خبرگزاری کار ایران

عضو شورای شهر تهران در گفت‌وگو با ایلنا:

تعدد گودهای پرخطر در پایتخت به دلیل صدور پیش پروانه و دستورات سلیقه‌ای است/ بیشتر گودها در دوره مدیریت شهری پیشین ایجاد شده‌اند

asdasd
کد خبر : ۱۰۴۰۹۶۶

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران تعدد گودهای پرخطر در پایتخت را به دلیل صدور پیش پروانه و دستورات سلیقه‌ای عنوان کرد.

"محمد سالاری "رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره علت تعدد گودهای پرخطر در تهران گفت: با ارزیابی‌هایی که در کمیسیون معماری و شهرسازی درخصوص گودهای رها شده شهر تهران انجام شد به این نتیجه رسیدیم که یکی از دلایل اصلی این همه گودهای رها شده که عمدتا هم در لیست گودهای پرخطر هستند، صدور پیش پروانه و یا دستورات سلیقه‌ای است که شهرداران مناطق ۲۲ گانه با رویکرد درآمدزایی برای پروژه‌های بزرگ مقیاس بدون طی شدن فرایند صدور پروانه اقدام کرده‌اند.

سالاری افزود: با توجه به اینکه عوارض یک پروژه بزرگ مقیاس قابل توجه است، در نتیجه یک مسیر VIP ایجاد می‌شد و شهرداران مناطق دسترسی ویژه در سامانه شهرسازی داشتند و می‌توانستند خودشان به تنهایی همه مراحل مختلف فرایند صدور پروانه را به نمایندگی از کارشناسان حوزه شهرسازی و معماری مناطق از جمله کنترل نقشه، طرح تفصیلی و پروانه معاونت معماری و شهرسازی را طی کنند. 

او ادامه داد: با توجه به این مساله در اولین گام شهرداری را ملزم کردیم نسبت به صدور پیش پروانه اقدام نکنند. 

سالاری با بیان اینکه بخش قابل توجهی از گودهای پرخطر مربوط به دوره گذشته است، ادامه داد: وضعیت این گودها در مسیر پیش پروانه به اینجا رسیده است و ما این اقدام را متوقف کردیم. 

او با بیان اینکه تا سال ۹۶ براساس مقررات، ملاک عمل کسانی که پروانه ساختمانی دریافت می‌کردند، بر مبنای مهلتی بود که برای شروع عملیات ساختمانی دریافت می‌کردند، افزود: اگر کسی در این مهلت شروع به عملیات ساختمانی نکرد، پروانه او باطل می‌شود. 

سالاری با بیان اینکه تخریب ساختمان شرط مشخص شدن شروع فعالیت مالک بوده است، گفت: شرطی که مشخص می‌کرد، مالک شروع به فعالیت کرده، این بوده است که نسبت به تخریب ساختمان اقدام کند، گودبرداری انجام دهد و فونداسیون را بریزد و پس از بتن‌ریزی فونداسیون گزارش توسط مهندس ناظر پروژه در دفاتر الکترونیک و یا ناحیه شهرداری ثبت شود. 

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران ادامه داد: اگر تاریخ گزارش ثبت مهندس ناظر مبنی بر بتن ریزی فونداسیون در تاریخی که اعتبار داشته، ثبت می‌شد پروانه باطل نمی‌شد، لذا در پروژه‌های بزرگ مقیاس به دلیل مشکلاتی که در تامین منایع مالی داشتند از ترس اینکه پروانه آن‌ها ابطال نشود، گودبرداری را انجام و پس از رساندن به فونداسیون آن را رها می‌کردند. 

او افزود: این مساله را پس از پیگیری به تخریب در حد صفر صفر خیابان تقلیل دادیم و مقرر کردیم اگر بنایی تخریب و به صفرصفر خیابان رسید، پروانه آن شروع شده است و با این کار جلوی بخش قابل توجهی از گودهای رها شده گرفته شد. 

سالاری با تاکید بر اینکه مساله گودهای پرخطر همچنان وجود خواهد داشت با اشاره به راهکاری که منجر به حداقل رساندن گودهای پرخطر تهران می‌شود، افزود: با این حال اگرچه بخش قابل توجهی از آمار گودهای پرخطر رها شده، کاهش پیدا کرده است، اما باز هم گودهای پرخطر الزاما صفر نمی شود و وجود خواهد داشت.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی ادامه داد: قرار است معاونت معماری و شهرسازی لایحه‌ای را به شورای شهر بفرستد که براساس آن مالکان ساختمان‌هایی که نسبت به ایجاد گودهای عمیق اقدام می‌کنند، باید ضمانت نامه بانکی معادل هزینه لازم برای احداث ساختمان تا حد صفر-صفر و در آمدن از حالت پرخطر را به شهرداری تهران تحویل دهند. 

او ادامه داد: با این اتفاق عملا می‌توانیم بگوییم، خیالمان از نداشتن گود پرخطر راحت می‌شود، چرا که عمده گودهای رها شده سرمایه لازم را برای ادامه فعالیت ساختمانی ندارند و از آن طرف شهرداری هم الزامی ندارد. 

او با اشاره به اینکه بند ۱۴ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها تنها بند موجود است که بسیار تقلیل گرایانه است، ادامه داد: چرا که این بند تنها در زمان‌هایی که خطر خیلی جدی است، اشاره می کند که مالک کاری انجام دهد. از طرفی شهرداری هم این اختیار را ندارد که از مردم عوارض بگیرد و برای چنین کارهایی اقدام کند، لذا  با تصویب این لایحه شهرداری را ملزم می‌کنیم که معادل هزینه لازم برای اجرای عملیات ساختمانی تا صفر-صفر خیابان را بگیرد و سپس پروانه را صادر کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز