسائل و مشکلات جامعه را رصد و برای حل آن‌ها چاره‌اندیشی کنند».

مقیمی ادامه داد: «به هر حال همانگونه که همگان مستحضرند کشور ما با ابر چالش‌های متعددی مواجه است که برشمردن آن‌ها در این جلسه زمان‌بر خواهد بود. اما مباحثی هچون آب، کشاورزی، زیست محیطی، چابک‌سازی دولت، تأمین منابع مالی برای دولت، نظام بودجه‌ریزی دولتی و نظام مالیاتی و همچنین دیگر چالش‌هایی که کشور با آن روبه‌رو است نیاز به عزم ملی دارد و دانشگاه تهران با این رویکرد جدید آمادگی کامل دارد تا پاسخگوی این ابرچالش‌ها باشد».

سرپرست دانشگاه تهران با بیان اینکه ما در دانشگاه تهران دغدغه حل مسائل کشور را داریم خطاب به رئیس جمهور گفت: «جنابعالی در سفر اخیر خود به استان بوشهر به این موضوع اشاره کردید که با این ظرفیت و پتانسیل‌هایی که بوشهر دارد حق مردم عزیز این منطقه و ساحل‌نشینان بیش از این امکانات است، چون ما حدود ۲۵۰۰ کیلومتر ساحل داریم. رهبر انقلاب نیز فرموده‌اند که تمدن دریایی باید ایجاد شود. بنده معتقدم که سیاست‌های اعلامی جنابعالی در رابطه با تعامل دانشگاه و دستگاه‌های اجرایی و جامعه با سیاست‌های اعمالی که دارید کاملاً همخوانی دارد. در دهه هفتاد زمانی که سکاندار سازمان بازرسی کشور بودید و در موقعی‌که خیلی سازمان‌ها اعتقاد به همکاری با دانشگاه نداشتند، شما این رویکرد تعامل با دانشگاه‌ها را داشتید که منجر به ایجاد شور و نشاط شد و دارای برکاتی هم برای دانشگاه و هم سازمان بازرسی بود».

مقیمی در پایان سخنان خود تصریح کرد: «ما در دانشگاه تهران آمادگی کامل خود را برای رصد مسائل و مشکلات جامعه و حل آنان اعلام می‌کنیم. امیدوارم فرصت‌های بیشتری پیش آید تا به‌صورت مستمر در دانشگاه در خدمت رئیس محترم جمهور باشیم. حضور ایشان به ما انرژی مثبت می‌دهد. البته ما هم باید عملکردهایی داشته باشیم تا این رغبت برای حضور را هر چه بیشتر ایجاد کنیم. اما می‌خواهم بار دیگر تأکید کنم که دانشگاهیان آمادگی دارند با استفاده از سبک مدیریت جهادی و آنچه که در مکتب شهید سلیمانی با عنوان مختصات مدیریت جهادی ذکرشده است، کشور را یاری دهند تا با یاری خداوند و همت همگان، مشکلات و معضلات پیش رو، پشت سر گذاشته شود».

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز