خبرگزاری کار ایران

چمران در گفت‌وگو با ایلنا:

نباید "سالمند" را با "نیازمند" همسان کنیم/ پیشنهاد راه‌اندازی مراکزی در پارک‌ها برای رفع مشکلات دیجیتالی سالمندان

asdasd
کد خبر : ۱۱۳۸۸۴۴

رئیس شورای شهر تهران در واکنش به شعار روز جهانی سالمند و دسترسی عادلانه به فناوری‌های دیجیتال گفت: برای مشکلات آن‌ها در این زمینه باید دفاتر و مراکزی را به ویژه در پارک‌ها و فضای سبز که سالمندان بیشتر از آنجا استفاده می‌کنند، پیش بینی کنیم تا در این زمینه اگر مشکلی داشتند، کمک و راهنمایی بگیرند و آن را برطرف کنند.

"مهدی چمران" رئیس شورای شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در پاسخ به این سوال که شورای پنجم مصوبه شهر دوستدار سالمند را در ماه‌های پایانی فعالیت به تصویب رساند که در آن ارائه کارت ۵۰۰ هزار تومانی به سالمندان مطرح و با واکنش‌های زیادی روبرو شد، از جمله اینکه این اقدام را در شان سالمندان نمی‌دانستند، آیا در این دوره در این مصوبه تغییراتی ایجاد خواهد شد یا اجرای آن ادامه خواهد یافت؟ گفت: مصوبه را دیدم، قبلا هم در مورد سالمندان مصوباتی داشتیم، سالمند هم کسی نیست که حتما محتاج باشد و سالمندانی داریم که وضع و شرایط خوبی دارند و نیازی به این چیزها ندارند. 

چمران گفت: در گذشته به سالمندان کارتی می‌دادند که بتوانند رایگان سوار اتوبوس شوند و خیلی از آن‌ها از این موضوع ناراحت بودند و می‌گفتند حاضریم نصف اتوبوس‌های شما را بخریم. 

او در واکنش به اینکه شهر برای سالمندان مناسب‌سازی نشده است، اظهار کرد: شهر برای سالمندان در خیلی از موارد متناسب با معلولان است، چرا که با درست شدن پیاده‌راه و پله‌ها برای معلولان، قاعدتا برای سالمندان هم آماده می‌شود و آن‌ها نیز می‌توانند از آن استفاده کنند. 

رئیس شورای شهر تهران افزود: از نظر مبلمان شهری، شهرسازی و یا پیاده راه‌سازی و نظایر آن کارهایی که برای معلولان انجام می‌شود با سالمندان مشترک است و کارهایی که برای معلولان انجام می‌شود برای سالمندان عزیز هم می‌شود مورد استفاده قرار گیرد. 

چمران با تاکید بر اجرای برنامه‌هایی برای تقویت سلامت روحی و روانی سالمندان گفت: در این زمینه باید برنامه‌هایی تعبیه شود که در این مصوبه نیز هست و باید از آن استفاده کرد. قطعا ما آن را دنبال می‌کنیم و میزانی را که بتوانیم اجرائی می‌کنیم.

او افزود: اما باید توجه کنیم که برای سالمندان تنها بحث دادن کارت به آن‌ها مطرح نیست و نباید سالمندان را با نیازمندان همسان در نظر بگیریم. شاید از نظر روحی و روانی بیشتر باید در این زمینه کار کنیم. شاید سالمندی باشد که توان مالی بالایی هم داشته باشد، اما نیاز به ترمیم ناراحتی‌های روحی، روانی و خانوادگی داشته باشد. روی این مسائل باید کار بشود و این موارد را دنبال خواهیم کرد. 

او در پاسخ به این سوال که شعار روز جهانی سالمند دسترسی عادلانه به فناوری‌های دیجیتال انتخاب شده است، با توجه به اینکه تهران به سمت شهر هوشمند حرکت می‌کند و عملا انجام برخی کارها بدون دسترسی به فناوری‌های دیجیتال امکان‌پذیر نیست، برای ایجاد این دسترسی عادلانه در شهر تهران چه اقدامی نیاز است که انجام شود؟ اظهار کرد: دانش بشری و تکنولوژی روز در حال پیشرفت است و استفاده از این تکنولوژی در برخی مواقع برای سالمندان چالش‌هایی دارد، البته برخی از سالمندان هستند که می‌توانند در این زمینه کار کنند و مسلط هستند، اما چون در دورانی که مشغول به کار بودند با این فناوری کار نکردند، ممکن است عده‌ای تسلط نداشته باشند و نباید انتظار داشته باشیم مانند یک نوجوان مسلط باشند. 

چمران گفت: برای مشکلات آن‌ها در این زمینه باید دفاتر و مراکزی را به ویژه در پارک‌ها و فضای سبز که سالمندان بیشتر از آنجا استفاده می‌کنند، پیش بینی کنیم تا در این زمینه اگر مشکلی داشتند کمک و راهنمایی بگیرند و آن را برطرف کنند. مناسب است که در این زمینه در پارک و فضای سبز و سراهای محلات و مکان‌هایی از این دست پیش بینی کرد تا به سالمندان کمک کنند. 

او در واکنش به اینکه براساس آمار، میزان درخواست سالمندان برای اقامت شبانه‌روزی در مراکز نگهداری افزایش یافته و اکنون ۱۰۰ هزار نفر درکشور در نوبت هستند، اظهار کرد: این موضوع برای سالمندان که هیچ کسی را نداشته باشند یک بحث است، اما اینکه باب شده است به ویژه افرادی که تمکن مالی دارند و سالمندان خود را در خانه سالمندان می‌گذارند، بزرگترین ضربه روحی است که به آن‌ها می‌زنند. آنگونه که در جوامع غربی باب است را نمی‌پسندم. هیچ جایی برای سالمند بهتر از خانواده نیست، برخی ممکن است مشکل داشته باشند و نتوانند و یا هیچکس را نداشته باشند، اما به طور کلی و عام هیچ جایی برای سالمند بهتر از خانواده نیست. اگر برای استثنائاتی که در این زمینه وجود دارد، فکر شود خیلی خوب است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز