خبرگزاری کار ایران

در گفت و گو با ایلنا مطرح شد؛

توضیح درباره عدم برگزاری جلسات شورای عالی هلال احمر/منتظر حکم دیوان عدالت اداری هستیم/ ایجاد اقدامات پایدار در طرح نذر آب

asdasd
کد خبر : ۱۱۰۴۷۹۹

سخنگوی جمعیت هلال احمر درباره عدم برگزاری جلسات شورای عالی هلال احمر توضیحاتی را ارائه کرد.

«محمد حسن قوسیان مقدم» سخنگوی جمعیت هلال احمر در گفت و گو با خبرنگار ایلنا درباره عدم برگزاری جلسات شورای عالی هلال احمر گفت: جمعیت هلال احمر یک مجمع عمومی دارد که در بعد حاکمیتی فعالیت می کند. مجمع عمومی جمعیت هلال احمر در سطح کشور است که به ترتیب در سطح استان مجمع عمومی استان، در شهرستان نیز مجمع شهرستان است و اعضای شورای اجرایی در شهرستان، هیات مدیره در استان و شورای عالی در کشور را انتخاب می کنند.

وی با اشاره به ماده واحده بودجه ادامه داد: در ماده واحده بودجه سال ۹۸، ۹۹ و ۱۴۰۰ در تبصره دو آمده است که افرادی که در هر سطحی در کشور مدیر هستند، نباید عضو هیات مدیره جمعیت هلال احمر باشند. حال یک اختلاف دیدگاه در این میان وجود دارد که برخی می گویند این مشمول جمعیت هلال احمر می شود و برخی می گویند مشمول جمعیت نمی شود.

سخنگوی جمعیت هلال احمر با بیان اینکه ملاک تصمیم گیری برای ما نظر دیوان محاسبات است، تصریح کرد: دیوان محاسبات در سال ۹۸ اعلام کرد این قانون باید اجرا شود و اگر کسی دارای سمت دولتی است نباید عضو هیات مدیره هلال احمر باشد. 

قوسیان با بیان اینکه در بهمن ۹۹ معاونت حقوقی محاسبات اعلام کرد ورود مدیران در هیات مدیره جمعیت هلال احمر در استان‌ها نیز ممنوع است، خاطرنشان کرد: این موضوع از سوی ما به استان ها ابلاغ شد اما مقاومتی در این خصوص شکل گرفت، چند نفر از اعضا مجمع عمومی  نماینده مجلس بودند و نیروی وزارت بهداشت و وزارت آموزش و پرورش بودند استعفا دادند اما  گروهی از افراد که از نیروهای وزارت کشور شامل معاون وزیر و استاندار و ...، استعفا نداده اند.

وی ادامه داد: در نهایت برخی از نمایندگان که عضو بودند از معاونت قوانین مجلس استعلام کرده و اعلام شد که هلال احمر نیز مشمول این قانون است و این نمایندگان نیز استعفا داده اند. بنابراین وقتی ما اعضایی که در هیات مدیره هستند به تبع آن در مجمع هم نمی توانند حضور پیدا کنند. ما براساس آیین نامه جمعیت هلال احمر افراد مشمول را حذف کردیم و اعضای جدید را جایگزین کردیم و برخی از هیات مدیره ها تشکیل شد. 

دبیرکل جمعیت هلال احمر با اشاره به شکایت برخی از اعضا به دیوان عدالت اداری گفت: دیوان عدالت اداری حکم بر توقف این فرآیند داد. از همین رو ما در حال حاضر دو گروه در شورای عالی داریم؛ یک گروه براساس ماده واحده می توانند حضور داشته باشند و یک گروه نیز براساس ماده واحده نمی توانند در جلسات حضور داشته باشند. 

قوسیان مقدم تصریح کرد: ما براساس آیین نامه جمعیت هلال احمر اگر کسی سلب شرایط شد باید مدیرعامل استان حکم آن را باطل کرده و عضو علی البدل را جایگزین کند. ما نیز این اقدامات را انجام داده ایم. اما همانطور که گفتم این افراد به دیوان عدالت شکایت کرده اند و تا زمانی که حکم دیوان عدالت نیاید ما نمی توانیم جلسات را برگزار کنیم. 

وی همچنین درباره طرح نذر آب در استان های دیگر که با تنش آبی مواجه هستند گفت: پروژه نذر آب یک پروژه مدت دار است و امسال چهارمین سال است که ما در حال اجرای آن هستیم. برای اینکه این پروژه در تابستان اجرایی شود ما از ۶ ماه قبل اقدامات آن را انجام می دهیم. از همین رو برای چهار استان سیستان و بلوچستان، هرمزگان، جنوب کرمان و خراسان جنوبی است، البته این به معنی این نیست که ما در استان های دیگر با مشکل مواجه نیستیم. 

دبیرکل جمعیت هلال احمر خاطرنشان کرد: استان های معین اول و دوم و شهرهایی که قرار است این طرح در آنجا اجرا شود از مدت ها پیش تعیین شده است. در استان سیستان و بلوچستان ۸ شهر، خراسان جنوبی سه شهر، در جنوب کرمان دو شهر، در استان هرمزگان نیز ۲ شهر تعیین شده است. 

سخنگوی جمعیت هلال احمر درباره کمک های کنفدراسیون به پروژه نذر آب گفت: ما به دنبال اقدامات پایدار در طرح نذر آب هستیم و تلاش می کنیم تا با لوله کشی و انتقال آب از چشمه ها مشکل آب این روستاها در این مناطق برطرف شود. هلال احمر یک حلقه اتصال بین توان توانمندان و نیاز نیازمندان است و تلاش کردیم تا بتوانیم در این خصوص فرهنگ سازی انجام دهیم. 

وی تاکید کرد: اگر مشکل و تنش آبی در دیگر استان ها نیز ادامه پیدا کند در سال آینده برای این استانها نیز برنامه ریزی خواهیم داشت. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز