خبرگزاری کار ایران

معاون شهردار تهران در گفت‌و‌گو با ایلنا:

کاهش صدور پروانه‌های ساختمانی در پایتخت نسبت به سال گذشته/ کمترین پروانه صادر شده در منطقه ۲۲

asdasd
کد خبر : ۱۰۹۷۳۳۲

معاون شهردار تهران ضمن تکذیب ممانعت از صدور قبض جرائم پرونده‌های شهرسازی بمنظور افزایش سقف جریمه برمبنای نرخ مصوب سال ۱۴۰۰ گفت:‌ شاید مشکل خاصی در فرایند بررسی‌ها و قبل از اعلام عوارض وجود داشته باشد و آن را پیگیری می‌کنیم، اما به عنوان یک قاعده که بگوییم نانوشته اعلام کرده باشند و یا تصمیم گرفته شده باشد که چنین کاری کنند، اصلا چنین چیزی درست نیست و صحت ندارد چرا که اگر اینگونه بود ما زمان آن را تمدید نمی‌کردیم.

«عبدالرضا گلپایگانی» معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در پاسخ به پرسشی درباره تذکر عضو شورا مبنی بر ممانعت برخی مناطق از صدور قبض جرائم پرونده‌های شهرسازی قبل از یکم تیرماه بمنظور افزایش ۲۳ درصدی جریمه از این تاریخ به بعد اظهار کرد: قطعا چنین چیزی نیست. طبق فرایندی که در صدور پروانه داریم، در صورتی که نقشه‌ای تایید شود، فیش اعلام عوارض صادر و عوارض آن دریافت و در نهایت پروانه صادر می‌شود. 

تکذیب ممانعت از صدور قبض جرائم پرونده‌های شهرسازی بمنظور افزایش سقف جریمه

او ادامه داد: حتما مشکلی بوده که به نماینده شورا انتقال دادند و شورا بر اساس مسئولیت کلی خود آن را پیگری کرده و جواب نگرفته است، اما اینکه به عنوان یک قاعده کلی بگوییم عوارض را نگه داریم تا گران‌تر شود، اصلا اینگونه نیست. 

گلپایگانی با تاکید بر اینکه آن پرونده مطرح شده باید بررسی شود، گفت: شاید مشکل خاصی در فرایند بررسی‌ها و قبل از اعلام عوارض وجود داشته باشد و آن را پیگیری می‌کنیم، اما به عنوان یک قاعده‌ای که بگوییم نانوشته اعلام کرده باشند یا تصمیم گرفته شده باشد که چنین کاری کنند، اصلا چنین چیزی نیست و صحت ندارد، چرا که اگر اینگونه بود ما زمان آن را تمدید نمی‌کردیم.

معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران اضافه کرد: این افزایش قرار بود از ابتدای سال اعمال شود، اما با هماهنگی که با استانداری داشتیم، آن را به اول تیرماه انتقال دادیم و بعد از اول تیرماه نیز مجددا تا ۱۲‌ام آن را تمدید کردیم تا کسانی که به دلیل شرایط کرونا و انتخابات نتوانستند عوارض را پرداخت کنند، مهلتی داشته باشند که پرداخت خود را به نرخ سال قبل پرداخت کنند. اگر چنین نیتی بود که ما این مهلت را نمی‌دادیم و مجددا آن را تمدید نمی‌کردیم و بلافاصله می‌گفتیم، نرخ جدید عوارض را پرداخت کنید. 

او با اشاره به اینکه بودجه شهرداری تهران براساس افزایش در نرخ عوارض تنظیم شده است، افزود: قانونا شهرداری مسئولیت‌هایی در قبال شهر دارد که عمدتا ساخت زیرساخت‌های شهر است و قیمت برخی مسئولیت‌ها و دیونی که به عهده شهرداری تهران است نسبت به سال قبل ۲۰۰ درصد گران‌تر شده است و شهرداری به ناچار برای تامین هزینه‌ها باید مقداری هزینه‌ها را به روز کند. 

گلپایگانی با بیان اینکه البته به دنبال افزایش ۱۰۰ درصد و ۲۰۰ درصد نیسیتم اضافه کرد: اما ضرورت‌هایی وجود داردکه باید قیمت‌ها به نسبت آن به روز شود که شورا آن را تصویب کرده و با رعایت ملاحظات همگانی سعی می‌کنیم آن را اجرائی کنیم. 

کاهش صدور پروانه‌های ساختمانی نسبت به سال گذشته

گلپایگانی درباره تعداد پروانه‌های صادر شده در تهران از ابتدای سال جاری تاکنون گفت: در سه ماهه ابتدایی سال جاری ۱۴۵۷ پروانه ساختمانی به متراژ ۲ میلیون و ۳۶۸ هزار و ۹۲۲ متر مربع در شهر تهران صادر شده است در حالی که این رقم در مدت مشابه سال قبل ۱۷۳۵ پروانه با متراژ ۲ میلیون و ۳۹۰ هزار و ۲۰۸ مترمربع بوده است. 

او اضافه کرد:‌ بیشترین تعداد پروانه صادر شده در منطقه ۱۵ با ۱۵۸ پروانه و کمترین پروانه صادر شده در منطقه ۲۲ با ۲۹ پروانه بوده است. 

او در ادامه درباره جزئیات تصویب طرح تفصیلی دره فرحزاد در کمیسیون ماده ۵ اظهار کرد: از اولین سند توسعه‌ای که برای تهران در سال ۴۷ ایجاد شد بحث توسعه روستاها و زمین‌های اطراف مطرح و قرار بود تا برای ون، فرحزاد، ونک و این قبیل محدوده‌های داخل شهر طرح تهیه شود و بعد از ۵۴ سال طرح تفصیلی این مناطق تهیه شده است. 

جزئیات طرح تفصیلی محله فرحزاد

معاون شهردار تهران افزود: با توجه به اینکه طرح مکان‌های واجد ارزش‌های خاص باید ویژگی‌های خاصی داشته باشد با این رویکرد در شورای عالی شهرسازی و معماری در سال۹۸ کلیات طرح فرحزاد تهیه و همان جا شهرداری موظف شد طرحی با جزئیات دقیق‌تر با طراحی شهری تهیه و الگوهای معماری را هم تعیین تکلیف کند. 

او ادامه داد: بعد از آن مصوبه مشاور دفتر نوسازی محله مامور شد تا در مقیاس طراحی شهری طرح را تهیه کند. طرحی که اکنون تهیه شده است با لحاظ مساله اجتماعی، تامین سرانه‌های خدماتی، مسائل زیست محیطی و فضای سبز باغاتی که در آنجا وجود دارد و معماری بناهای با ارزشی که در آنجا هست تهیه شده است. 

گلپایگانی افزود: با این طرح چگونگی حفظ الگوی کلی محدوده فرحزاد و الگوهای مرتبط با سوابق تاریخی فرحزاد برای حال و آینده تبدیل به ضابطه شد و براساس این چارچوب‌ها طرح تهیه و به تصویب کمیسیون ماده ۵ رسید. قبل از این مصوبه امکان صدور پروانه در فرحزاد با ضوابط روشن و آشکار وجود نداشت که الان این مساله مشخص شده است. 

معاون شهردار تهران درباره تعداد طبقات مجاز ساخت و ساز در این محله گفت: صدور پروانه عمدتا دو یا سه طبقه است چرا که بافت محل ریزدانه است و عرض گذرها نیز محدود است و امکان ایجاد طبقات بلندمرتبه نیست بعلاوه سنت سکونت در فرحزاد یک سنت خاص است و سعی کردیم آن الگوها را بررسی و برای هر بخشی از محله الگوی متناسب با محل را تهیه کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز