خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر علوم در گفت‌وگو با ایلنا:

جزئیات برنامه‌های انتخاباتی دانشگاه‌ها/ حضور نامزدهای ریاست‌جمهوری در مناظره‌های مجازی با دریافت مجوز

asdasd
کد خبر : ۱۰۸۰۰۲۴

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم درباره تاثیر فعالیت‌های دانشجویی در افزایش مشارکت‌ مردم انتخابات گفت: به میزانی که دانشگاه‌ها، دانشجویان و تشکل‌های مختلف در رابطه با انتخابات فعالیت داشته باشند، طبعا مشارکت هم افزایش پیدا می‌کند.

«غلامرضا غفاری» معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره برنامه‌های انتخاباتی امسال دانشگاه‌ها با توجه به شیوع کرونا و محدودیت‌های اعمال شده بیان کرد: فعالیت‌های دانشجویی در زمینه انتخابات مبتنی بر درخواست‌هایی است که از دانشگاه دارند، سال‌های گذشته نیز همینطور بود، یعنی دانشجویان درخواست‌ خود را مطرح و به شورای نظارت می‌دادند و شورای نظارت هم بر اساس نوع برنامه به آن‌ها مجوز می‌داد. 

وی ادامه داد: اکنون که دانشجویان در دانشگاه‌ها حضور ندارند، طبق اطلاعیه‌ای که دادیم و به دانشگاه‌ها ابلاغ و اعلام شده است با توجه به این که فعالیت‌ها عمدتا در فضای مجازی انجام می‌شود، امکانات و همکاری‌های لازم را با مجموعه‌هایی که درخواست برنامه دارند، انجام خواهیم داد. 

معاون وزیر علوم در پاسخ به این سوال که فعالیت انتخاباتی حضوری دانشجویان حتی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی منتفی است؟ گفت: بله، بر اساس مصوبات ستاد مقابله با کرونا که آن را به ما ابلاغ کرده‌اند، فعالیتی به صورت حضوری وجود نخواهد داشت، مگر این که وضعیت کرونا تغییر پیدا کند و ستاد مقابله با کرونا این اجازه را به دانشگاه‌ها بدهد. 

غفاری در توضیح برگزاری مراسم‌های انتخاباتی از سوی دانشجویان بیان کرد: ما دو نوع برنامه برای انتخابات و فعالیت دانشجویان در این زمینه داریم؛ یک برنامه تشکل‌های دانشجویی است که با آرم دانشگاه وبا آرم تشکل‌های آنان است که برای این دست از برنامه‌ها باید با دانشگاه هماهنگی لازم را داشته باشند و حتما مجوز را از دانشگاه اخذ کنند. 

وی درباره فعالیت خارج از دانشگاه دانشجویان گفت: مورد دوم این است هر دانشجویی می‌تواند به صورت فردی مثل هر شخص ایرانی در چارچوب مجاز و قانونی به فعالیت خود در شرکت در انتخابات بپردازد که این دیگر به عنوان فعالیت در تشکل‌ها و دانشگاه نیست. 

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: ما در دانشگاه سروکارمان با تشکل‌های دانشجویی است که باید درخواست خود را به شورای نظارت و معاونت فرهنگی دانشگاه‌ها بدهند تا آن‌ها پس از اعمال بررسی‌های لازم، همکاری‌ها و همراهی‌های مربوطه را با دانشجویان داشته باشند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا دانشجویان می‌توانند در مراسم‌های مجازی که برای انتخابات دارند، از نامزدهای انتخاباتی هم دعوت کنند؟ گفت: معمولا مشکلی در این خصوص نیست و سال‌های قبل هم این کار را انجام می‌دادند. نکته‌ای که وجود دارد این است که برای دعوت از نامزدهای انتخاباتی باید مجوز بگیرند و در چارچوب آیین نامه و قانون تبلیغاتی مربوط به انتخابات فعالیت کنند. 

غفاری درباره نقش دانشجویان و فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی آن‌ها در روند انتخابات بیان کرد: در ایران انتخابات‌های زیادی داریم، اما شرایط انتخابات امسال متفاوت است. به هر حال مشارکت دانشجویان، حضور و فعالیت‌هایی که در ارتباط با انتخابات دارند، همیشه سهم تعیین کننده‌ای در افزایش مشارکت داشتند. به میزانی که دانشگاه‌ها، دانشجویان و تشکل‌های مختلف در رابطه با انتخابات فعالیت داشته باشند طبعا مشارکت هم افزایش پیدا می‌کند. 

وی در پاسخ به این سوال که با توجه مجازی شدن تمام برنامه‌های انتخاباتی فکر می‌کنید، دانشجویان برای ایام انتخابات شور و نشاط سال‌های قبل را داشته باشند؟ گفت: باید دید شرایط چطور می‌شود، زیرا در انتخابات سال‌های قبل هم بخش قابل توجهی از اقدامات و فعالیت‌هایی که انجام می‌شد، عمدتا در فضای مجازی بود. 

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در پایان خاطر نشان کرد: از وقتی فضای مجازی پررنگ‌تر شده، مثل سابق حضور میدانی نیز کمتر شده است. در دوره قبل بیشتر اطلاع رسانی، کارها و فعالیت‌هایی که صورت می‌گرفت هم در فضای مجازی بود تا فضای حضوری. در حال حاضر با توجه به شرایط کرونایی فعالیت‌های دانشجویان نیز در فضای مجازی خواهد بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز